به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در دو سال اخیر اخباری از راهاندازی بازاری فرعی در فرابورس ایران منتشر شده بود که حسب شنیدهها در هفتههای اخیر احتمال عملیاتی شدن آن شدت گرفته است. این بازار فرعی با عنوان «بازار هدف» معرفی شده است، با الگوبرداری ناقص از یک ایده انگلیسی و با هدف جذب شرکتهای کوچکتر به بازار سرمایه طراحی شده است؛ اما ایرادات فراوانی به این الگوبرداری وارد است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
مطابق تجربه بورس لندن، بازار AIM -که الگوی بازار هدف در فرابورس ایران است- متضمن ایرادات و مشکلات عدیدهای است. در سالهای فعالیت AIM، این بازار با نوسانات شدید همراه بوده و سهام عرضه شده در این بازار به دلایل مختلف از پایینترین حد از نقدشوندگی برخوردار بوده است. عدم حمایت کافی از سرمایهگذاران و سهامداران در این بازار باعث شده است انتقادات زیادی به آن وارد شود تا جایی که مسئول نهاد رگولاتوری آمریکا جیمز کوموس، محیط AIM را چیزی شبیه قمارخانه دانسته و از حذف ۳۰ درصد از شرکتهای لیست شده در این بازار طی یک سال به شدت ابراز نگرانی کرده است. نوسانات بالا در کنار نقدشوندگی پایین دو مشخصه مهم این بازار هستند.
گفته میشود در الگوی تقلید شده از AIM، فرابورس ایران قصد دارد با اعمال محدودیتهایی، دامنه نوسانات بالای بازار هدف را کنترل کند و همچنین از ورود سرمایهگذاران فاقد حجم مشخصی از دارایی به این بازار ممانعت به عمل آورد. این محدودیتها در عمل باعث عدم رونق این بازار خواهد شد و عدم رونق، منجر به عدم استقبال از سهام عرضه شده شرکتها و عدم رشد سهام میشود و در نهایت برای سهامداران جذابیتی نخواهد داشت. در واقع محدودیتهای اعمال شده بهجای حل مشکلات نسخه انگلیسی این بازار، مشکلات جدیدی را به این بازار تحمیل خواهد کرد. این شیوه که مدلی از بازار مالی را وارد کنیم و به سلیقه خود شاخ و برگی را به آن حذف و اضافه کنیم مسلما به ساخت فضایی مطلوب از بازار سرمایه نمیانجامد. این روشهای نخنما و وارداتی درواقع ادامه همان سیاستگذاریهای اشتباهی هستند که کل بازار سرمایه کشور را فلج کرده و در شرایط نابسامان اقتصادی باعث زیان میلیونها هموطن شده است.
نکته به شدت منفی دیگر در مورد بازار هدف این است که ترتیبات بر عرضه سهام شرکتهای دانشبنیان در این بازار قرار گرفته است. با توجه به تاکیدات مدیران کشور و سیاستهای کلی نظام در گسترش فضای کسب و کار و سرمایهگذاری در اقتصاد دیجیتال، پذیرش شرکتهای فعال در این حوزه در بازاری محدود و غیرجذاب، نه تنها کمکی به این شرکتهای نوآور نخواهد کرد که چالهای عمیق در برابر توسعه آنها حفر میکند؛ اتفاقی که صدها شرکت نوآور را از دسترسی به بازار سرمایه محدود کرده و مردم را نیز از سرمایه گذاری در صنایع پربازده و با فناوری بالا محروم خواهد ساخت.