به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، ابراهیم نعیمی در نشست مجازی رؤسای مراکز مشاوره و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاههای سراسر کشور که با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: سیاست جدید برنامه این دفتر تاکید بر پیشگیری است و اگر ما میخواهیم که رفتار دانشجویان را در دایره سلامت ارتقا دهیم، لازم است بتوانیم کمک کنیم تا در حوزه مسائل روانشناختی دانش و آگاهیهای لازم را به درستی فرا گیرند.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: من قائل به این هستم که ۴ دسته دانشجو داریم؛ دانشجوی متعالی، دانشجوی متعادل، دانشجوی متزلزل، و دانشجوی آسیبدیدهای که اسم آن را دانشجوی متلاشی از لحاظ ذهنی و روانی میگذارم. دانشجویان متعالی ما کسانی هستند که در رأس هرم مازلو قرار دارند، عالی و شکوفا هستند و ویژگیهای مطلوبی را فرا گرفتهاند که در مرحله اول برای خودشان و در محله بعد برای دیگران منشأ اثرات سازنده هستند.
وی ادامه داد: یک پله پایینتر، دانشجویان متعادل هستند که در مجموع رضایت زندگی و کار تحصیل دارند و ممکن است چالش نیز داشته باشند و باید کمک کنیم این آگاهیها به وجود آید که یک پله خود را ارتقا دهند و به عرصه تعالی وارد شوند. یک پله پایینتر از این دانشجویان، دانشجویان متزلزل هستند، دانشجویانی که چالشهای زندگی آنها بیش از مطلوبیت زندگی آنها است، ما به آنها دانشجویان پر خطر نیز میگوئیم که ممکن است در عرصههای مختلف اگر آنها را کمک نکنیم در اثر فشارها و ضربههای متعدد زندگی به نقطهای برسند که به انجام رفتار پر خطر اقدام کنند.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دانشجویان متزلزل کمتر به مراکز مشاوره مراجعه میکنند و یکی از برنامههای ما باید جذب بیشتر این دانشجویان باید باشد، این در حالی است که برای جذب این دانشجویان مساله داریم این دانشجویان کمتر به مراکز مشاوره و کارگاهها مراجعه میکنند و بیشتر دانشجویان متعالی و متعادل در کارگاهها شرکت میکنند. مسئله ما این است که چگونه باید این دانشجویان را جذب کرد.
وی ادامه داد: یکی از دستور کارهای دبیرخانه مناطق در حوزه مشاوره و بهداشت درمان باید کمک به جذب دانشجویانی باشد که در مرحله تزلزل قرار گرفتند.
نعیمی افزود: تاکید بر آموزش و مهارت سازی و توانمند سازی و ارتقای دانشجویان با این هدف است که بتوانیم دانشجویان را به نقطهای برسانیم که خودشان از پس حل مسالههای خود برآیند، ضربههای روانی که در طول زندگی با آن مواجه میشوند را مدیریت کنند و در حوزه تعادل قرار گیرند.
وی ادامه داد: باید پیشگیری و آموزش را از ورودیهای جدید شروع کنیم. پژوهشها نشان میدهد اکثر مشروطیها ترم اول، دوم و ترم سوم است. از ترم ۴ به بعد سازگاری شروع میشود، لذا لازم است در ترم اول آگاهی بخشیهای لازم را داشته باشیم، تجربه نشان میدهد که باید ۴ مهارت اساسی تعامل مطلوب، مهارت حل مساله، مهارت مدیریت هیجان و مهارت تاب آوری را به دانشجویان آموزش دهیم.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: حوزه دیگر فعالیتها، ارتقای توانمند سازی کارشناسان و مدیران مراکز مشاوره است و مشاوران ما هم باید دوره بازآموزی در حوزه تخصصی خود را طی کنند. همچنین در حوزه مهارت افزایی در حال تهیه لیستی هستیم که اگر مراکز خواستند کارگاهی را برگزار کنند براساس این اولویتها باشد.
وی ادامه داد: مشکلی دیگری که داریم این است که دانشجویان پر خطر را شناسایی کنیم و مراکز مشاوره با آنها تماس بگیرند تا مسائل آنها حل و فصل شود و وارد رفتار پر خطر نشوند. اما این افراد در کارگاهها شرکت نمیکنند، برای آنها باید کاری کرد که اگر تدبیر نکنیم آسیبهای ما افزایش مییابد.
نعیمی در پایان تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان درگیر افت تحصیلی، مشروطی، شکست عاطفی هستند؛ برخیها نیز رفتار پر خطر دارند که برای هرکدام متناسب با دانشگاهها و دانشجویان و شرایط فرهنگی اجتماعی باید راهکار داشته باشیم.