به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر به موضوع ترافیک مهرماه اشاره کرد و گفت: مشخصا بیش از ظرفیت خیابانها ما اتومبیل داریم و بیشتر شهروندان هم از اتومبیل شخصی استفاده میکنند و این خودروها تکسرنشین هستند. اگر اینها را جمع کنیم و در یک اتوبوس تردد کنند ببینید چقدر ترافیک کاسته میشود.
وی ادامه داد: حال این موضوع مطرح میشود که باید صفهای طولانی برای مترو و اتوبوس بایستیم و وقتی مترو و اتوبوس رسید جا برای سوار شدن دارد؟ ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.
چمران همچنین به مشکل آلودگی هوا در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: ما از چند روز دیگر وارونگی هوا را داریم و دوباره این مشکلات تکرار میشوند.
وی ادامه داد: پکن چه کرد که ده سال پیش یک شهر آلوده بود، ولی حالا نیست. وقتی مطالعات صورت میگیرد میبینیم که آنها حمل و نقل عمومی را درست کرده و همچنین مشکل سوخت را برطرف کردند و برخی از شغلها را دورکار کردند تا میزان رفت و آمد کمتر شود.
چمران همچنین به بودجه امسال شهرداری اشاره کرد و گفت: کار خارقالعادهای در بودجه انجام دادیم که علاوه بر ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجهای که شهرداری درنظر گرفته بود، ما هم ۱۰ هزار میلیارد تومان به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه کردیم.
به گفته چمران، سه برابر بودجه ما قرارداد بستیم.
وی با بیان اینکه در جلسات آینده از معاون شهردار میخواهیم که به شورا بیاید و توضیحی در خصوص حمل و نقل دهد، گفت: معاون اعلام کند که چه زمان کارها عملیاتی میشود.
به گفته چمران از یک و نیم سال آینده تعدادی واگن نو وارد خطوط مترو میشود.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با ورود تعدادی اتوبوس به شهر تهران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: این تعداد ما را راضی نمیکند و هنوز به حد ۲ هزار دستگاه نرسیدهایم، ولی تمام فشارها را وارد کردهایم تا اتوبوسسازان به وعدههای خود عمل کنند.
در ادامه جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر کسی پوشیده نیست که مهمترین معضل تهران مشکلات شهری و آمد و شدها، ترافیک معابر، آلودگی هوا و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب است.
تشکری هاشمی گفت: از اینکه تعدادی اتوبوس روز گذشته وارد ناوگان شدند و تعدادی از اتوبوسهای گذشته هم تعمیر شدند خشنودیم، زیرا این اقدامات میتواند تصویری بسازد که نشان دهنده مسیر درست باشد و در این مسیر باید گامهای بلندتری برداشته شود.
تشکری هاشمی گفت:باید توجه داشته باشیم که حدود هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد و با چند صد دستگاه اتوبوس مشکل پایتخت حل نمیشود و از این رو تا رسیدن به مقصد باید اقدامات بسیاری انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه چه اقداماتی برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی باید انجام شود گفت: یک بخش لجستیک است یعنی باید تعمیر ناوگان، خرید اتوبوسهای نو، به روزرسانی و خرید واگنهای جدید انجام شود.
وی ادامه داد: وقتی شهروندان را به حمل و نقل عمومی تشویق میکنیم آنها باید اطمینان داشته باشند که بعد از دقایقی اتوبوس برای جا به جایی آنها وارد ایستگاه میشود، مسیری مشخص برای اتوبوس وجود دارد که آنها را در ترافیک شهری نمیگذارد و زمان سفرشان به حداقل میرسد.
تشکری هاشمی افزود: همچنین باید امکانات رفاهی داخل اتوبوس به گونهای باشد که وقتی مسافر سوار آن میشود احساس تحقیر نکند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت مدیریت درست ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: علاوه بر بحث لجستیکی مدیریت ناوگان هم جدی است گاهی مشاهده میشود که چندین دستگاه اتوبوس پشت سرهم درحال حرکت هستند و سپس با یک فاصله طولانی گروه بعدی اتوبوسها به ایستگاه میرسند که این موضوع دیگر ارتباطی به تعداد اتوبوسها ندارد بلکه به نظم و مدیریت خوب باز میگردد.