به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، بانکرینگ به عنوان فرآیند تأمین سوخت برای کشتیها و شناورهای دریایی، نه تنها تأثیرات اقتصادی زیادی دارد بلکه در تعیین کارایی، ایمنی و هزینههای عملیاتی کشتیها نقش اساسی ایفا میکند.
در این میان مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد قشم با برخورداری از زیرساختهای مناسب، میتوانند نقش ویژهای در تسهیل و گسترش فعالیتهای بانکرینگ ایفا کنند.
احمد غلامی استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با اشاره به ظرفیتهای مغفولمانده بانکرینگ در جزیره قشم تأکید کرد: این منطقه میتوانست سهم قابل توجهی از بازار سوخترسانی دریایی در خلیج فارس را از آن خود کند، اما ضعف مدیریتی و نبود نگاه راهبردی، مانع تحقق این هدف شده است.
وی با بیان اینکه بانکرینگ یکی از فرصتهای مهم اقتصادی کشور است، گفت: قشم نزدیک ترین نقطه به تنگه هرمز است و از نظر موقعیت جغرافیایی مزیتهای رقابتی بیشتری نسبت به قطر و شارجه دارد، اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم نتوانسته جایگاه مطلوبی در این صنعت پیدا کند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برخی اقدامات در این حوزه انجام شده، اما چشمگیر نبوده است، افزود: در کشورهای همسایه مانند امارات و قطر، بانکرینگ به عنوان یک صنعت درآمدزا مورد توجه قرار گرفته، اما در قشم هنوز اراده جدی برای توسعه آن وجود ندارد.
به گفته وی، اگر این صنعت از ابتدا به درستی راهاندازی شده بود، امروز میتوانست درآمدهای ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.
وی در ادامه به مشکل مدیریتهای مقطعی اشاره کرد و عنوان کرد: یکی از دلایل عقبماندگی بانکرینگ در قشم این است که مدیران مناطق آزاد معمولاً کوتاهمدت میآیند و این حوزه را یک اولویت مهم نمیبینند. نبود تخصص و انگیزه در این بخش باعث شده که فرصتهای اقتصادی از بین برود.
این کارشناس حوزه اقتصادی با انتقاد از نحوه مدیریت مناطق آزاد در کشور تصریح کرد: مناطق آزاد میتوانند در دوران سختی اقتصادی و تحریم، کمکحال کشور باشند، اما در مقاطعی به جای توسعه زیرساختهای صنعتی و تجاری برای تأمین هزینههای جاری، زمینفروشی کردهاند؛ این در حالی است که اگر اراده قوی برای توسعه بانکرینگ در قشم وجود داشت، امروز میتوانستیم درآمدهای پایدار و دلاری از این صنعت داشته باشیم.
وی در ادامه تأکید کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از ظرفیتهای بانکرینگ به خوبی استفاده کردهاند، اما در ایران هنوز این صنعت به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: اگر این مسیر به درستی طی شود، میتوانیم سهم قابل توجهی از این بازار را تصاحب کنیم و وابستگی ارزی کشور را کاهش دهیم.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آبهای خلیج فارس گسترده شده است.