به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل ازسازمان امور دانشجویان، محمدصالح لبافزاده مدیرکل امور دانشآموختگان سازمان امور دانشجویان در خصوص مأموریت سازمانی اداره کل امور دانشآموختگان و اقدامات این سازمان برای بالابردن اعتبار مدارک دانشگاههای کشور و دانشآموختگان داخلی گفت: اعتبارسنجی مدارک دانشگاهها در کشورهای مختلف براساس ملاکها و سیاستهای وزارت علوم آن کشور انجام میشود که در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران (اداره کل امور دانشآموختگان سازمان امور دانشجویان) نیز قواعد و معیارهایی حکمفرما است.
وی ادامه داد: مدارک تحصیلی که از دانشگاههای خارج از کشور صادر میشود براساس سیاستها و معیارهای مصوب اعتبارسنجی شده و قطعا هر دانشگاهی در هر کشوری برای ما معتبر نمیباشد.
لبافزاده با اشاره به انواع نظامهای رتبهبندی دانشگاهها تصریح کرد: اداره کل دانشآموختگان از سال ۲۰۲۲، علاوه برشاخصهای رتبهبندی دانشگاهی ARWU «شانگهای»، QS و Times، نظام رتبهبندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را نیز مدنظر قرار خواهد داد.
مدیرکل امور دانشآموختگان در پاسخ به این سوال که اعتبار دانشگاههای فنی و مهندسی کشور ایران در میان کشورهای منطقه بالاتر است یا دانشگاههای علوم انسانی؟، گفت: این مسئله براساس شاخصی که در رتبهبندی در نظر گرفته میشود، دقیقتر قابل بررسی است. در نظامهای رتبهبندی، گرچه رتبهبندیهای موضوعی نیز انجام میشود، ولی عمدتا به صورت کلی به رتبه دانشگاه توجه میگردد. از آنجا که یکی از معیارهای رتبهبندی بینالمللی تعداد مقالات منتشر شده در مجلات نمایهدار بینالمللی است، لذا دانشگاههای علوم انسانی شاید از این منظر امتیاز کمتری بگیرند. به همین دلیل است که ما باید حداقل در جهان اسلام و کشورهای منطقه، ملاک رتبهبندی را ISC قرار دهیم و لازم است مؤسسه ISC تلاش بیشتری کند تا این رتبهبندی در کشورهای جهان اسلام به ویژه کشورهای منطقه به عنوان اصلیترین مؤسسه رتبهبندی لحاظ شود.
وی ادامه داد: شاخصهای جهتدار در نظامهای رتبهبندی بینالمللی، اخیراً باعث شده است تا برخی از دانشگاههای کشور چین به اعتراض، خود را از این رتبهبندیها خارج کنند و این نیز هشداری برای ما خواهد بود تا در مسیر ریلگذاری شده غرب در حوزه علم و فناوری حرکت نکنیم که این مسیر قطعاً ما را به تمدن نوین اسلامی سوق نخواهد داد.
لباف زاده اظهار کرد: اگر جستجویی در مقالات علمی کنیم، خواهیم دید که نظامات رتبهبندی جهانی نظیر QS و Times منتقدان جدی در دانشگاههای غربی دارد و در برخی از کشورها حتی کشورهای اروپایی بعضی از دانشگاه¬هایشان حاضر به تسلیم در برابر خواستههای آنها نمیشوند و اعتبار خود را منوط به تأیید یا رد این رتبهبندیها نمیکنند.
مدیرکل امور دانشآموختگان با بیان اینکه این مؤسسات ردهبندی، خصوصی هستند و حمایتهای مالی دانشگاهها و لابیهای سیاسی در جایگاه این دانشگاهها تأثیر بسزایی دارد؛ تصریح کرد: قطعا جایگاه دانشگاههای ایران با رتبه آنها در سطح جهانی تطابق ندارد. یکی از اصلیترین شاخصهای مدنظر این رتبهبندییها که وزنی بیش از ۵۰ درصد در میان شاخصها دارد، خوداظهاری دانشآموختگان و کارفرمایانی است که آنها را به استخدام درآوردهاند.
وی افزود: واضح و مبرهن است که تأکید بر خوداظهاری نمیتواند اعتبار دقیق دانشگاهها را به درستی نشان دهد. پرسشنامههایی که از سوی موسسات رتبه¬بندی مزبور در حال حاضر در میان دانشآموختگان در برخی از دانشگاههای خارج از کشور توزیع میشود، عمدتاً بر مسائلی غیر از مباحث آموزشی و علمی استوار است و اصلیترین شاخصهای آن مبتنی بر سیاستهای سند ۲۰۳۰ یونسکو است.
لباف زاده با بیان اینکه بنده معتقد هستم به جز موارد رایج در شاخصهای رتبهبندی، بایستی به موضوعات مهمتری از جمله دیپلماسی علمی که ذیل دیپلماسی عمومی تعریف میشود، توجه ویژه داشت؛ اظهار کرد: باید جهت¬گیری دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی کشور هم¬راستا باشد. همسو کردن این دو دیپلماسی بسیار مهم است و در تبادلات علمی و فناوری، نقش کشورهای منطقه نباید نادیده گرفته شود.
مدیرکل امور دانشآموختگان در ادامه تأکید کرد: نظام دانشگاهی کشور برای نیل به قلّههای تعالی و توسعه همه جانبه، ناگزیر باید در جستجوی الگوی کارآمد از دانشگاه فعّال، سرآمد و تمدّنساز باشد که بتواند با تعمیق باورها و اعتقادات دینی و توجه به دیرینه باستانی و اسلامی، توسعه علمی، پژوهشی و فناوری مناسب داشته باشد؛ مهندسی و مدیریت دانش کند؛ بینشها، باورها و فرهنگ جامعه را در مسیر درست محقق ساخته و بتواند نسلی دیندار و دانشپژوه، معنوی، اخلاقی، علمی و تمدنساز را به درستی تربیت کند.
وی گفت: اینجاست که نقش سوزنبانی دانشگاه در انتخاب مسیر دوگانه تمدن نوین اسلامی و سراب توسعه غربی به وضوح مشخص خواهد شد؛ نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در جهتگیری جامعه؛ لذا فعالیتهای دانشگاه با الگوی متداول غربی، ناخودآگاه جامعه را به سمت سراب توسعه غربی خواهد کشاند.
لباف زاده با بیان اینکه درست است که برخی از شاخصهای مدنظر نظامهای رتبهبندی، تولید علم و دانش را در نظر میگیرد، ولی این همه واقعیتها نیست، اظهار کرد: اگر دانشگاههای ما بخواهند خود را فقط با شاخصهای ارائه شده توسط این مؤسسات خصوصی و انتفاعی که تحت حمایت و هدایت بنگاههای سرمایهداری بینالمللی هستند، تطابق دهند، قطعا از مسیر تمدن نوین اسلامی دور خواهیم شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر سیاست های اعزام و هدایت تحصیلی دانشآموختگان ایرانی جهت ادامه تحصیل در سایر کشورها تنها مبتنی بر رتبهبندیهای مطرح جهانی باشد، بسیاری از دانشگاههای خوب دنیا خصوصا در رشتههای خاص مورد نیاز کشور، گرایشهای مختلف هنر و دانشگاههای فنی و حرفهای در سایر کشورها به دلیل تعریف شاخص¬های رتبه بندی که بیشتر مبتنی بر تولید مقالات در نشریات نمایه دار با زبان انگلیسی و نگرشهای فرهنگی اجتماعی مد نظر یونسکو است، حذف خواهند شد.
لبافزاده تاکید کرد: رتبهبندی دانشگاههای خارج از کشور از وظایف مهم اداره کل امور دانشآموختگان است و باید همه موارد اشاره شده و سیاست ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری مدنظر قرار گیرد. در همین راستا، پژوهشی با همکاری دانشگاههای معتبر در حال انجام است که ان شاءالله تا پایان سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاههای خارجی علمی و منطقی خواهد شد و براساس آن با روندی استاندارد و معتبر، دانشجوهای خارجی جذب خواهد شد و دانش¬آموختگان ما نیز به سمت دانشگاهها و کشورهایی سوق داده میشوند که علاوه بر رفع نیاز داخلی به دانش و فناوری آنها، از سطح علمی و اعتبار خوبی برخوردار باشند.
مدیرکل امور دانشآموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قرابت کشور ایران با کشورهای همسایه افزود: در روند جذب دانشجویان خارجی، اهداف جمهوری اسلامی فقط محدود به جغرافیای کشور خودمان نیست و از نظر فرهنگی و مذهبی نزدیکی با کشورهای منطقه بیشتر از کشورهای اروپایی است.
وی ادامه داد: کشورهای منطقه چه در مبادلات اقتصادی و چه در مبادلات علمی باید اولویت ما باشد. ایران هنوز در بازار منطقه سهم زیادی ندارد و میتوان به واسطه جذب و دانشجویان بینالمللی از کشورهای همسایه و هدایت تحصیلی هدفمند دانشآموختگان خود به این کشور ها، تبادلاتی موثر و سازنده با این کشورها داشته باشد.
لباف زاده افزود: البته زمانی همه نگاهها به اروپا و غرب بود که آورده مناسبی برای ما نداشت. اما امروز باید بی توجهی هشت ساله اخیر به کشورهای منطقه را در همه زمینه ها به ویژه تبادلات علمی و فناوری جبران کرده و با تمرکز جدی بر این کشورها علاوه بر بازار اقتصادی همکاری های علمی و فناوری را گسترش دهیم. قطعا با توسعه همکاری علمی و فناوری بین دانشگاهها و دانشآموختگان کشورهای منطقه و همسایه، میتوان ضمن ایجاد ارزش افزوده به دانش تولید شده در داخل کشور، در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی نیز گامهای اساسی برداریم.