به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، یوسف نوری در اختتامیه همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی»؛ با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم و حضور در جمع مهندسان، اساتید و صاحبنظران معماری، گفت: یکی از دغدغههای ما این است که دانش آموزان را باتوجه به ظرفیت و استعدادهایشان برای آینده آماده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ساختار فیزیکی و کالبدی بر رفتار افراد تاثیر دارد و در آموزش و پرورش آنچه وجود دارد بدلیل نگاه ابزاری به کودک نمیتواند اهداف سند تحول را محقق و نیاز دانشآموز را تامین کند، بنابراین نگاه به دانش آموز باید تغییر کرده و به نیاز متربی جداگانه توجه کنیم.
وی اظهار کرد: با این روند در آینده عموما شاهد ضعف در سواد بصری هستیم که مسلما تاثیرات خود را برجنبههای دیگر میگذارد
نوری با اشاره به تجربیات پیشین خود در بخشهای مختلف آموزش و پرورش، بیان کرد: نقشه، تیپ یک مسأله در طراحی فضاهای آموزشی است که باید به آن پرداخت، چون به تفاوتها توجه نمیکند با ارائه الگوی یکسان نمیتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: صرف نظر از اهمیت توجه به نیازهای دانش آموزان و ویژگیهای مختلف فرهنگی و اقلیمی، معدود مدارسی داریم که با معماری بومی همان منطقه ساخته شده باشد که البته طی سالهای اخیر حرکاتی آغاز شده و باید تداوم و گسترش یابد.
وی با اظهار اینکه مطالعات و فعالیتهای ما نباید محدود به همایش شود بر گفتمان سازی برای طراحی فضاهای آموزشی تاکید کرد و گفت: باید از فضای کالبدی به فراکالبدی برسیم و علاوه بر ایمنی و استاندارد سازهای به سمت زیباشناختی و هنری بودن فضا حرکت کنیم تا محیط درس آموز باشد و این امر میسر نیست مگر زمینههای فرهنگی- اجتماعی و هنری را در آن ببینیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین خواستار حمایت نهادهای علمی و دانشگاهها در ارائه طرحها و الگوهای جدید حوزه فضاهای آموزشی شد و تصریح کرد: حقیقتا رسالت دانشگاه این است که در ایجاد تغییر پیشگام باشد.
وی ادامه داد: این حرکت تحولی نه تنها در حوزه معماری بلکه برنامه درسی نیز دنبال شود چرا که مباحث مطرح در نظام آموزشی ماهیت میان رشتهای دارند و نمیتوان یک بعدی به آن نگریست. از این رو نظر روانشناسان تربیتی و ذی نفعان در طراحیها باید مدنظر قرار گیرد و فضایی مبنی بر تحول واقعی و آینده نگرانه بسازیم.
نوری خاطر نشان کرد: با مشارکت متخصصان و صاحب نظران و افزایش و ارتقای تناسب بین سطوح مختلف برنامه درسی و فضای کالبدی متربی در معرض یادگیری بهتر قرار میگیرد. البته باید توجه داشت که در طراحی طبق اهداف سند که گفته شده اولین ویژگی مدرسه ساده بودن است این سادگی باید در مدرسه دیده شود
نوری ضمن تشکر از برگزاری این همایش و تبریک به صاحبان طرحهای برتر گفت: ازشما متخصصین و دلسوزان میخواهیم در بازنگری و نیاز سنجی آموزش و پرورش را یاری کنید تا در این راستا بتوانیم به الگوهای مناسب و متناسب دست یابیم.
گفتنی است، وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اهدای یادبود دهمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی به همراه جوایز نقدی از صاحبان طرحهای برتر در بخشهای مختلف تقدیر به عمل آورد.
دهمین دهمین همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی، معماری ایرانی یکشنبه ۱۴ اسفند در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزارشد.