به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، با حضور جمعی از معاونین و مدیران ستادی دانشگاه و با مشارکت گسترده بیش از ۱۰۰ نفر فرهیختگان، صاحبنظران و علاقمندان این همایش با نشستهای تخصصی با عناوین نظام جامع آموزش مهارتی و مشارکت بخش خصوصی در آموزش مهارتی در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در افتتاحیه این همایش اصغر کشت کار پیرامون اهداف، سیاستهای کلی و ماهیت این همایش مباحثی ارائه و ضمن مروری بر محورهای این همایش، به تشریح مدل دانشگاه در دستیابی به اشتغال پرداخت که در طول زمان زمان از سال ۱۳۷۰ تاکنون توسعه یافته است.
حدود ۴۰ هزار مدرس با کد مدرسی فعال در دانشگاه مشغول به تدریس هستند
وی بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که ضمن استفاده از ظرفیت مدرسان آموزشی بصورت منحصر بفرد از ظرفیت مدرسان خبره و تجربی استفاده میکند خبرگان دانشگاه علاوه بر دانش و آگاهی در حوزه تخصصی خود دارای مهارت و تجربه کافی بوده و از این ظرفیت در آموزشهای مهارتی استفاده میکنند در حال حاضر حدود ۴۰ هزار مدرس با کد مدرسی فعال در دانشگاه مشغول به تدریس هستند که از مولفههای مهم نظام علمی کاربردی محسوب میشوند.
کشت کار گفت: تجهیزات موجود در مراکز مجری آموزشهای علمی کاربردی متعلق به بخش خصوصی بوده، ولی تحت نظارت دانشگاه و برابر با استانداردهای مندرج در برنامههای درسی علمی کاربردی میباشند، طراحی و تدوین برنامههای درسی این دانشگاه نیز پس از تحلیل شغل و با لحاظ شایستگیهای حرفهای با همراهی صاحب نظران حوزه شغلی انجام میشود.
تدوین وابلاغ ۱۳۶ برنامه درسی مبتنی بر برنامه تحولی نیازآفرینی
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۳۶ برنامه درسی مبتنی بر برنامه تحولی نیازآفرینی شامل ۱۲۵ برنامه جدید و ۱۱ برنامه بازنگری شده به عنوان یک دستاورد بزرگ برای نظام آموزشهای شغلی در مقاطع کاردانی وکارشناسی ناپیوسته در زیر گروههای آموزشی مختلف تدوین و برای اجرا ابلاغ شد.
سال گذشته حدود ۲۵۰۰ کدرشته محل تعطیل شد
دبیر علمی همایش نظام جامع آموزش مهارتی، مشارکت بخش خصوصی در آموزش مهارتی افزود: رویکرد و سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی برای توسعه مراکز، توجه به بحث تضمین اشتغال و پذیرش دانشجو به شرط اشتغال از ابتدا است با لحاظ طرح پایش و آمایش در سال گذشته حدود ۲۵۰۰ کدرشته محل تعطیل و تعداد قابل توجهی کدرشته محل جدید و متناسب با نیاز بازار کار جایگزین برنامههای قبلی نظام آموزش شغلی کشور شد که این فعالیتها حکایت از پویایی این نظام آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی دارد.
دبیر علمی این همایش ضمن تشکر از مشارکت فعال اعضا و ثمر بخش تلقی کردن مباحث ارائه شده، رهاوردهای کسب شده در این نشست را عنوان کرد.
وی بیان کرد: با قوت به دنبال تعاملات برون سازمانی و مشارکت با صاحب نظران برای توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم و مصداق آن هم چند طرح اخیر مصوب ما در وزارت عتف و استقبال از آن برای افزایش مهارت حتی دانش آموختگان و دانشجویان و استقبال جامعه از آموزشهای مهارتی است.
همچنین در این همایش فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی و مدیران ستادی در محورهایی مانند برنامه ریزی درسی، گسترش، مدرسان، صلاحیت حرفه ای، دورههای کوتاه مدت و نظارت و ارزیابی به تشریح زیر مدلهای این مدل تحولی پرداختند.
در بخشی از این همایش علیرضا جمالزاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن پرداختن به شاخصها و ویژگیهای برنامه درسی، بیان کرد: مهمترین سرمایه انسانها هستند. محور تمامی مباحث در آموزش مهارتی شغل است و شغل همواره در حال تغییر میباشد. پس این دگرگونی لازم است در تمام عناصر و وجوه برنامه ریزی آموزشی وضوح داشته باشد.
سپس کشاورز معاون دفتر گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص اصول بنیادین توسعه آموزشهای علمی کاربردی مطالبی را مطرح و برمباحثی مانند نیازهای تخصصی شغلی متقاضی، مدیریت بر منابع و بهره گیری از ظرفیتها و امکانات موجود کشور، داشتن و تامین محیط واقعی کار برای آموزش و برخی از دستاوردهای طرح آمایش نظام آموزش مهارتی در اخذ مجوز اجرای دورههای علمی کاربردی تاکید کرد.
صدور مجوز فعالیت ۵ مرکز آموزش علمی کاربردی جدید بر مبنای برنامه تضمین اشتغال
وی افزود: در حال حاضر مجوز فعالیت ۵ مرکز آموزش علمی کاربردی جدید بر مبنای برنامه تضمین اشتغال صادر شده است.
در ادامه فعال رئیس مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی و دبیر اجرایی این همایش ضمن تاکید بر نقش و اهمیت مدرس در نظام آموزش علمی کاربردی شرط موفقیت مدرس در یک تدریس اثر بخش را احراز شایستگیهای حرفهای در تدریس و توانایی انتقال آن به مخاطبان دانست.
وی موضوع مدرسان را در چهار بخش جذب و شناسایی، توانمند سازی، رتبه بندی و ارزیابی و انگیزش و نگهداشت مرور و انواع مدرسان آموزشی و خبره/تجربی را در دانشگاه جامع علمی کاربردی معرفی کرد.
تبیین نظام صلاحیت حرفهای و نقش دانشگاه در این حوزه مبحث بعدی مطرح شده توسط معصومیان مدیرکل دفتر صلاحیت حرفهای با مروری بر تعاریف و مفاهیم پایه در این زمینه به سبقه تاریخی نظامها وچارچوبهای صلاحیت حرفهای بود.
وی در خصوص تجربیات جهانی منتخب، سیر تکامل گفتمان صلاحیت حرفه ای، جایگاه قانونی صلاحیت حرفهای مباحثی را مطرح و به تبیین نقش آموزش عالی در استقرار صلاحیت حرفهای و کارکردهای آن پرداخت و اهم سیاست ها، اقدامات و برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی در این راستا را برشمرد.
سپس بیگدلی سرپرست دفتر آموزشهای کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز درخصوص سیاستهای آموزشهای کوتاه مدت تخصصی مباحثی را مطرح و ضمن اشاره به اهداف، مزیتها، تفاوتها به دستاوردهای این آموزش در وضعیت کنونی پرداخت و افزود: این آموزشها در عصر جدید که مشاغل نیازمند آموزشهای مستمر و دایمی بروز، فارغ از چارچوبهای طولانی هستند یک ضرورت میباشد و از جمله سیاستها وراهبردهای این دانشگاه توسعه این گونه آموزشها میباشد.
همچنین در بخش دیگری از این همایش عباس صدری به عنوان یکی از بنیان گزاران و پیشکسوتان آموزشهای مهارتی در کشور با هدف داشتن نگاه برون سازمانی به محورهای مورد بحث، ضمن بیان این نکته که مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی هر کدام سرمایه گران قدرتمندی برای کشورمان بودند و هستند و دغدغهمندی و دلسوزی آنان در بخشهای مختلف مشهود است، به ارائه یک مدل برای آموزشهای شغلی پرداخت. وی به دانشگاه جامع علمی کاربردی برای داشتن رویکرد تحولی و نیروهای خبره و باتجربه تبریک گفتن و اظهار یقین کرد که این گونه آموزشها ابزار مناسبی برای توسعه کشور میباشد.
سپس محمد تقی امانپور معاون اسبق آموزش و تحقیقات جهاد سازندگی تاکید کرد: قویترین و موثرترین آموزشهای مهارتی در بخش کشاورزی شکل گرفته است.
آموزشهای علمی کاربردی کارآمد و اثربخش، توفیقات سه دهه گذشته این نظام آموزشی، توسعه کسب صلاحیت حرفهای، ضرورت تاسیس مدرسه حکمرانی صلاحیت حرفهای به عنوان یک مرکز آموزش خصوصی در حوزه آموزشهای علمی کاربردی، راه اندازی یک تعاونی ملی فراگیر متشکل از دست اندرکاران آموزشهای صلاحیت حرفهای کشور اعم از دانشگاه جامع علمی کاربردی، فنی حرفهای و دیگر آموزشها که میتوانند سهامداران این تعاونی و سرمایه گذار شریک در این شرکت دانش بنیان باشند، نیاز به تحول وضع موجود صلاحیت حرفهای برای هم افزایی و توانمندسازی کسب و کار در بازار از دیگر مباحث پرداخته شده در این همایش بود.
گفتنی است در ادامه این نشست یک روزه در قالب یک پنل تخصصی تعدادی دیگر از حاضران نظرات و پیشنهادهای خود را در حمایت از آموزشهای مهارتی و ضروت توسعه اینگونه آموزشها و توجه به اسناد بالادستی برای تقویت این آموزشها تبیین کردند و تعدادی از صاحب نظران حوزه آموزشهای مهارتی نقطه نظرات خود را پیرامون دو محور همایش بیان کردند.
لازم به ذکر است به منظور ایجاد تحول در نظام آموزش مهارتی و پیرو دستور مقام وزارت عتف، کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور ۳۱ خردادماه سالجاری با همیاری ۱۴ دانشگاه و سازمانهای همیار با محوریت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار میشود و بناست تا نتایج حاصل از جمع بندی انجام شده در این همایش در کنگره ملی پیش رو ارائه شود.