هوشیاری مردم در برابر کلاهبرداریهای سایبری ضروری است

به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مرتضی طاهریفرد روز سهشنبه با گلایه از سهلانگاری برخی شهروندان نسبت به امنیت حساب بانکی خود اظهار کرد: متاسفانه با وجود اطلاعرسانیهای گسترده و آموزشهای صورت گرفته همچنان شاهد قربانی شدن برخی افراد در کلاهبرداریهای سایبری و تشکیل پروندههای متعدد قضایی هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه رسیدگی به شکایتها در موارد مشابه به دلیل پیچیدگیها و ماهیت فضای سایبری با دشواریهای خاص و گاه بدون نتیجه مطلوب مواجه است، همگان باید بیش از پیش در قبال فناوریهای مورد استفاده هوشیار باشند.
معاون پیشگیری دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اضافه کرد: سهلانگاریهای افراد در استفاده از فضای مجازی موجب تحمیل هزینه به دستگاه قضایی، مرجع انتظامی و ضابطان است که به نوبه خود موجب تضییع حقوق عمومی به لحاظ اتلاف هزینه دستگاهها در رسیدگی به موضوعهای شخصی و جزیی بهجای پرداختن به مسائل مهم و سرنوشتساز و عمومی میشود.
وی با تشریح شگردهای کلاهبرداریهای اینترنتی، هک گوشیها و ارسال پیام درخواست وجه به مخاطبان را یکی از شگردهای رایج مجرمان سایبری عنوان کرد و گفت: افراد در صورت دریافت پیام درخواست واریز وجه از سوی نزدیکان خود، پیش از هر گونه اقدامی از صحت موضوع اطلاع حاصل کنند.
طاهریفرد تاکید کرد: بیتوجهی به سرشمارهها و متن پیامهای جعلی با عنوانهای مختلف مانند «ابلاغیه و شکایت» یا کلیک بر روی لینکهای ارسالی که موجب هک گوشی و برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان میگردد نیز از جمله علتهای شناسایی شده در تشکیل پروندههای قضایی و شگرد کلاهبرداران در سرقت اطلاعات بانکی است.