آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۱۴۵۱
در اجلاس وزاری آموزش عالی کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای؛

سیمایی صراف: سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه فناوری‌های آموزشی یکی از پیش‌نیاز‌های رشد اقتصادی کشور‌های عضو است

نهمین اجلاس وزرای آموزش عالی کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با حضور وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نهمین نشست وزرای آموزش و علوم کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به میزبانی وزارت آموزش کشور چین در شهر ارومچی واقع در استان سین کیانگ در روز ۱۳ می (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد.

در این نشست وزرای آموزش و علوم کشور‌های عضو در خصوص اصلاحات عمده و ابتکارات راهبردی در توسعه آموزش‌های پایه، فنی- حرفه‌ای و آموزش عالی، آموزش‌های الکترونیکی و مجازی و تبادل اعضای هیأت علمی و دانشجو بین کشور‌های عضو سازمان بحث و تبادل نظر کردند. همچنین اعضای نشست با هدف تقویت پیوند‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طریق استفاده از محتوا و مدل‌های نوآورانه برای همکاری‌های آموزشی در چارچوب شانگهای تبادل نظر کردند.

دکتر حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در این نشست بر این مسئله تأکید کرد که آموزش عالی قادر است از طریق توسعه سرمایه‌های انسانی و توسعه نوآوری و فنآوری سبب ارتقای ضریب قدرت نرم و نفوذ کشور‌های عضو در ترتیبات بین‌المللی نوظهور گردد.

ایشان توسعه همکاری‌های آموزشی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با وجود بالغ بر ۳.۲ میلیارد نفر جمعیت را بسیار بااهمیت ارزیابی کرده و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعضا در زمینه فناوری‌های آموزشی را به عنوان یکی از پیش‌نیاز‌های رشد اقتصادی کشور‌های عضو مطرح کرد. وزیر علوم عدم تطابق بین دروس دانشگاهی با نیاز‌های بازار کار، پایین بودن نسبت هزینه‌های صرف شده در بخش تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص داخلی و ضعف در شاخص‌های عدالت آموزشی را به عنوان مهمترین چالش کشور‌های عضو مطرح کرده و بر عزم جدی کشورمان جهت همکاری برای رفع این چالش‌ها تأکید کرد.

ایشان با توجه به برخورداری ایران از یک مرکز استنادی پیشرفته (ISC) که بیش از دو دهه سابقه فعالیت دارد، اعلام آمادگی کرد تا در صورت موافقت دبیرخانه سازمان، گزارش جامعی از وضعیت آموزشی کشور‌های عضو شامل ساختار‌های آموزشی، شمار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، نظام تأمین مالی آموزش، کیفیت آموزشی و سیاست‌گذاری آموزشی را به منظور ارائه تصویر واقعی از آنها ارائه نماید. همچنین ایشان برای سرمایه‌گذاری در ایجاد سکو‌های آموزش الکترونیک منطقه‌ای، ایجاد دانشکده‌های مشترک با رهیافت میان‌رشته‌ای و توسعه بستر‌های مشترک جهت ارتقاء سطح توانمندی اعضای هیأت علمی اعلام آمادگی کرده و آن را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بین کشور‌های عضو حائز اهمیت دانست.

در ادامه این نشست، پروتکل (پیوندنامه) مربوط به همایش توسط وزرا و مقامات دولتی شرکت کننده به امضاء رسید. این پروتکل شامل ۵ سند طرح توسعه آموزش دیجیتال دانشگاه سازمان همکاری‌های شانگهای است که توسط داشگاه شیان جیاو تنگ چین اجرایی خواهد شد. گفتنی است سازمان همکاری‌های شانگهای ۱۰ عضو دائم شامل کشور‌های ایران، چین، روسیه، هند، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان دارد که با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تشکیل شده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار