به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ رویداد «الفتا» با هدف تولید بانک ایدهها و تجارب تحولآفرین مدرسهای و پیوند آن به مدارس، شناسایی و معرفی معلمان، مدیران و مدارس پیشتاز تحول و ارتقای عاملان در مسیر تحول و همافزایی و پیوند میان مدارس «پیشتاز» و در «در مسیر» تحول آغاز شد.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: امروز دیپلماسی عزت ایران از مدرسه شروع شده و هویت ایرانی اسلامی ما در مدرسه شکل گرفته است و نباید این پیشرفتها را از مدرسه جدا بدانیم.
وی ادامه داد: موظفیم عقب ماندگیها را جبران کنیم و همچنین موظفیم با شتاب معلمانی برای پیشرفت ایران تربیت کنیم.
وی ادامه داد: باید آموزش و پرورش به دالان کسب و کار تبدیل شود نه دالان دانشگاه، البته که دانشگاه هم مهم است. همه ما موظفیم آنچه در مدرسهها میگذرد را روایت کنیم. امروز در مدارس روزانه و حتی گاهی لحظهای اتفاقاتی میافتد که آینده ساز هستند، اما متاسفانه روایت نمیشود از این رو هر مدرسه باید یک رسانه داشته باشد تا تجربههای خودشان را روایت کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما به روایت گری از سطح مدرسه نیاز داریم. شاهدیم که بسیاری از مدیران مدارس با دست خالی، اما روحیه جهادی چه کارهای موثری و تحولگرایی کردند.
صحرایی گفت: نکته مهم دیگر گفتمان سازی تحول است؛ برای گفتمان سازی به هنر و رسانه نیاز داریم، همه هنرمندان و رسانهها باید به مدرسهها دعوت شوند برای گفتمان سازی جایی بهتر از مدرسه نیست. هنرمندان باید به مدارس بیایند و گفتمان سازی کنند.
وی افزود: نکته دیگر درباره آغاز شکل گیری روایتگری این است که آغاز تحول با مدرسه است. اگر ایدههای تحول آفرین معرفی شوند کار یک شتاب دهنده را انجام میدهند. امروز در این نمایشگاه کارهای تحول آفرین را میبینیم اگر این روایداد به عنوان یک رویداد جاری همیشه اجرا شود، شتاب توسعه در کشور بیش از گذشته خواهد بود.
وی گفت: ما باید در تحول یک ساز و کار جدی ایجاد کنیم. از ۹ کشور آثار و ایدههای خود را به این نمایشگاه ارسال کرده اند. دشمن ما ببینید که ما زندهتر میشویم، زیرا آنچه موجب امید و تحول ماست در کامپیوترها، کتابها و تربیت شما نیست و آنچه موجب تحول ما شده در ایمان ماست.
وی ادامه داد: از وزرا دعوت میکنم بیایند این نمایشگاه را ببینند و از دستاورها دیدن کنند. برگزاری این نمایشگاه و تماشای این توانایی آغاز یک تحول است. این کار باید به یک کار پیوسته در آموزش و پرورش تبدیل شود.