
گره معضل خاموشی چراغهای راهنمایی به دست چه کسی باز میشود؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، از کار افتادن چراغهای راهنمایی رانندگی و دوربینهای نظارتی در زمان قطعی برق، یکی از معضلات جدی در مدیریت ترافیک شهری است که تبعات آن فراتر از تأخیر در تردد وسایل نقلیه بوده و ایمنی شهروندان را نیز تهدید میکند. این چراغها با تنظیم زمانبندی عبور خودروها و عابران، نقشی حیاتی در کنترل جریان رفتوآمد، کاهش تصادفات و حفظ نظم تقاطعها ایفا میکنند.
با این حال، در پی قطعیهای مکرر برق که در ماههای اخیر در کشور داشتهایم این معضل شدت گرفته است و شهروندان بهویژه در مرکز شهر تهران، نقاط پرتردد مانند چهارراههای اصلی، میادین شلوغ و مسیرهای منتهی به مراکز تجاری یا بیمارستانها با مشکلات جدی مواجه شدهاند. در این شرایط، نبود چراغ راهنما موجب سردرگمی رانندگان، ایجاد گرههای ترافیکی گسترده، و افزایش خطر برخورد خودروها و آسیب به عابران پیاده میشود. این وضعیت، بهویژه در ساعات اوج تردد، میتواند شهر را در وضعیت نیمهفلج قرار دهد و حتی مانع از عبور بهموقع خودروهای امدادی و اورژانس شود.
سردار سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به سوال دانشجو پیرامون این موضوع اظهار داشت:عموم ادارات در مرکزشهر مجهز به سیستمهای برق اضطراری هستند. شهرداری تهران میتواند با ادارات تفاهمنامهای داشته باشد تا در زمان قطع برق در تقاطعها، از امکانات محلی که پیشتر اشاره کردم، برای شرایط اضطراری استفاده شود. این کار میتواند در همان تقاطع انجام شود و مشکلات کمتری به وجود آورد. همچنین این کار هزینه چندانی نخواهد داشت؛ پس نیازی به پرداخت هزینههای سنگین برای تأمین برق اضطراری به مدت دو ساعت نیست، زیرا ادارات لشکری و کشوری که عموماً مجهز به این امکانات هستند، میتوانند همکاری لازم را داشته باشند.
سردار موسوی پور پیشتر نیز در این باره گفته بود: منطق می گوید که برق چهارراه ها نباید قطع شود. ما راهکارهای این مسئله را سه سال پیش در جلسات مشترک با پلیس راهور، اداره برق و شهرداری مطرح کردیم. قرار بود ۳۰ تقاطع مهم معرفی شود که برقشان قطع نشود اما هنوز برای یک تقاطع نیز این مسئله اجرایی نشده است.