کد خبر:۱۰۳۲۰۶۹
سرپرست دفتر امور آسیب‌های اجتماعی:

اجرای هرگونه اقدامات توسعه‌ای در کشور نیازمند پیوست اجتماعی است

پویا فر سرپرست دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اجرای اقدامات توسعه‌ای در جامعه به دلیل ماهیت پیچیده آن‌ها و واکنش مردمی در برابر تاثیرات آن، نیازمند ارزیابی تاثیرات اجتماعی و بویژه تدوین پیوست اجتماعی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی "محمدرضا پویافر" سرپرست دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی ارزیابی تاثیرات اجتماعی گفت: قطعا" موفقیت اقدامات توسعه‌ای به دلیل ماهیت پیچیده و چندبعدی آن‌ها و نیز واکنش‌های مردمی در برابر تأثیرات آن‌ها، مستلزم توجّه جدی به زمینه‌های اجتماعی آن اقدامات است.


وی افزود: در همین رابطه ارزیابی تاثیرات اجتماعی را می‌توان مدیریت گام‌به‌گام اثرات طرح‌های توسعه برای رسیدن به پایداری، به‌ویژه در ابعاد اجتماعی نامید. هدف آن نیز دستیابی به سطحی از توسعه است که هزینه مداخلات برنامه‌ریزی‌شده بر جوامع انسانی، به حداقل و منافع را به حداکثر رساند.


پویافر تاکید کرد: این رویکرد بین‌رشته‌ای از سال ۱۹۶۹ در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته صنعتی با این پرسش مطرح شد که «خط‌مشی‌ها، تصمیم‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های مختلف چه آثاری بر محیط‌زیست دارند؟» که همین پرسش منجر به شکل‌گیری ضرورت مطالعات زیست محیطی پروژه‌ها شد؛ همزمان با اهمیت ارزیابی آثار زیست محیطی پروژه‌ها، آثار اجتماعی پروژه‌ها نیز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت، به طوری‌که با پیگیری و پافشاری سازمان‌های مستقل، بسیاری از کشور‌ها پذیرفتند تا دوشادوش ارزیابی‌های زیست‌محیطی، ارزیابی آثار اجتماعی (Social Impact Assessment (SIA)) را نیز در دستور کار قرار دهند.


وی تصریح کرد: برخی از این کشور‌ها برای انجام این نوع مطالعات الزامات قانونی ایجاد کردند و عدم انجام این نوع مطالعات برای پروژه‌ها را به معنای نقص و عدم تکمیل مراحل امکان سنجی تلقی کردند.


سرپرست دفتر امور آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در ایران نیز این رویکرد از سال ۱۳۸۷ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با عنوان «پیوست اجتماعی» مرسوم شد که بر انجام مطالعات ارزیابی تاثیرات اجتماعی طرح‌ها، سیاست‌‎ها، مقررات و ... بر اساس تکالیف و ماموریت‌های سازمانی تاکید دارد؛ به این ترتیب آموزش کارشناسان سازمان‌های ذیربط نسبت به کاربست ارزیابی تاثیرات اجتماعی قبل، حین و پس از اتمام اجرای برنامه‌ها، طرح‌ها، پروژه‌ها، سیاست‌ها و مقررات بسیار مورد توجه قرار گرفت.


وی افزود: در همین راستا، دفتر امور آسیب‌های اجتماعی معاونت رفاه اجتماعی، آموزش کارشناسان در حوزه کاربست ارزیابی تاثیرات اجتماعی را در دستور کار قرار داد و با هدف ایجاد و ارتقای دانش کارشناسان در این زمینه، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان «ارزیابی تاثیرات اجتماعی» کرد که کارشناسان ذی ربط از تمامی معاونت‌ها، مراکز و حوزه‎‌های تخصصی و عمومی وزارت متبوع در دوره مذکور مشارکت کردند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار