به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، سید محمود انوشه، روانشناس و استاد دانشگاه، شب گذشته در جمع رتبههای برتر آزمون سراسری (گروه آزمایشی هنر) که در قالب رویداد «آینده روشن» در مجتمع سپید مشهد گردهم آمدهاند، هنر را تجلی نیکی و هنرمند را فردی دانست که این جلوه را بروز و ظهور میدهد.
وی تصریح کرد: در مثلث خدا، طبیعت و انسان که ارتباط دوسویه با هم دارند، تنها موجودی که قابلیت یافته تا رابطه معناداری میان این سه وجه ایجاد کند، انسان است؛ از سوی دیگر انسان در مثلث عقاید، علایق و منافع خود نیز در حال پردازش و مبارزه با ترس و خطر میباشد که اساس زندگی بشر را شکل داده و حاصل آن ایجاد عشق (شامل صمیمیت، تعهد و هوس) است.
انوشه، دایره هنر را پیوند دهنده سه وجه عشق و کانون این دایره را عشق ناب الهی دانست و با تأکید براینکه هنر فقط محصول عشق است، از دانشجویان هنرمند خواست آثار کانت، گوته و علامه شهید مطهری پیرامون هنر را مطالعه و جمع بندی کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه کانت و گوته، شعر را نهایت هنر میدانند، دانشجویان را به مطالعه دیوان اشعار امام خمینی (ره) توصیه و خاطرنشان کرد: شاعر کسی است که از عالم معنا به عالم واژه آمده است نه برخی که از عالم واژه به عالم معنا میروند و صرفا نام شاعر را یدک میکشند.
وی افزود: با نگاهی عمیق میتوان عظمت شعر را در نگاه قرآن مشاهده کرد؛ چنان که امام خمینی (ره)، مثنوی معنوی را تفسیر قرآن میدانند؛ ابیات مولانا را بسیار با تأمل بخوانید چرا که به شکوفایی روحی کمک میکند. برای یک بار هم که شده، از زاویه غیرمغرضانه به ادبیات و عرفان خود و جهان بنگریم و ببینیم کدام یک به روح ما نزدیکتر است.
انوشه از نخبگان هنرمند خواست به رسالت و مأموریت خود به عنوان دانشجو توجه کنند و اظهار کرد: متأسفانه ما راه هنر را گم کرده ایم و امروزه نام هر چیزی را هنر میگذاریم در حالی که هنر چیزی جز تجلی دو واژه وصل و هجر و شادی و غم نیست؛ آنچه شما را فریب میدهد و به انحراف میکشد، این است که اصل را با بدل اشتباه بگیرید.
این روانشناس به نقل از مولانا، علت انحراف بشر را نه ناشی از میل او به باطل بلکه به دلیل اشتباه گرفتن حق با باطل دانست و افزود: امروز در حالی که ما خواب هستیم، شبکههای اجتماعی در ساخت هویتها و ارائه روایتهای کاذب از حقایق، موفق عمل میکنند و فیلمهای صهیونیستی از جمله «محمد رسول الله (ص)» با بودجههای کلان و هنرمندانه ساخته میشوند تا پیامبر اسلام (ص) را مطابق آموزههای شیطانی خود روایت کنند.
وی با تأکید براینکه علمی که به معرفت تبدیل نشود، ارزش ندارد و تنها دانش انسانگرا است که ظرفیت تبدیل به معرفت را دارد، افزود: ما در هنر هیچ کاری نکرده ایم؛ بعد از آن عظمت هنری که رزمندگان در جنگ تحمیلی به نمایش گذاردند، دیگر هیچ حرکتی برای تعالی هنر صورت نگرفته است و هر چه داشته ایم و داریم از همان زمان است.
انوشه در بخش دیگری از سخنان خود، آرامش را حاصل صلح انسان با خود، خدا، طبیعت و مردم و پرهیز از قضاوت دیگران دانست و خاطرنشان کرد: این صلح چهارگانه با فروریختن چهار دیوار علاقه، عناد، عقیده و عادت به دست میآید که برای آن باید تمام عمر با نادانی، ناتوانی، نگرانی و نیازمندی مبارزه کرد و اگر انسان مدام به این مبارزه مشغول باشد دیگر فرصتی برای قضاوت دیگران نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه به هر میزان برای تخریب دیگران زمان بگذاریم، به همان اندازه برای ساختن خودمان وقت کم میآوریم، یادآور شد: پذیرش و بخشش، اولین رمز موفقیت و بدبینی، اصلیترین علت شکست است. بزرگترین توهین انسان به خود، مقایسه باطن زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران و بزرگترین خیانت او در حق خود، ترس از این است که مردم در مورد او چه فکری میکنند؛ با مردم زندگی کنید، ولی برای مردم زندگی نکنید.