به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ترافیک مسئله یک سال و یک دهه تهران محسوب نمیشود و مواجهه پایتختنشینان با این معضل اجتماعی تقریباً از همان سالهای نخست ورود خودرو به معابر شهر در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی آغاز شده است.
با این وجود رفته رفته انباشت جمعیت، تعداد وسایل نقلیه و به تبع آن میزان سفرهای درون شهری چالشهای ترافیکی تهران را تشدید کرده و اتلاف وقت شهروندان و آلودگی هوا را نیز در پی داشته است. به گونهای که رئیس شورای شهر تهران، ترافیک پایتخت را کشنده تلقی کرده و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از افزوده شدن همه ساله یک سوم خودروهای کشور به پایتخت خبر داده است.
بر اساس اظهارات پلیس راهور، یکی از چالشهای ترافیکی تهران در معابر شمالی شهر شامل مناطق ۱ و ۳ تهران به محدودههای ولنجک، بزرگراه شهید چمران و خیابان سئول باز میگردد؛ جایی که برگزاری نمایشگاه آن هم در مواردی برگزاری چندین نمایشگاه توامان، ترافیک بزرگراه چمران، محدوده پارک وی، ورودی و خروجی تونل نیایش و حتی ورودی تونل توحید را به نوعی قفلشدگی تبدیل میکند.
راهور: با برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب در خیابان سئول مخالفیم
به تازگی ابوالفضل موسویپور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگویی با اشاره به اینکه ساخت نمایشگاه سئول به گذشتههای دور برمی گردد که این منطقه در داخل شهر تهران نبوده، اظهار میکند: «مناطق یک و سه شهرداری تهران به ویژه در ۶ ماهه دوم سال ترافیک پرحجمی دارد و این مناطق پر از شرکت و مراکز تجاری است؛ خود خیابان مقدس اردبیلی دو طرفه است و آنجا دانشگاه شهید بهشتی را هم داریم. در این حالت در نظر بگیرید نمایشگاه بینالمللی هم برگزار شود نتیجه این است که ترافیک نمایشگاه حتی تا دهانه تونل توحید هم کشیده میشود. با این وضعیت نباید نمایشگاه پرمخاطب در محل سئول برگزار شود.»
با وجود مصوبه قانونی شورای دوم شهر در تیرماه ۱۳۸۳ مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب در محل برگزاری نمایشگاه بینالمللی تهران (خیابان سئول)، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز با حضور مسئولان ارکان مختلف حاکمیتی به نوعی مسئله انتقال نمایشگاههای پرمخاطب به خارج شهر (شهر آفتاب) را مهر و موم کرد.
در همین رابطه، ۱۵ دیماه ۱۳۹۵ در جریان برگزاری یکصد و سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در دفتر وزیر وقت کشور با حضور مقامات وقت همچون استاندار تهران، رئیس سازمان محیط زیست، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، دادستان و شهردار تهران مصوب شد:
«در زمینه مدیریت ترافیک در معابر بزرگراهی شمال تهران، شرکت نمایشگاههای بینالمللی برنامه برگزاری نمایشگاههای خود را به شورای حمل و نقل و ترافیک تهران جهت اخذ مجوز ارائه نماید و همچنین نمایشگاههای پرمخاطب به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل گردد.»
بررسیها نشان میدهد، بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۳ شورای شهر، تاکنون بالغ بر ۱۹ سال است، رویدادهای پرمخاطبی مانند نمایشگاه خودرو در سئول برگزار نمیشود و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۴ دوره آن در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شده و دوره پنجم آن نیز در بهمنماه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد؛ اما شنیدهها حاکی است، رایزنیها برای نقض قوانین بالادستی در راستای برگزاری نمایشگاه خودروی دیگری در سئول ادامه دارد!
راهور: از برگزاری نمایشگاه پوشاک به دلیل ترافیک خیابان سئول جلوگیری کردیم
مسئولان راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز که مکرر بابت آثار و اختلالات ترافیکی نمایشگاه سئول اظهارنظر کردهاند، برای ممنوعیت برگزاری برخی نمایشگاههای سئول در ایام اخیر ناگزیر به اقدام عملیاتی شدهاند.
در همین رابطه رازقی معاون عملیات راهور تهران بزرگ در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به قانون ممنوعیت فعالیت نمایشگاه بینالمللی تهران در ابتدای مهرماه و اواخر اسفندماه، از ممانعت فعالیت نمایشگاه پوشاک در سال ۱۴۰۱ به دلیل ترافیک شدید خبر داد.
رئیس شورای شهر: میخواهند مردم را زجر بدهند!
از سوی دیگر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در حاشیه برگزاری دویست و سومین جلسه شورای شهر درباره با انتقاد از شایعه برپایی چندباره نمایشگاه خودرو در اسفندماه در خیابان سئول گفت: «علیرغم اینکه این نمایشگاه قرار است، بهمنماه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود، اما مجدداً بنا دارند این نمایشگاه را در اسفندماه و در روزهای پایانی سال در سئول برگزار کنند و میخواهند مردم را زجر بدهند.»
چمران تصریح کرد: «مگر اتومبیل چه چیزی دارد که آنها در مقاطع مختلف میخواهند، این نمایشگاه را برگزار کنند. ما نسبت به این موضوع گلایه داریم و همانطور که گفته شد، فقط برنامه آنها زجر شهروندان تهرانی است.»
در تازهترین واکنش، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در دویست و چهارمین جلسه شورا با اشاره به برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب در بهمنماه گفت: نمایشگاه خودروی دیگری در اسفندماه برای سئول طرحریزی شده که مجوز شورای ترافیک شهر تهران را ندارد.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه خودرو در سئول از ۱۸ سال قبل ممنوع شده است.
چمران گفت: وزیر صمت و استاندار تهران با برگزاری نمایشگاه خودرو در سئول مخالفند. گفته شده، مدیریت شهری پایتخت با نمایشگاه خودروی سئول موافق است؛ این ادعا خلاف واقع و قابل پیگیری است. رئیس پلیس راهور تهران نیز به شدت با برگزاری نمایشگاه خودرو در سئول مخالف است.
بر اساس آنچه مطرح شد، برگزاری نمایشگاه خودرو آن هم در اوج ترافیک اسفندماه در خیابان سئول، به نوعی نقض چراغ خاموشی قوانین و مصوبات حاکمیتی پیشین محسوب میشود. از طرفی، برخی با اشاره به برپایی نمایشگاه تحول خودرو در کمتر از ۲ ماه گذشته و پنجمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در بهمنماه، برگزاری چنین رویدادی را غیرضروری میدانند.
حال باید منتظر ماند و دید، واکنش متولیان امر نسبت به شایعات مطرح شده چیست؟ بدعتی در حوزه نمایشگاه خودرو پس از ۱۹ سال پایهریزی شده و اینکه واکنش مدیریت شهری که نزدیک به یک دهه گذشته بار مالی شهر آفتاب را برای کاستن از تنشهای تهران به دوش کشیده چه خواهد بود؟