کد خبر:۱۱۶۱۲۳۹
گزارش|

انتخاب هوشمندانه رسانه برای کودکان و نوجوانان با کدومو / از فلش سرگرمی تا پژوهش‌های تخصصی رسانه‌ای

انتخاب خوراک رسانه‌ای مناسب برای کودکان و نوجوانان! اگر پدر یا مادر باشید، حتماً این یکی از دغدغه‌های بزرگ و مهم شماست. احتمالاً پیش از این، ساعت‌ها وقت می‌گذاشتید و انیمیشن‌ها، کتاب‌ها یا بازی‌ها را بر اساس معیارهای فرهنگی، اعتقادی و... بررسی می‌کردید و در صورت تناسب با سن و روحیات فرزندتان آنها را در اختیار او قرار می‌دادید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پیش‌تر والدین انیمیشن‌ها، بازی‌ها و... را برای مصرف فرزندان ارزیابی و گزینش می‌کردند. حالا «کدومو» این وظیفهٔ مهم را انجام می‌دهد و توصیه‌هایی هم برای ایام محرم فرزندان ما دارد.

چند سالی است که کار برای والدین راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است. چون «کدومو» این وظیفهٔ مهم و حساس را برعهده گرفته است.

«حسن قاسم‌زاده»‌ مدیر کدومو دربارهٔ این سکو (پلتفرم) برایمان می‌گوید:

 

برای تغذیهٔ سالم رسانه‌ای خانواده

پیش‌تر والدین بین رسانه و کودک یا نوجوان قرار می‌گرفتند. والدین کتاب، انیمیشن، فیلم، بازی، سایت، اپلیکیشن و هر محصول رسانه‌ای سرگرمی و آموزشی دیگری را گزینش می‌کردند و در صورت تناسب در اختیار فرزندشان قرار می‌دادند. حالا «کدومو» به پل ارتباطی بین رسانه و خانواده تبدیل شده است. این سکو کار ارزیابی محصولات رسانه‌ای را انجام می‌دهد.

کدومو کارشناس‌ها و ارزیاب‌های دقیق و دلسوزی دارد که راهبردهای شرکت‌های معروف رسانه‌ای را بررسی و تمام محصولات رسانه‌ای مربوط به کودک، نوجوان و خانواده را رصد می‌کنند. چون هدف تغذیهٔ سالم رسانه‌ای خانواده‌هاست.

 

شیوه‌نامه‌های ارزیابی کدومو حاصل چند سال پژوهش‌اند

در کدومو ارزیابی بر اساس شیوه‌نامه‌های خاصی انجام می‌شود که حاصل پژوهش‌های پژوهشگران حوزهٔ کودک و نوجوان و رسانه است. این پژوهش‌ها در بخش‌های مختلف و از طریق پژوهش‌های مطالعاتی، نظرسنجی و حتی کارگاه‌های تستی بر روی نوجوان‌ها و والدین انجام می‌شود. بعد داده‌های به‌دست‌آمده به فرمول تبدیل می‌شوند و در شیوه‌نامه‌هایی برای ارزیابی و رده‌بندی محصولات تجمیع می‌شوند.

ارزیاب‌های کدومو آموزش می‌بینند تا بر اساس همین شیوه‌نامه‌ها محصولات را بررسی و ارزیابی کنند. به همین خاطر رده‌بندی سنی که کدومو ارائه می‌دهد با رده‌بندی سنی سایر سکوها و VODها متفاوت است.

 

ارزیابی محصولات رسانه‌ای در ۳ دستهٔ اصلی

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه حدود ۵ سال از تولد کدومو می‌گذرد و در این مدت ارزیابی‌ها در ۳ دستهٔ اصلی انجام شده می‌گوید «در دستهٔ فیلم و انیمیشن که کدومو با آن آغاز شد، زیرمجموعه‌های مختلفی داریم، مثل انیمه و فیلم‌های کره‌ای. در دستهٔ بازی کارگروه‌های مختلفی مثل بازی‌های موبایلی، رایانه‌ای، کنسولی و... داریم. دستهٔ کتاب هم تازه شروع به کار کرده است. امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم ارزیابی بازی‌های فکری، اسباب‌بازی‌ها و به مرور زمان بقیهٔ حوزه‌های سرگرمی و رسانه‌ای را به کدومو اضافه کنیم.»

 

توصیه‌گری روانشناختی و تربیتی با کدومو

گاهی فرزندتان ناخواسته در معرض محتوایی قرار می‌گیرد که مناسب سن یا روحیه‌اش نیست. ممکن است دچار وحشت شود یا پرسش‌هایی ذهنش را بیازارد. شاید شما هم به‌عنوان پدر یا مادر با این مسأله روبه‌رو شده باشید و به دنبال راهکاری برای حل و فصل ماجرا باشید. کدومو برای چنین موقعیت‌هایی هم کنار شماست.

«حسن قاسم‌زاده» مدیر کدومو می‌گوید «کدومو صرفاً ارزیابی و رده‌بندی سنی نمی‌کند. بلکه توصیه‌گری به والدین می‌کند. یعنی والدین می‌توانند در کدومو علایق فرزندشان را در ژانر موردنظر او پیدا کنند. ضمن اینکه توصیه‌های روانشناختی و تربیتی دارد که اگر کودک یا نوجوان از یک محصول رسانه‌ای استفاده کرد و سؤالاتی برایش ایجاد شد، یا چون آن محصول رسانه‌ای مناسب سنش نبوده پیامدهایی برایش به‌وجود آورده، چگونه با فرزندشان برخورد کنند و به سؤالات ذهنی او پاسخ بدهند که مشکل را برطرف کند.»

 

از فلش سرگرمی تا پژوهش‌های تخصصی

کدومو فعالیت‌های دیگری هم در پاسخ به دغدغه‌های تربیتی خانواده‌ها دارد. مثلاً در «بستهٔ سرگرمی‌های سالم» فیلم، انیمیشن، کتاب و بازی را بر اساس موضوع، سن، جنسیت و معیارهای تربیتی دست‌چین می‌کند و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

«فلش سرگرمی‌های سالم» حاوی ده‌ها فیلم و انیمیشن بازبینی‌شده و پالایش‌شده است که بر اساس موضوع و رده‌بندی سنی پوشه‌بندی شده‌اند. از مزایای این فلش عدم‌نیاز به اینترنت و نداشتن هیچ محتوای تبلیغی در انیمیشن‌هاست.

«برگزاری تست بارتل» برای شخصیت‌شناسی، «آزمایشگاه بازی» برای رصد بازی‌های مختلف و ارائهٔ پیشنهادهای کاربردی به خانواده‌ها، «پژوهش‌های تخصصی رسانه‌ای» بر اساس اسناد علمی، و «سینما کدومو» با هدف ارزیابی و پالایش محصولات رسانه‌ای داخلی و خارجی مناسب اکران خانوادگی از فعالیت‌های دیگر کدومو است.

کدومو از آموزش و تولید محتوا غافل نشده

از آنجا که پژوهش جزو جدایی‌ناپذیر کار کدومو است، آموزش و تولید محتوا هم در سبد خدماتش قرار دارد. قاسم‌زاده می‌گوید «برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های سواد رسانه‌ای، تست سبک والدگری و... از جمله کارهایی است که در بخش آموزش انجام می‌دهیم. تولید محتوای تخصصی، اخبار حوزهٔ رسانه‌های تصویری، طراحی بوم مسأله‌شناسی نوجوان، ساماندهی کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها و برگزاری تور کتابگردی هم از فعالیت‌های دیگرمان است.»

کدومو سال ۱۴۰۰ برگزیدهٔ جشنوارهٔ رسانه‌های دیجیتال در بخش خانواده بود. همان سال سایت برگزیدهٔ فضای مجازی امن برای کودکان هم شد.

 

توصیه‌های دستیار رسانه‌ای والدین برای محرم

شعار کدومو «دستیار رسانه‌ای والدین» است. قاسم‌زاده با بیان اینکه کدومو با توجه به رسالتی که دارد به والدین توصیه‌گری می‌کند می‌گوید «کدومو کمک می‌کند که محتوای درست رسانه‌ای را برای فرزندان خود انتخاب کنید. بسیاری از والدین این دغدغه را دارند که در ایام محرم مفهوم شهادت امام حسین علیه‌السلام و مفهوم عزاداری و گریه بر این مصیبت بزرگ را چطور به فرزندشان منتقل کنند. ما سعی کردیم کار را برای والدین راحت کنیم. به این منظور یک سری از تولیداتی را که برای محرم وجود داشت، از جمله کتاب، فیلم و انیمیشن و بازی، در قالب ویدیوکست به والدین معرفی کردیم.»

 

توصیه‌گری موضوعی مزیت مهم کدومو

ارزیاب‌های کدومو در طول سال مشغول ارزیابی محصولات رسانه‌ای مختلف هستند و به همین خاطر شناختی نسبت به محصولات موجود دارند. بنابراین می‌توانند توصیه‌گری مبتنی بر موضوع هم داشته باشند.

قاسم‌زاده در این باره می‌گوید «از جمله در موضوعاتی مثل شهادت، عزاداری، محرم و... می‌دانیم چه محتوایی را می‌توان توصیه کرد. به همین ترتیب در موضوعات متنوعی مثل ترس، مرگ، شادی و... هم محتوای قابل‌توصیه داریم. چون تمام محصولات را بعد از ارزیابی تگ می‌زنیم، بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف می‌توان آنها را فیلتر و جست‌وجو کرد. بنابراین برای مناسبت‌های مختلف مثل شهادت امام رضا علیه‌السلام، اربعین حسینی، بازگشایی مدارس و... می‌توانیم محصولات متناسب را به والدین معرفی کنیم.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار