به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، جبهه عدالتخواه مردمی مشهد به مناسبت سالگرد ۲۱ تیر و حمله به مسجد گوهرشاد در دوره رضاخان، بیانیهای منتشر و در آن تأکید کرد که دفاع از نهاد خانواده و فرهنگ اسلامی ایرانی، وظیفه حاکمیت است.
در این بیانیه آمده است:
۲۱ تیر ماه در حافظه ایران معاصر، یادآور شروع مرحله جدیدی از خشونت غربگرایان علیه زن مسلمان ایرانی است. عجیب نیست اگر انسان ایرانی، با گذشت سالها، در مرور خاطرات جامعه خود، تلخی این خشونت را فراموش نکرده و یاد شهدایش را پاس دارد. با این حال، امسال در آستانه سالگرد این روز ایدههای خامی از سوی برخی جایگاهها از جمله دادستانی مشهد طرح شد و مورد حمایت برخی تریبونها قرار گرفت که به نظر میرسد در صورت عملی شدن آن، به عنوان پاس گلی برای پروژههای مهاجم فعلی غرب قرار گیرد.
افرادی که ایدههای غیرعالمانه شان در روزهای گذشته رسانهای شد، هرچند ناخواسته، بخشی از پروژه کلان ضدایرانی شده اند که میخواهد معنای ۲۱ تیر را تغییر دهد.
این پروژه کلان میخواهد خاطره بی حجابی اجباری پهلوی را با خاطره پرتصویر و پرتنشی از آنچه حجاب اجباری جمهوری اسلامی مینامد، جایگزین کند!
در فضای رسانهای ضدایرانی، ارادهای مصمم شده تا با بهره گیری از تولیدات فناوریهای جدید (دوربین و گوشی همراه و شبکههای اجتماعی و...) از حوادث و تنشهای موسوم به حجاب اجباری آنقدر فیلم و کلیپ تولید و منتشر کند (مشابه تجربه گشت ارشاد و حتی بیش از آن) تا روایتهای به جا مانده از بیحجابی اجباری رضاخانی در برابرش رنگ ببازد!
روشن است که ایده عدم خدمات دهی به بدحجابان اگر عملیاتی شود ظرفیت دراماتیک بالایی برای مظلوم نمایی و برانگیختن احساسات عمومی علیه حاکمیت را دارد.
حجاب را میخواهند تبدیل به ابزاری برای نفرت کنند و بی حجابی را یک نشانه و رفتار برای مقاومت!
یعنی حجاب که در دنیا نشانهای برای مقاومت علیه جریان حاکم لیبرال سرمایه داری ضدخانواده است را در ایران معنازدایی کرده و در نقطه مقابل بنشانند!
این پروژه کلان میخواهد جای ظالم و مظلوم را عوض کند و دقیقا در این مرحله، از مشهد شروع شده که بیشترین خاطره از مظلومیت زن مسلمان را در مقاومت علیه خشونت غربگرایان در سالهای پایانی حکومت رضاخان در حافظه خود دارد.
راهبران این پروژه، در ضلع بین المللی فعالیت خود، علاوه بر زمینه سازی فشارهای بیشتر با تمسک به ادعاهای حقوق بشری، در لایهای دیگر، تصویر ایران اسلامی را در جهان و به ویژه در ذهن ملتهای منطقه بیش از گذشته تخریب و مشوش کرده تا به زعم خود الهامبخشی این مدل را به حداقل برسانند.
امضاکنندگان این بیانیه به عنوان بخشی از فعالان فرهنگی و اجتماعی مشهدالرضا، با تاکید بر وظیفه حاکمیت در دفاع از کیان خانواده و همچنین فرهنگ اسلامی ایرانی در برابر منابع و پروژههای فساد، مخالفت خود را با رویکرد و رفتارهای دادستانی مشهد و تریبونهای حامی این رویکرد اعلام میدارد.
رویکردی که در برخورد با منابع فساد برخورد گزینشی میکند موفق نخواهد بود. شهر مشهد در دهههای اخیر شاهد هجوم سرمایه داری بوده است. برجها و مالها و... از چهره شهر، تقدس زدایی کرده و خود را جایگزین فضاهای عمومی خاطره انگیز شهر ساخته اند؛ زمین خواران و کوه خواران حقوق عامه را به نفع خود اختصاصی سازی کرده و در این میان، از حرم رضوی به عنوان کانون تاریخی معنویت شهر، مرکزیت زدایی شده و آن را در ساختار شهر به حاشیه رانده اند.
اینها بخشی از زمینههای بی هویتی شهر و اشاعه فرهنگ غربی است و اینها بخشی از مواردی است که مردم را در برابر فشار تغییر سبک زندگی به الگوهای غربی آسیب پذیر کرده است.
اگر دادستانی و تریبونهای اصلی شهر دغدغه عفاف و حجاب و مبارزه با منکرات را دارند خوب است بدون اغماض این زمینههای بی هویتی و برهنگی فرهنگی را هم در دستور برخورد قرار دهند.
نگاه متحجرانه است که با روابط سوداگرانه و ساختارهای سرمایه داری مماشات کرده و گاه با آن همسفره میشود، ولی در لایهای دیگر، بعضی مظاهر و نتایج این فرهنگ را به عنوان غایت مبارزه خود مورد تاخت و تاز قرار میدهد.
یکی از بزرگترین منکرات شهر مشهد، پیوند تحجر و سرمایه داری است. این پیوند آسیبهای اجتماعی شهر را تشدید کرده و مانع از برخورد صحیح و منطقی با همه منابع و مظاهر فساد شده است.
برخوردهای نامتعادل با مظاهر فساد، تامین کننده حق مردم نیست. حق مردم زندگی در یک محیط اجتماعی سالم و خالی از فساد است. بدون شک حرکتهای اصلاحی برای سالم سازی محیط، اگر برآمده از منطق صحیح و جامع دینی بوده و ضمنا با پیوست رسانهای و اقناعی همراه باشد مورد استقبال عموم خواهد بود.
بار دیگر یاد میکنیم از ۲۱ تیرماه و ملتی که در برابر تهاجم خشن غربگرایان دوره رضاخان، آنگونه مقاومت کرده و میراث فاطمی (س) را به نسلهای بعد رسانده؛ این ملت در برابر امواج جدید غربگرایی هم مستعد و مایل به مقاومت و پاسداری از فرهنگ اسلامی ایرانی است.