گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، یکی از مولفههای توسعه پایدار، بی شک حفظ محیط زیست است در حالیکه در نگاه بسیاری از مدیران کشورمان، محیط زیست اولویت دوم مسائل کشور قرار میگیرد. نمونه آن را میتوان در احداث جاده در منطقه کلاه قاضی اصفهان مشاهده کرد.
«کلاه قاضی» یک پارک ملی با مساحت بیش از ۴۷ هزار هکتار است که در میانه آن پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی قرار گرفته است. محدودهای که عاری از هرگونه سکونتگاه انسانی است.
محدوده کلاه قاضی از دوره صفویه و پس از آن دوره قاجار شکارگاه سلاطین بوده است. ارتفاعات این پارک ملی و دشتهای اطرافش یکی از بهترین زیستگاههای حیات وحش در ایران به شمار میرود. کلاه قاضی در سالهای قبل از انقلاب و سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب به عنوان منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش اعلام شد تا اینکه در سال ۷۴ براساس مصوبه شماره ۱۴۴ شورای عالی محیط زیست، سطح حفاظت بیش از ۷۴ هزار هکتار به پارک ملی ارتقا یافت و سه هزار و ۷۲۷ هکتار آن نیز به صورت پناهگاه حیات وحش باقی ماند.
کارشناسان محیط زیست ۵۰ سال برای حفظ طبیعت کلاه قاضی زحمت کشیدند. تنوع جانوری فوق العاده و منحصربه فردی دارد که آن را به میراث طبیعی ارزشمندی تبدیل کرده است.
قبلا جاده اصفهان به شیراز از این پارک ملی گذشته بود که نتیجه آن علاوه بر تلفات جادهای حیوانات و زیستمندان این منطقه، دسترسی آسان شکارچیان متخلف به حیوانات بود. حالا قرار است که آزادراهی با عرض ۳۸ متر از کنار اصفهان و البته وسط پارک ملی کلاه قاضی عبور کند. آزادراهی که به عنوان ابرپروژه راهسازی کشور و کریدور اصلی شمال به جنوب یاد میشود!
جادهای که قرار است از کلاه قاضی بگذرد، در واقع به عنون حلقه میانی مسیر شمال به جنوب کشور طراحی شده است و مسیر ارتباطی بین سه قطعه از آزادراه نطنز، کاشان و اصفهان آغاز میشود و به آزادراه اصفهان، شیراز پایان مییابد.
نگرانی درباره تهدید این جاده به محیط زیست و طبعیت کلاه قاضی، از چند سال قبل شکل گرفت و نتیجه این اعتراضات باعث شد تا مدیر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط زیست در نامه به مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اعلام کند با احداث این جاده مخالف است. اما مسئولان اصفهانی به این نامه اعتنا نکردند.
حالا مقرر شده که شورای عالی محیط زیست درباره احداث این جاده تصمیم گیری کند. شورای هماهنگی ترافیک اصفهان هم مکلف شده اند که تابع تصمیم شورای عالی محیط زیست باشد. این قانونیترین روندی است که برای اجرای این پروژه میتوان درنظر گرفت هرچند میشد این روند از ابتدای برنامه ریزی این پروژه انجام میشد.
مسئولان حفاظت از محیط زیست اصفهان میگویند از ۶ سال قبل مکاتبات و بازدیدهای کارشناسی استانی و ستادی از محل صورت گرفته است. بررسیهای کارشناسی و فنی درباره این پروژه در دفتر تخصصی زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برگزار و تصمیم گیری نهایی درباره آن به شورای عالی حفاظت محیط زیست محول شده است.
به گفته این مسئولان اصفهانی، مسیرهای جایگزین مناسبی برای اجرای این آزادراه وجود ندارد. با این حال فعالان محیط زیست پیشنهاد میکنند که همان جاده قبلی تعریض و بهسازی شود، دست اندازی جدیدی به محدوده مشخص کلاه قاضی صورت نمیگیرد.
البته کارشناسان محیط زیست اصفهانی میگویند که هر اقدامی که در این مسیر رخ دهد، اگر بدون توجه به ملاحظات محیط زیستی باشد، در نهایت با آسیب به طبیعت تمام میشود.