به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسین خلیلی، متخصص داروسازی بالینی و رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۷ لغایت ۱۹ خرداد ماه در مرکز همایشهای بین المللی رازی تهران، اظهار داشت: برگزاری این همایش پس از گذشت بیش از ۳ سال از شروع پاندمی کرونا و دراین بازه زمانی دارای ویژگیهای خاصی است، و فرصتی میباشد برای پاسخگویی به سوالات همکاران داروساز که در این مدت دسترسی مناسب به منابع معتبر نداشته اند.
وی با اشاره به شرایط حاکم برنظام سلامت از تحریمهای ظالمانه در حوزه دارو و تجهیزات تا تورم موجود و آسیب جدی آن به خدمت گیرندگان و بیماران، بیان داشت: در این شرایط مدیریت صحیح تامین، توزیع و مصرف کالاهای سلامت محور تنها راهکار موجود جهت کاهش رنج بیماران است.
خلیلی با یادآوری این موضوع که بر اساس عادت و اعتماد، در دسترس بودن، عدم نیاز به هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه جهت دریافت خدمت مشاورهای و تامین نیازهای اساسی و اولیه، داروخانه اولین محل مراجعه فرد در زمان ابتلا به بیماری است، خاطر نشان کرد: این شرایط فرصت مغتنمی برای داروساز فراهم مینماید که با اتکا به دانش به روز شده، خدمات بهینه به مراجعه کننده ارایه و از همین نقطه، پیوند ماندگاری بین بیمار و داروخانه ایجاد کند.
رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران، گفت: با توجه به حدود ۳۰ دانشکده داروسازی فعال و نزدیک به ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی در کشور، در آینده بسیار نزدیک نظام سلامت با خیل داروسازان فارغ التحصیل روبرو خواهد بود.
وی ادامه داد: پیش بینی میشود در ۵ سال آینده تعداد داروسازان به ۲ برابر افزایش یابد و این آینده در پیش رو پرسشهایی را به همراه دارد همچون، آیا هدف اولیه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو که خدمت در مناطق محروم بوده، شرایط و جایگاه در شان را برای این تعداد داروساز آماده مینماید؟ آیا ارایه خدمات مشاورهای فراتر از خدمت مشاوره در زمان تحویل نسخه، آنهم بدون تعرفه حرفه ای، برای داروسازان در آینده جذابیت خواهد داشت؟ تاسیس داروخانههای متعدد بدون رعایت فاصله جغرافیایی و حد جمعیتی چه تبعاتی برای صنف داروسازان و خدمت گیرندگان خواهد داشت؟ آیا تعرفههای نظام سلامت پاسخگوی هزینههای خدمات سلامت و تورم موجود میباشد؟
وی افزود: یکی از چالشهای جدی در زمان پذیرش بیمار در بیمارستان و زمان ترخیص تعدد و تداخل داروهای مصرفی قبلی و داروهای تجویز شده در بستری اخیر بیمار است. داروسازان مسقر در بیمارستان در زمان پذیرش، بهترین و کاملترین شرح حال دارویی بیمار را اخذ نموده و در فرم تلفیق پذیرش ثبت مینمایند.
خلیلی بیان داشت: در طول بستری، معمولا بیمار توسط سرویسهای مختلف ویزیت و مشاوره میشود. در زمان ترخیص، پزشک معالج اصلی با انبوهی از داروهای سرویسهای مختلف برای بیمار روبرو است که به علت فوق تخصصی شدن رشتههای پزشکی، بعضا اطلاعات کافی در مورد برخی از این داروها ندارد. در این شرایط منجی، داروساز است که با تسلط براطلاعات دارویی و داروشناسی، داروهای مشابه را تشخیص، تداخلهای دارویی جدی را گوشزد و آموزشهای لازم جهت مصرف صحیح داروها را به بیمار ارایه نماید.
وی گفت: خدمت تلفیق دارویی مدتی است که در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شروع شده و با توجه به داشتن تعرفه مصوب و استقبال آن از طرف پزشکان، بیماران و داروسازان، همکاران داروساز میتوانند با گذراندن دوره مهارتی کوتاه مدت تلفیق دارویی که از طریق مرکز آموزش مهارتهای وزارت بهداشت اعلام میگردد، کاندید ارایه خدمت تلفیق دارویی در بیمارستانها شوند.
رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران، اظهار داشت: حرفه داروسازی علیرغم سابقه، راه درازی در پیش دارد. کافی است به سایتهای انجمن داروسازان کشورهای بزرگ سر بزنیم. داروسازان به دنبال استفاده از پتانسیلها و تواناییهای خود در طول چندین سال آموزش، در نظام سلامت و مراقبت بیماران هستند. تعریف تعرفه خدمت مشاورهای در سطح داروخانه، کسب مجوز برای نسخه نویسی اقلام دارویی خاص، مشارکت درانجام واکسیناسیون، خدمات مشاورهای برای بیماران ناتوان و نظارت بر درمانهای تزریقی در منزل، کلینیکهای مشاورهای سرپایی و مجازی، آماده سازی فرآوردههای تزریقی، تغذیه وریدی، شیمی درمانی جهت مصرف و ... از جمله این فعالیتها هستند.