به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صادق ستاری فرد درباره روشهای جذب نیرو در آموزش و پرورش اظهار کرد: اکنون این موضوع در حال پیگیری است و روشهای در نظرگرفته شده در کوتاه مدت جمعبندی و اعلام میشود.
وی افزود: شاید از ساز و کار ظرفیتهای دیگر برای تربیت نیروی انسانی استفاده کنیم، به عنوان نمونه روشی را پیشبینی و بررسی میکنیم که امکان جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش از طریق آزمون کارشناسی ارشد در اسفند انجام شود، اما این پیشنهاد تا کنون نهایی نشد و پیشنهادات مشابه را با سازمان اداری استخدامی و سنجش دنبال میکنیم، تا به یک جمع بندی نهایی برسیم.
روشهای استخدام در آموزش و پرورش در حال پیگیری است/ماده ۲۸ بطور قطعی حذف نشده است
ستاری فرد در پاسخ به این پرسش که آیا آزمون ماده ۲۸ برای جذب نیرو در آموزش و پرورش پایان یافته است، عنوان کرد: هنوز قطعی نشده که آیا ماده ۲۸ را کنار خواهیم گذاشت یا احیانا روشهای دیگر را انتخاب خواهیم کرد.
وی افزود: همه روشهایی که میتواند به جذب نیروی با کیفیت در آموزش و پرورش کمک کند را بررسی میکنیم تا در کنار جبران کسری و کمبود نیروی انسانی، شیوهای پیش بینی شود که نیروی با کیفیت جایگزین شود.
گفتنی است در چند روز گذشته موضوع جذب نیروی انسانی در فضای مجازی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است، برخی از شبکههای اجتماعی مدعی حذف آزمون ماده ۲۸ برای جذب نیرو شده بودند.
در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، بندی با عنوان ماده ۲۸ وجود دارد که این ماده شامل همه افرادی میشود که از سایر دانشگاههای کشور فارغ التحصیل شدهاند. هرساله از طرف سازمان امور استخدامی کشور بخشنامهای ابلاغ میشود تا افرادی که مایل به کار در دستگاههای اجرایی کشور هستند در رشتههایی مورد علاقه خود ثبت نام کنند که در این راستا بخشی از آنها هم به آموزش و پرورش تعلق پیدا میکند.
این گروه یک آزمون علمی دارند که اگر در آزمون علمی پذیرفته شدند، باید همانند متعهدان خدمت روند مصاحبه و گزینش را طی کنند. افرادی که هر سه مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند به عنوان مهارت آموز مشمول ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به این دانشگاه معرفی میشوند تا یکسری دروس را در قالب دو پودمان بالغ بر ۶۷۰ تا ۷۰۰ ساعت پشت سر گذارند.
این گروه در دروس خودشان و در دانش نظری افراد متخصصی هستند، اما روشها و فنون روش تدریس جدید معلمی را نگذراندهاند تا بدانند چگونه باید دروسی که خودشان یادگرفتهاند را به دیگران منتقل کنند. از این رو ما دوره (PCK) که در واقع دانش تربیتی و موضوعی است را برای آنها در نظر گرفتهایم. این دوره شامل روشها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، کارآموزی، اقدامپژوهی، شیوههای سنجش از آموختههای دانش آموزان، اخلاق حرفهای و… است.
افرادی که۲ پودمان را با موفقیت طی میکنند و افرادی که کارآموزی را با موفقیت بگذرانند به حوزه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برای آزمون اصلح معرفی میشوند. در نهایت به کسانی که حد نصاب نمره را کسب کنند گواهی صلاحیت حرفه معلمی داده خواهد شد. در صورتی که شخص این گواهی را کسب کند میتواند به عنوان نیرویی آموزش و پرورش و در جایگاه معلم وارد سیستم آموزشی کشور شود.