به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا حیدرهایی افزود: ۱۶۰ خودروی مناسبسازی شده با حمایت دولت و سیاستهای بهزیستی به بدنه اورژانس اجتماعی افزوده میشود و علاوه برآن برای افزایش نیروی انسانی نیز برنامههایی در دست اقدام است.
وی خاطرنشان کرد: هفته آینده سنجش علمی برای نیروهای اورژانس اجتماعی برگزار میشود و ۴۰۰ نفر نیروی آموزش دیده جدید به بدنه اورژانس اجتماعی اضافه میشود. جذب نیروی انسانی برای اورژانس اجتماعی از طریق خرید خدمت انجام شده بنابراین پذیرش علمی توسط مراکز غیردولتی انجام میشود، اما بهزیستی بر انجام مصاحبهها و آزمون، نظارت دارد.
سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده که شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید اورژانس اجتماعی داشته باشند، اما در برنامه هفتم توسعه تمام شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت باید اورژانس اجتماعی داشته باشند.
حیدرهایی ادامه داد: با توجه به تکلیف برنامه هفتم توسعه برای اورژانس اجتماعی، تعداد ماشین بیشتری میخواهیم و اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین ۱۶۰ دستگاه خودرو تامین اعتبار شده است.
وی گفت: منظور از خودروهای مناسب سازی شده برای ناوگان اورژانس اجتماعی، خودروهای ونی است که به صورت مبله و جهت پذیرایی طراحی شده است. گزارش مددکاری داخل ون برای فرد نوشته میشود و اگر نیاز به ارجاع باشد، فرد ارجاع میشود و اگر صرفا خدمات روانشناسی بخواهد همانجا به او ارائه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳ آماده خدمات رسانی به موارد همسرآزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری، معلول آزاری و خودکشی است.
به گزارش سازمان بهزیستی، در هر جامعهای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامههایی تدوین و اجرا میشود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرچه این برنامهها میتواند حسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد، اما آنچه که مهم میباشد این است که بتوان مسایل و راهکارهای مناسب، شناخته و اجرا شوند. یکی از این برنامهها در جمهوری اسلامی ایران "برنامه اورژانس اجتماعی" میباشد، که حاصل فعالیت چند ساله سازمان بهزیستی کشور است.
این برنامه، تلفیقی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) است که در مرحله اول با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونت گاههای غیر رسمی تدوین شده بود، که هر کدام دستورالعمل مستقل دارند.
در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی "تخصصی بودن"، "به موقع بودن" و "در دسترس بودن" مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور "محدود به زمان و مکان" نشود و "رویکرد فعال" جایگزین رویکرد غیر فعال شود و "اجتماع (جامعه) محوری" در برنامهها عملیاتی شود.
این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (نیروی انسانی)، کاهش دیوان سالاری اداری، تجمیع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری را در پی دارد. این برنامه قصد دارد تا "مداخلات روانی - اجتماعی" را قبل "از مداخلات قضایی و انتظامی" و حتی در کنار این نوع مداخلات جایگزین کند که این مسئله در "پیشگیری از وقوع جرم" و" قضازدائی" نیز نقش مهمی ایفا میکند.
شناسایی آسیبهای اجتماعی شایع و در حال شیوع" بهصورت کشوری و منطقهای و محلی نیز از طریق این برنامه صورت خواهد پذیرفت. در واقع این نوع مداخلات تاثیر گذاری "تئوری بر چسب" را به حداقل خواهد رساند تا زمینهای برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.
برنامه اورژانس اجتماعی شامل فعالیتهای مرکز مداخله در بحرانهای فردی، خانو ادگی و اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، اصول اورژانس اجتماعی، معرفی برنامه اورژانس اجتماعی به فرد، خانواده و جامعه توجه میشود. برنامه اورژانس اجتماعی ویژگیهایی دارد از آن جمله که برنامه و مداخله باید با رویکرد علمی باشد. مسئله یابی بموقع، فعال بودن و پاسخگو بودن در این برنامه مهم است. به توانمند سازی اجتماع محور با رویکرد منطقهای و محلی توجه میشود. فراگیر بوده و جامعیت دارد. زمینه مشارکت سازمانهای مردم نهاد (نهادهای مدنی) فراهم میشود.
هدف کلی برنامه اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش بحرانهای فردی- خانوادگی و اجتماعی و اهداف اختصاصی آن در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقای توانمندیهای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمانهای غیر دولتی، ارتقای آگاهی و شناخت خانواده و اجتماعی نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی مناطق و کانونهای آسیب زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی، شناسایی آسیبهای اجتماعی نوپدید و بازپدید و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیبهای اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی است.
افراد مشمول دریافت خدمات اورژانس اجتماعی، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزار دیده، کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افراددر کلیه سنین که در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند، هستند.
اقدامات اجرایی برنامه اورژانس اجتماعی شامل پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص است. پذیرش از طریق خود معرف یا به صورت ارجاعی توسط خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، سایر مراکز بهزیستی، مراجع قضایی، نیروی انتظامی یا سایر نهادها (دولتی و غیر دولتی) انجام میشود.
خدمات تخصصی برنامه اورژانس اجتماعی شامل خدمات مددکاری، روان شناسی، تربیتی، حقوقی و فرهنگی آموزشی بوده و ارائه خدمات به دو صورت سرپایی و یا نگهداری ارائه میشود. باتوجه به شرایط مراجعین و خدمات ارائه شده ترخیص مناسب صورت میگیرد و بازگشت به خانواده به عنوان مهمترین هدف این مراکز است. ارجاع به مراکز زیر مجموعه امور آسیب دیدگان اجتماعی با توجه و شرایط مراجع از جمله مراکز خانه سلامت، بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی انجام شده و پس از ترخیص پیگیریهای لازم انجام میشود.