انوش اسدی، مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، آموزش عالی در طول سالیان اخیرموازی با تحولات اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون خود، دچار تغییرهای بنیادینی شده است. در دنیای رقابتی امروز و بر مدار دانش، توجه به امور کارآفرینی و کسب و کارهای نو یکی از دغدغههای مهم نهادها و مراکزمختلف ازجمله دانشگاهها در سراسر دنیا است.
اسدی مطرح کرد: وظیفه دانشگاهها با توجه به وظایف جدید در قبال جامعه در حال دگرگونی مانند اقتصاد ملی، توسعه پایدار اجتماعی، کاهش منابع ذخیره مالی عمومی تغییریافته است پرواضح است دانشگاهها و نظام آموزشی عالی به منظور هم افزایی هر چه بیشتر با فرایند توسعهی اقتصادی بومی، منطقهای و بین المللی به تغییر نقش قدیمی خود که تنها تولید دانش در کلاس درس میباشد به سوی دانشگاههای کارآفرین که افزون بر تولید دانش و خلق ایدههای بدیع، آنها را به عمل هم تبدیل میکنند، حرکت کنند و بتوانند منبع درآمدی مستقل و پایداراز بودجه دولتی برای خود داشته باشند.
مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان اظهار داشت: در واقع پدید آمدن دانشگاههای کارآفرین در دنیا، دانشگاههای فاصله گرفته از جامعه و صنعت را به دانشگاههایی مبدل کرده است که در ارتباط با صنعت و جامعه هستند. دانشگاه کارآفرین باید دانش تولید شده خود را از طریق تجاری سازی و برندینگ مناسب برای استفاده و کاربرد به بخشهای اقتصادی و صنعتی جامعه تزریق کند.
وی ادامه داد: تعادل بین آموزش و خدمات در یک دانشگاه کارآفرین سه مولفه اولیه دارد: الف) حمایت فعالیتهای کارآفرینانه به صورت پیوسته، ب) ساز و کارهای مشترک (یک دفتر موفق و پاسخ گوی انتقال فناوری) و ج) حمایتهای مالی مستقیم از طرف صنعت مورد نظر.
این فعال دانشجویی در مورد بخشهای فعالیت دانشگاه کارآفرین گفت:خود دانشگاه، به عنوان یک سازمان، کارآفرین باشد و الگوی پیشرفت تمام دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان به سمت کارآفرینی حرکت کنند که موتور محرکه برای دانشجویان تلقی میشود و ارتباط دانشگاه با محیط از یه ساختار کارآفرینانه پیروی کند و خود را در فضای روشهای کارآفرینانه قرار دهند.
اسدی تاکید کرد: تغییر در برنامههای درسی در جهت کاربردی نمودن مطالب و ایجاد درک صحیح از مفهوم و ارزش امور کارآفرینی، افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به کارآفرینی در دانشگاهها و هدایت دانشجویان به این امور در جهت ایجاد اشتغال پس از فارغ التحصیلی و تاکید بر پرورش قوه خلاقیت و مهارتهای ادراکی دانشجویان و بارش فکری کارآفرینانه متناسب با رشته تحصیلی و نیاز روز جامعه از راهکارهایی برای دانشگاه کارآفرین است.
مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان تصریح کرد: دانشگاه گیلان به عنوان مرجعترین دانشگاه شمال کشور با توجه به زیست بوم مناسب طبیعی پتانسیل بالایی در بحث امور کشاورزی و فعالیتهای نوآورانه در این بخش داشته و تعامل سازنده بین این امور با دانشگاه میتواند علیرغم کسب منبعی درآمد برای دانشگاه به بحث کاهش رکود در سطح استان نیز کمک شایانی کند.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: دراین بین دانشگاه گیلان میبایست تا با ایجاد یک بسترسازی مناسب به بهینهتر شدن دانشگاه چه در امور اداری و دانشجویی و چه در بخش ارتباط صنایع با دانشگاه به ویژگیهای مناسبی دست یابد تا با بروز شدن دانشگاه به نقطه اتکای مناسبی در امر ثروت ساز بودن دانشگاه برسد.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که باعث عدم ایجاد پیوند مناسب دانشگاه با صنایع میشود عدم تقاضا برای محصولات دانشگاهی از جانب صنایع است محصولاتی که در ابتدای راه آزمون و خطا قرار دارند و گاها نیازمند حمایتهایی از جانب صنایع هستند.
اسدی یادآور شد: دانشگاه حداقل ۵۰٪ هزینههای خود را تامین کند و دانشگاه به عنوان نهادی پیشرو در عملیاتی کردن مباحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار با مکانیسمهای صنعت هماهنگ بوده تا با ایجاد شرکتهای دانش بنیان و البته بازاریابی مناسب محصولات حاصله از این بخش بتوانند پاسخگوی نیازهای صنایع بوده و منبع درآمدی پایدار برای دانشگاهها محسوب گردند. منبع درآمدی که رشد و پیشرفت دانشگاه چه در عرصه داخلی و بین المللی ماحصل آن خواهد بود.