
افت معدل دانشآموزان کرمانشاهی/افزایش پذیرش دانشآموزان در کنکور و ارتقاء معدل در اولویت است

به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه، در نشست شورای آموزش و پرورش استان با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان، فرهنگیان و مسئولان این حوزه، آموزش و پرورش را مهمترین و فراگیرترین نهاد اجتماعی کشور توصیف کرد و گفت: این شورا یکی از اثرگذارترین شوراهای استان است و اعضا به نقش حیاتی آن اعتقاد قلبی دارند. انسجام و هماهنگی میان دستگاههای مرتبط، نویدبخش تحولات مثبت در حوزه آموزش است.
وی با تأکید بر نگاه راهبردی و کلان به نهاد آموزش و پرورش افزود: آینده مادی و معنوی کشور در گرو آموزش و پرورش است. این نهاد باید محور برنامهریزیهای عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و توسعهای استان باشد. آموزش و پرورش، نهادی زیرساختی و فرهنگی است که مسیر توسعه از آن عبور میکند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به افت تحصیلی دانشآموزان در سالهای اخیر، یکی از دلایل اصلی این افت را پیامدهای بحران کرونا دانست و بیان کرد: از سال ۱۳۹۸ به بعد، همزمان با شیوع کرونا، آموزش کشور از مسیر اصلی خود فاصله گرفت. آموزش مجازی نتوانست جایگزین شایستهای برای آموزش حضوری باشد. تعطیلیهای پیدرپی و تغییرات متعدد در محتوای کتابهای درسی نیز به این روند دامن زد.
وی با نقد ساختار پیچیده و طبقهبندیشده مدارس در کشور اظهار کرد: مدارس دولتی، نمونه دولتی، نیمهدولتی، تیزهوشان و... همگی منجر به نوعی شکاف و طبقهبندی در سیستم آموزشی شدهاند که در مواردی آسیبزا بوده است.
وی زنگهای درسی چون انشا و ورزش را یکی از ابزارهای مهم پرورش خلاقیت و سلامت دانشآموزان دانست و خواستار احیای این زنگها شد و گفت: زنگ انشا و ورزش باید دوباره جدی گرفته شوند. انشا موجب فعال شدن ذهن و تفکر انتقادی میشود و ورزش سلامت جسمی و روانی دانشآموز را تضمین میکند.
استاندار کرمانشاه با تأکید بر جایگاه کلیدی معلم در نظام آموزشی ابراز کرد: نقش معلم محوری، پایهای و اساسی است. اگر معلم با انگیزه و علاقه پای کار باشد، تا ۷۰ درصد مسائل حل خواهد شد. ما باید به سمت احیای انگیزه و جایگاه معلم برویم.
وی با اشاره به استفاده نادرست از فضای مجازی هشدار داد: فضای مجازی بهدرستی مدیریت نشده و اکنون در حال چشیدن روی تاریک آن هستیم. این فضا باید به خدمت آموزش درآید، نه اینکه دانشآموز را از مسیر اصلی منحرف کند.
وی همچنین بر ضرورت اصلاح نگاه سنتی به انتخاب رشته دانشآموزان تأکید کرد و گفت: نباید تنها رشتههای تجربی و ریاضی را ملاک موفقیت بدانیم. ظرفیتهای زیادی در رشتههای علوم انسانی، فنیحرفهای و هنری وجود دارد که باید تقویت شود.
ارتقاء معدل دانش آموزان هدف اصلی قرار گیرد
استاندار در بخش دیگری از سخنان خود، به موارد اصلی دستورکار شورا پرداخت و در خصوص هدفگذاری برای ارتقاء معدل دانشآموزان معدل را شاخص کلیدی در سنجش کیفیت آموزشی عنوان کرد و خواستار برنامهریزی همهجانبه برای ارتقاء آن شد.
حبیبی در خصوص افزایش میزان قبولی در کنکور و دانشگاهها اضافه کرد: این شاخص باید ملاک ارزیابی مدیران مدارس قرار گیرد و مدیرانی که عملکرد مطلوبی در این زمینه دارند مورد تشویق و معرفی قرار گیرند.
انتخاب مدیران مدارس بر اساس شایستگی، اولویت تخصیص اعتبارات عمرانی به فضاهای آموزشی و فرهنگی، راهاندازی اردوگاه دانشآموزی استانی، برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشآموزان، ریشهکنی بیسوادی و استفاده از ظرفیت بند «خ» ماده ۲۰ قانون مالیاتها از مصوبات جلسه بود.