به گزارش خبرگزاری دانشجو افتتاحیه دوره حامیم (حلقههای میانی) با هدف توانمندسازی دختران دانشجوی فعال در حوزههای فرهنگی و سیاسی دانشگاههای استان قم در مشهد الرضا برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه ایران اسلامی سرزمینی تمدنی است، اظهار کرد: بعضی از کشورها با آوردن شواهد و مدارک به دنبال اثبات تمدن خود به دیگران هستند. این درحالیست که تمدنی بودن ایران اسلامی، زبانزد خاص و عام است و نیازی به اثبات ندارد.
او مطرح کرد: یکی از نشانههای تمدن ایرانی وجود آثار ارزشمند دانشمندان ایرانی به زبان عربی و فارسی است که این امر ایران را از بسیاری از کشورها متمایز میکند. وجود شخصیتهای تمدنساز مانند فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ اشراق، شیخ بهایی و... در جامعه نیز یکی دیگر از نشانههای تمدن ایرانی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فرهنگ اصیل ایران قابلیت صدور به سایر کشورها را نیز دارد. این اصالت فرهنگی ایرانیان، از دیرباز دشمنان ملت را به فکر راهاندازی جریانهایی ضدفرهنگی انداخته است تا جلوی حرکت تمدنی ایرانی و گسترش آن گرفته شود. این جریانهای ضد فرهنگی، دارای مصادیقی امروزی است که یکی از آنها، جریان ضد فرهنگ در بستر فلسفه است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در تشریح حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: حکمت اسلامی به معنای استفاده از عقل، تجربه، شهود و وحی است. این چهار منبع معرفتی در کنار هم حکمت اسلامی را به وجود میآورند. دشمنان برای مقابله با حکمت اسلامی، جریانهای ضد فرهنگی در بستر فلسفه آتئیست، ماتریالیسم و الهادی را به جوانان مطرح میکنند و به دنبال جایگزینی با آن هستند.
وی تاکید کرد: این جریانها ضمن مطرحکردن بحثهای داروینیسم در فضای دانشگاهی، قصد انکار وجود خداوند را با دلایلی علمی دارند تا بدین وسیله حکمت وزین اسلامی متزلزل شود. این در حالیست که هیچ یک از فلسفههای مادیگرایانه ذرهای توان مقاومت در برابر حکمت اسلامی را ندارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با مفهوم علم دینی گفت: علم دینی بدین معناست که به دانش با نگاه توحیدی بنگریم؛ مانند علوم انسانی توحیدی و علوم طبیعی توحیدی. علم دینی برخلاف برخی تصورات به معنی تعطیلی عقل و تجربه نیست؛ بلکه به معنی با نگاه توحیدی به علم نگریستن است.
وی افزود: جریانات ضد فرهنگ به دنبال این است، علم توحیدی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای فرهنگ اصیل ایرانی از جوانان گرفته شود و در مقابل علم الهادی را در فکر آنها جایگزین شود.
او در پایان یادآور شد: تنها زمانی این اندیشهها در جوان نفوذ میکند که فکر جوان از حکمت خالی شود. آن وقت است که اندیشههای رذیلت محور جای حکمت اسلامی را خواهند گرفت؛ بنابراین موثرترین راه مقابله با این جریانات در تمامی حوزهها ترویج و تفهیم فرهنگ اصیل ایرانی در بین جوانان است.