به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: آمار مشخصی در مورد آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان در کشور وجود ندارد به همین جهت قضاوت بسیار سخت است، اما بر اساس مشاهداتی که ما داریم وجود این آسیبها در مدارس سمپاد کمتر از دیگر مدارس است.
رئیس سازمان مدارس سمپاد خاطر نشان شد: علت این موضوع برمیگردد به نشاط علمی که در این مدارس وجود دارد. فضایی برای بچهها در این مدارس فراهم است تا بتوانند تجربیات مختلفی را کسب کنند، شکست بخورند، پیروز بشوند و... .
الهام یاوری به توانمند بودن دانشآموزان سمپاد در کنترل استرس و اضطراب اشاره کرد و گفت: برخلاف حرفهای کلیشهای که گفته میشود بچهها نباید دچار هیچ گونه استرسی باشند و باید هرگونه فعالیت استرسزایی رو از زندگی بچهها حذف کنیم، بچههای مدارس سمپاد دائما در فضاهای رقابتی مشارکت میکنند و تجربیات مختلفی به دست میآورند و سطح اضطراب بالایی دارند اما توانمندی کنترل این استرسها را نیز دارند.
وی افزود: به همین جهت مشاهدات ما نشان میدهد دانشآموزان مدارس سمپاد نسبت به بقیه مدارس خیلی کمتر دچار آسیبهای اجتماعی میشوند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان عنوان کرد: آموزش و پرورش برنامه مفصلی در حوزه کنترل آسیبهای اجتماعی دارد تحت عنوان "نماد" که مدارس سمپاد هم سعی میکنند این خدمات را به بچهها ارائه کنند و در این مورد هیچ تفاوتی بین مدارس سمپاد و غیر سمپاد وجود ندارد.
الهام یاوری درپایان به دو دلیل اصلی کمتر دیده شدن آسیبهای اجتماعی در مدارس سمپاد نسبت به سایر مدارس اشاره کرد: وجود نشاط در مدارس سمپاد، به همراه نداشتن وقت اضافی برای دانشآموزان، دو عامل اصلی تاثیرگذار بر خروجی این مدارس هستند. زمانی که به عنوان زمان فراغت دیده میشود و ممکن است دانشآموز دچار آسیبهای اجتماعی شود، در مدارس سمپاد کمتر دیده میشود. به همین دو دلیل، آسیبهای اجتماعی در این مدارس کمتر مشاهده میشود.
خبرنگار: علی کیمیایی