حجت الاسلام والمسلمین سعید اسمعلی پور در گفتوگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) اظهار کرد: اساس بعثت پیامبران الهی برای اقامه قسط و عدل بوده "لیقوم الناس بالقسط... " و تحقق این امر بدون رفع ظلم امکان پذیر نیست، به عبارتی پیغمبران از سوی خداوند برای مقابله با طاغوت برانگیخته شدهاند که بنیان ظلم و کفر بودهاند.
وی ادامه داد: تربیت و تزکیه اخلاقی انسان ها، دعوت به توحید و هدایت به سوی نور و تبیین خطرات ابتلاء به ظلمت و تاریکی همه برای دفع شرّ و مفسده ظلم و مبارزه با طاغوت بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین اسمعلی پور افزود: در خطبه اول نهج البلاغه فلسفه بعثت پیامبران الهی اینگونه بیان شده است که انبیاء آمدهاند: "لِیَستادوهم میثاق فِطرته و یُذَّکروهم مَنسیَّ نعمته... " تا انسانها رو به عهد و میثاق فطری برگردانند و نعمتهای فراموش را متذکر شوند. اینها ابزارهای معرفت انسان هستند این فهم از ساختار وجودی انسان زمینه خداشناسی است یا این فهم و درک نعمتهای خداوندی زمینه معرفت به خداوندی است که ربِّ صانع مدبّر است.
وی گفت: این نوع پروراندن و تربیت کردن در جان انسانها قابلیت ظلم ستیزی ایجاد میکند و در واقع مهمترین ماموریت انبیاء در سایه مکتب تربیتی دین به نابودی ظلم و استقرار حاکمیت توحید و نفی هرگونه ولایت پذیری از غیر ختم میگردد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خاتم انبیاء و پیغمبران الهی با توجه به گستردگی ماموریت و جایگاه ویژه وحیانی شان به گسترش حاکمیت توحید در جهان همت داشتهاند، لذا برای نفی هر گونه شرک و استبداد و استکبار تلاش کردهاند.
وی افزود: نکته قابل توجه در بعثت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلّم هم مبارزه با طاغوت در وسعت جهانی بوده و هم جریان این مبارزه در ابعاد زمانی تا روز قیامت بوده است.
وی گفت: از دیگر مسائل مهم که در بعثت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلّم باید توجه کرد تحول عظیمی که دعوت ایشان در جان انسانهای عاقل و همچنین در اجتماع بشری ایجاد کرد، میباشد.
حجت الاسلام والمسلمین اسمعلی پور تاکید کرد: در قبل از ظهور پیغمبر عظیم الشان وضعیت اسفناک جاهلانهای بر جهان حاکم بود، امام علی علیه السلام میفرمایند: "الدنیا کاسفه النور" نور دنیا در کسوف فرو رفته بود و چهرهای فریبنده از آن ظاهر شده بود. "قد دَرَسَت منار الهدی و ظهرت اعلام الردی" نشانههای هدایت کهنه شده بود و علائم گمراهی آشکار بود. انسانها گرفتار فتنههای تلخ و دردناکی بودند و ابتلاهای گوناگون هول آور که نشانههای حاکمیت غیرتوحیدی بر امور بشری بودهاند برزندگی بشر جریان داشت.
وی افزود: پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلّم این ظلم و تیره گی را به نصرت الهی برچیدند و حکومتی بر مدار امر خداوندی تاسیس کردند.
وی ادامه داد: آموزههای وحیانی اسلام که ایشان مبلّغ آن بودهاند چنان در جانها اثرگذار بود که بشر ترجیح بندگی و اطاعت خداوند را بر هر عبادتی فهمید و در مسیر مبارزه با طاغوت و ستم جاری شد تا در سایه حکومت توحید، بشر اقامه قسط و عدل بکند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در مورد روش حکیمانه پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلّم در دعوت به مسیر سعادتمندی نکات بسیار دقیقی وجود دارد که انسداد راه بهانه جویی در عدم پذیرش حق را میتوان ثمره آن دانست. امام علی علیه السلام این مساله را روش تبلیغی انبیاء میدانند و میفرمایند: "یحتجوا علیهم بالتبلیغ " با رساندن پیام الهى حجّت را بر آنان تمام کنند.
وی گفت: ایشان از تلاوت آیات خداوندی، بیان برهان و حکمت، بهره گیری از ابزارهای بشارت دهنده و بیم دهنده، جدال احسن و هر وسیلهای که امر خداوند در اختیارشان قرار میداد برای هدف متعالی تربیت انسان استفاده کردند و در کنار آنها وجود نورانی نبی مکرم خود گواه بر نورانیت طریق حق بود تا جایی که قرآن عظیم الشان ایشان را سراج منیر میداند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: نکتهای هم که در باب حکومت داری وحیانی ایشان باید گفت این است که پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلّم بر اساس امر خداوندی به تدبیر امور سیاسی و اجتماعی اشتغال داشتهاند که در کنار قوانین عادلانه محکم اجتماعی و سیاسی برای تامین مصالح مسلمین، رفتاری دلسوزانه و مهربانانه توام با رافت هم داشتهاند؛ لذا در جاهایی شاهد فرمان عفو عمومی هستیم و در همان موقعیت شاهد ابلاغ دستورهای محکم بازدارنده هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین اسمعلی پور در پایان تاکید کرد: بررسی سیره فردی، اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلّم میتواند در امور مختلف مسلمین گره گشا باشد و آسیبهای فردی و اجتماعی را درمان نماید که امیدواریم کارگزاران نظام اسلامی هم عاملین به سیره زندگی ایشان باشند و هم آمر به این شیوه زندگی باشند.