کد خبر:۱۲۴۲۰۹۱

۱.۵ میلیون راننده جدید وارد جاده‌ها شدند

رئیس پلیس راه راهور فراجا با بیان اینکه کاهش فاصله زمانی اخذ گواهینامه یکی از عوامل افزایش تصادفات است، گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به رانندگان کشور اضافه شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس پلیس راه راهور فراجا، درباره عوامل مؤثر در افزایش تراکم ترافیک و تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه، افزایش تعداد رانندگانی است که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند.

طبق آمار، در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ناوگان رانندگان کشور اضافه شده‌اند که بخش عمده‌ای از این افراد، به واسطه اخذ گواهینامه‌های جدید، به جاده‌ها ملحق شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش تعداد رانندگان، تعداد خودرو‌های نو شماره نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته که این موضوع خود عاملی برای افزایش تراکم ترافیک و احتمال وقوع تصادفات است. همچنین، تغییرات در قوانین اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است.

طبق مصوبه هیئت وزیران در سال‌های گذشته، فاصله زمانی بین اخذ گواهینامه پایه دو به یک و پایه سه و دو، دو سال بود، اما از سال جاری این فاصله زمانی به یک سال کاهش یافته است.

رئیس پلیس راه راهور فراجا تأکید کرد: این کاهش فاصله زمانی سبب افزایش تقاضا برای دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای، به‌ویژه گواهینامه پایه یک و دو، شده است. این در حالی است که بسیاری از رانندگانی که به تازگی گواهینامه حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، تجربه کافی در رانندگی ندارند و این می‌تواند خطرات زیادی را به‌دنبال داشته باشد. همچنین، گواهینامه پایه سه رانندگان برای تردد در جاده‌های برون‌شهری محدودیت‌هایی دارد که رانندگان در یک سال اول از دریافت گواهینامه اجازه تردد آزاد ندارند.

سرهنگ کرمی اسد افزود: به‌رغم این محدودیت‌ها، تعداد زیادی از رانندگانی که گواهینامه پایه سه دارند، به‌ویژه در ساعات خاصی از شبانه‌روز، بدون رعایت محدودیت‌ها به رانندگی می‌پردازند. در حال حاضر هیچ مکانیسم سیستمی برای نظارت و کنترل دقیق بر این دسته از رانندگان وجود ندارد و در بسیاری از مواقع تنها از طریق کنترل‌های تصادفی و نظارت پلیس، امکان شناسایی تخلفات این گروه از رانندگان فراهم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ترافیک، لازم است که تدابیر کنترلی به‌ویژه در زمینه نظارت بر روند اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای و رفتار رانندگان در جاده‌ها تقویت شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار