تشکری هاشمی: بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای تهران فرسوده هستند/ حملونقل عمومی تهران از اهداف مصوب عقب مانده
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور و قوانین بالادستی، ناوگان حملونقل عمومی تهران باید تا سال ۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس میرسید. شما مازاد جمعیت را فراموش کنید؛ در حال حاضر تعداد فعلی کمتر از ۳ هزار دستگاه است.
تشکری هاشمی ادامه داد: خودروهای عمومی پس از پایان عمر مفید خود نباید در خیابانها تردد کنند، اما بخش زیادی از اتوبوسهای فعلی عمر بالای ۱۷ تا ۱۸ سال دارند، در حالی که حداکثر عمر مجاز برای فعالیت آنها ۱۰ سال تعیین شده است.
عضو شورای شهر تهران به فرسودگی تاکسیها اشاره کرد و گفت: در حوزه تاکسیرانی نیز بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای شهر تهران به سن فرسودگی رسیدهاند و باید اسقاط شوند، اما همچنان مشغول به جابجایی مسافران هستند.
وی افزود: این پرسش که آیا توسعه ناوگان حملونقل عمومی بر اساس جمعیت رعایت شده است یا خیر، مطرح نیست؛ مسئله این است که وظیفه حداقلی پیشبینیشده نیز محقق نشده است. این برنامه امروز تدوین نشده، بلکه ۱۰ تا ۱۵ سال پیش برای سال ۴۰۴ تعیین شده بود. هیچکس نمیتواند ادعا کند از این موضوع بیاطلاع بوده، با فقدان بودجه مواجه شده یا اختیار نداشته است.
وی در پایان افزود: بودجه وجود داشته، اختیار بوده، قانون تدوین شده، نیاز مشخص بوده و فریاد مردم در کف خیابان شنیده شده، اما اقدام مؤثر صورت نگرفته است. بنابراین، بدون در نظر گرفتن تغییرات جمعیتی، تهران همچنان با فاصلهای بسیار معنادار نسبت به قوانین گذشته، در حوزه حملونقل عمومی دچار عقبماندگی است.