به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، امروز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲ معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ احسان مؤمنی در برنامه تلویزیونی «شهر امن» در خصوص نقاط حادثهخیز تهران گفت: یکی از راهکارهای مهم در بحث اجرای صحیح و اصولی طرح ۲۰ در شهر تهران مهندسی ترافیک و راه است چراکه شناسایی نقاط حادثهخیز و پر تصادف میتواند از تصادفات بکاهد.
وی افزود: از ابتدای سال ۴۴۸ نقطه پر تصادف را در شهر تهران شناسایی کرده و به مجموعه همکاران در شهرداری تهران جهت رفع نقص اعلام کردیم که حدود نیمی از آنها برطرف و رفع نقص شده است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: بر اساس تصادفات جدید چند نقطه دیگر از نقاط حادثهساز را شناسایی و آنها را اولویت بندی کرده و آن نقاطی که با اقدامات زود بازده و کم هزینه میتواند سریعتر نتیجه دهد را به شهرداری اعلام کردیم تا این نقاط را رفع نقص کنند.
سرهنگ مؤمنی افزود: آشکارسازی زیر پلها و تقاطعهای غیر همسطح جزء برنامههای پلیس راهور تهران بزرگ است که در خیلی از موارد با یک آشکار سازی و اقدامی مانند نصب برچسبهای شبرنگ زیر پلها و تیرهای چراغ برق، نصب تابلوها و بنرها و با افزایش تابلوهای خطر و با ایجاد آبشار نور و الای دی و آشکار سازی جناغیها و و نصب دوربینهای ثبت تخلف میتوانیم باعث کاهش حوادث ترافیکی شویم.
وی گفت: در بحث آموزشی نیز تشدید برخورد با تخلفات سرعت و سبقت در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته و به صورت جدیتر با رانندگانی که بالای ۵۰ کیلومتر سرعت میروند برخورد شده و بدنبال اخذ دستور قضایی برای آنان هستیم؛ همچنین رانندگانی که بالای ۳۰ کیلومتر سرعت دارند باید به قرارگاه کنترل سرعت مراجعه کنند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار نفر از رانندگان متخلفی که سرعت بالایی داشتند در کلاسهای آموزشی قرارگاه سرعت شرکت کرده اند و حدود ۱۴۰۰ رانندهای که سرعت زیاد داشته و در کلاسهای آموزشی شرکت نکرده یا اگر شرکت کرده دوباره مرتکب این تخلف شدند بر روی پلاک خودروی آنها، ثبت شکایت انجام شده است.
سرهنگ مؤمنی در ادامه به اجرای طرح ۲۰ پلیس راهور اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه در ۸ ماهه سال جاری در بحث تصادفات شهر تهران چه تصادفات فوتی و چه تصادفات منجر به جرح افزایش داشتیم گروه اندیشه ورزی پلیس راهور تهران بزرگ تشکیل شد و برنامه ریزهایی در جهت کاهش تصادفات صورت گرفت.
وی افزود: در این خصوص ۲۰ راهکار کوتاهمدت، ولی زود بازده را پیش بینی کردیم و، چون به ۲۰ راهکار رسیدیم نام این طرح را نیز طرح ۲۰ گذاشتیم؛ این طرح از هفته گذشته آغاز شد و در دستور کار تمامی روسای مناطق پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و امیدواریم که شاهد کاهش تصادفات شهر تهران باشیم.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه علت وقوع تصادفات انسان، راه و وسیله نقلیه است افزود: همچنین نواقص راه و تابلوها و خطاهای راننده و خرابی وسیله نقلیه از مواردی است که باعث بروز حوادث میشود.
سرهنگ مومنی افزود: آموزش و فرهنگ سازی راهکار اول و اعمال قانون و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی راهکار دوم است که برخورد با تخلفاتی که به صورت محسوس و نامحسوس و همچنین از طریق دوربینها انجام میشود جزو این موارد است؛ بخش سوم هم به مهندسی ترافیک و اصلاحات هندسی راه باز میگردد که پلیس راهور تهران بزرگ طرح ۲۰ را بر اساس این ۳ راهکار برنامهریزی کرده است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: در بحث برخورد با تخلفات میتوان به طرح برخورد با تخلفات شبانه توسط تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ اشاره داشت که ۳۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در شهر تهران دقیقا در دوشب پنج شنبه و جمعه روی داده است؛ یعنی ۳۹ درصد در دوشب و مابقی این عدد مربوط به پنج شب دیگر است.
وی با بیان اینکه با بررسی دقیقتر دریافتیم که ۶۲ درصد از تصادفات پنج شنبه و جمعه بین ساعات ۱۰ شب تا ۲ بامداد روی داده است افزود: طرح شبانه از هفته دوم مهر ماه آغاز شد و تا الان حدود ۵۴ هزار خودروی متخلفی که اقدام به سرعت و سبقت غیرمجاز و لایی کشی داشتند اعمال قانون شدند؛ در این طرح با تخلفاتی که با جان مردم بازی کرده و همچنین مطالبات شهروندان است برخورد میشود.
سرهنگ مومنی خاطرنشان کرد: ۲۹۹۰ دستگاه خودرو در این مدت به خاطر تخلفاتی که داشتند نیز به پارکینگ منتقل شدهاند.