آخرین اخبار:
کد خبر:۹۷۳۰۴۰
یادداشت دانشجویی|

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش زیر ذره‌بین

از آن جا که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تنها نهادهای مورد قبول و رسمی تأمین معلم وزارتخانه آموزش و پرورش است و معلم متعهد سنگ بنای پیشرفت جامعه می‌باشد، لازم است وزیر جدید آموزش و پرورش اهتمام جدی به گسترش کمی و کیفی آن‌ها داشته باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و شرایط آنگروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه رستمی؛ نقش آموزش و پرورش در تربیت نسلی فهیم، دانا، امیدوار، پرشور، انقلابی و متعهد، بر کسی پوشیده نیست. اما آموزش و پرورش زمانی می تواند از پس این وظیفه خطیر خود بر بیاید که مشکلات و موانع موجود بر سر راه تعلیم و تربیت کم و کم تر شود و این نیازمند داشتن وزیری است با ویژگی های مطلوب.

 

برخی از شرایط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، عبارتند از:

۱_ متعلق به جامعه ی معلمین باشد؛ با وجود جمع کثیری از معلمان تحصیلکرده، با تجربه و دانا، که مشکلات عدیده ی آموزش و پرورش را لمس کرده و آن را زیسته اند و با توجه به اندوخته های خود راه برون رفت از این مشکلات را پیدا کرده اند، اعتماد به کسانی نسبتی با حرفه ی معلمی ندارند، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

 

۲_ تحت حمایت و توصیه ی هیچ حزب سیاسی یا شخص ذی نفوذی نباشد؛ اگر وزیر خود بدون شایستگی و تنها با سفارش این و آن به این جایگاه برسد، نمی تواند مستقل و به دور از انتظارات نا به جا، برای آموزش و پرورش تصمیم بگیرد و احتمالا منافع عده ای را به منافع ملی ترجیح خواهد داد.

 

۳_ اهمیت به مسئله ی تربیت معلم؛ از آن جا که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تنها نهاد مورد قبول و رسمی تامین معلم این وزارتخانه است و معلم متعهد سنگ بنای پیشرفت جامعه می باشد، لازم است وزیر اهتمام جدی به گسترش کمی و کیفی آن ها داشته باشد.

 

۴_ به دور از اشرافی گری بودن: وزیری که با حقوق های نجومی و زندگی شاهانه عمر گذرانده باشد، هیچ جوره نمی تواند وضعیت دانش آموزان مناطق محرومی که به دور از هرگونه امکانات اولیه و با سختی تمام، درس می خوانند را درک و برای عدالت آموزشی در سطح کشور برنامه ریزی نماید.

 

۵_ از جمله اسناد بالادستی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است که متصدی امر وزارت باید با این سند کاملا آشنا بوده و برای اجرا کردن آن برنامه داشته باشد تا بتواند با محوریت تام سند تحول بنیادین، موجبات تغییر و ارتقای همه جانبه مولفه ها و عناصر موثر در نظام تعلیم و تربیت کشور را فراهم آورد.

 

۶_ ساختار کنونی آموزش و پرورش ما ساختاری فرسوده، کهنه، تقلیدی و ناکارآمد است که پاسخگوی نیاز کشور در زمینه ی تربیت نیروی متخصص، متعهد، خلاق و نوآور برای ایجاد تمدن نوین اسلامی نیست. از این رو لازم است وزیر، دغدغه مند تحول در ساختار کلی آموزش و پرورش بوده و مهم تر از آن برای ایجاد این ساختار نوین، ایده، برنامه و طرح داشته باشد.

 

این ها تنها بخشی از ویژگی های یک وزیر مطلوب آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار بگیرد. از آنجا که مهمترین نهاد تعلیم و تربیت سرمایه اجتماعی کشور، وزارت آموزش و پرورش است انتخاب وزیر اصلح برای این وزارتخانه، اولین و ضروری ترین اقدام جهت تحول آفرینی و احیای بدنه این حوزه به شمار می‌رود و باید این امر با جدیت و اهتمام ویژه صورت بگیرد.

 

مسلماٌ شخصی که در رأس این مجموعه شاخص قرار می گیرد باید هم در تئوری و دانش و هم در سابقه مدیریت و تجربه کاری، سرآمد دیگر افراد باشد تا بتواند برنامه مدون چهار ساله خود را برای نیل به اهداف کلان وزارتخانه به بهترین نحو انجام دهد و توانایی مقابله با بحران های به وجود آمده در این راه را داشته باشد. امید است در امر انتخاب وزیر اصلح به دور از توصیه‌های غیر کارشناسانه و سیاست زدگی، موارد ذکر شده و مولفه های بنیادین نظام تعلیم و تربیت در اولویت کار قرار بگیرد.

 

فاطمه رستمی - معاون مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار