به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مسعود جوادی سرپرست استاندارد این استان، با تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به اهمیت استانداردسازی آسانسورهای نصب شده در مجتمعهای مسکونی، تجاری، خصوصی و اداری، از مالکان و مدیران خواست تا نسبت به اخذ گواهی استاندارد آسانسورهای خود اقدام کنند.
جوادی با تأکید بر این نکته که مسئولیت نصب، راهاندازی، تعمیر و نگهداری آسانسور تنها بر عهده شرکتهای مجاز دارای تاییدیه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر مراجع صلاحیتدار است، هشدار داد که شهروندان باید از مراجعه به نصابان و سرویسکاران فاقد مجوز اجتناب کنند.
وی در ادامه افزود: بهرهبرداری از آسانسور قبل از اخذ مجوز استاندارد ممنوع است و در صورت بروز سانحه، مدیران و مالکان ساختمان باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند. همچنین شرکتهای بیمه از ارائه خدمات به آسانسورهای فاقد گواهی استاندارد خودداری خواهند کرد.
جوادی همچنین از مالکان و بهرهبرداران خواست تا پس از نصب یا تعمیر آسانسور، نسبت به ثبتنام در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به آدرس اینترنتی https://lift.inso.gov.ir اقدام کنند. در این سامانه، شرکتهای بازرسی تایید صلاحیتشده از سوی سازمان ملی استاندارد، بازرسیهای لازم را انجام داده و در صورت عدم مغایرت آسانسور با الزامات استاندارد، گواهی استاندارد الکترونیکی صادر خواهد شد.
سرپرست استاندارد استان البرز با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا 15 بهمن ماه، ۲۴۸۸ گواهی و تاییدیه آسانسور به صورت الکترونیکی در استان البرز صادر شده است، عنوان کرد: از این تعداد، ۱۵۳۰ گواهی برای اولین بار و ۹۱۶ گواهی به صورت ادواری صادر گردیده است.
وی در پایان تأکید کرد: کلیه گواهیهای آسانسور صادره دارای اعتبار یکساله بوده و پس از پایان مدت اعتبار، باید مجدداً تمدید شوند.