تشکری هاشمی: نوسازی تاکسیهای فرسوده در اولویت شورای شهر است / هدف گذاری ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه
سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: در خصوص ارزیابی تاکسیهای برقی، شایسته است که در حال حاضر از هرگونه قضاوت عجولانه اجتناب کرده و به رانندگان تاکسی، که بیشترین تعامل را با این فناوری دارند و کسبوکار و زندگی روزمره آنها مستقیماً تحت تأثیر این وسیله قرار دارد، فرصت دهیم تا ارزیابیهای خود را ارائه کنند.
عضو شورای شهر تهران افزود: بدیهی است که، همانگونه که بارها تأکید شده است، در صورت عملکرد مطلوب این ناوگان، ادامه این مسیر منطقی خواهد بود. اما چنانچه مشکلاتی مشاهده گردد که راندمان مورد انتظار را تأمین نکند، لازم خواهد بود که در رابطه با ادامه روند تاکسیهای برقی تجدیدنظر صورت پذیرد. بنابراین، قضاوت در این زمینه را به تعویق انداخته و اجازه خواهیم داد که حداقل به مدت یک سال این تاکسیها در سطح شهر فعالیت کنند تا نقاط قوت و ضعف این فناوری شناسایی شده و سپس درباره تداوم یا توقف آن تصمیمگیری شود.
هاشمی ادامه داد: همزمان با این مسئله، وضعیت تاکسیهای فرسوده نیز همچنان یکی از دغدغههای اساسی محسوب میشود. اخیراً جلسهای با شرکت ایرانخودرو برگزار شد که طی آن، این شرکت اعلام آمادگی کرد تا نسبت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودروهای بنزینی اقدام نماید. با توجه به منابع مالی مناسبی که برای این امر در نظر گرفته شده است، این موضوع از طریق کمیسیون و شورای شهر بهطور جدی پیگیری خواهد شد تا منابع تخصیصیافته به نوسازی بخش بنزینی نیز هدایت گردد.
وی خاطرنشان شد: در سال گذشته، تنها ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد که به هیچ عنوان عدد قابل قبولی نبود و این مسئله در صحن شورا نیز مطرح شد. انشاءالله از این روند حمایت خواهیم کرد تا شهرداری بتواند با ارائه وامهای مناسب به رانندگان تاکسی، از یکسو، و با توجه به اعلام آمادگی ایرانخودرو، از سوی دیگر، اقدام لازم را به انجام رساند. همچنین، در صورتی که سایر خودروسازان داخلی نیز خودروهای مناسب و تأییدشدهای برای تاکسیرانی عرضه نمایند، امکان مشارکت آنها در این عرصه وجود خواهد داشت. هدف آن است که تعداد ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه تاکسی (یا حتی کمی بیش یا کمتر از این میزان، بسته به شرایط) با یاری خداوند بهصورت جدی و در مقیاس قابل قبولی نوسازی شود.