تشکری هاشمی: اگر تاکسی و اتوبوس به اندازه کافی وجود داشته باشد شهروندان از خودروهای ناشناس استفاده نمیکنند

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: اصل این است که فعالیت مسافربری در شهر باید تحت ضوابط و مقررات سازمان تاکسیرانی و با نظارت کامل این سازمان انجام شود. کسانی که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند، باید حتماً به سازمان مراجعه و ساماندهی شوند. اگر خود شخصی بخواهد تماموقت در این مسیر کار کند، باید شرایط لازم را احراز کند و بعد فعالیت کند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسی رسمی به دلیل ثبت اطلاعات کامل در سازمان، تخلفاتشان سریع قابل رصد و رسیدگی است. اولین گزارش تخلف بلافاصله بررسی شده و در هیئتهای حل اختلاف رسیدگی و احکام لازم صادر میشود. اما رانندگان شخصی که ساماندهی نشدهاند، قابل شناسایی و رسیدگی نیستند.
وی افزود: بنابراین لازم است ابتدا ساماندهی صورت گیرد و کسانی که شرایط لازم را ندارند توسط نیروی انتظامی برخورد شوند. همچنین دوربینهای ترافیکی و دوربینهای نصبشده در معابر و ساختمانها میتوانند در شناسایی تخلفات و حوادث کمک کنند. شهرداری تهران موظف است همه معابر را به دوربینهای نظارتی مجهز کند تا امنیت و انضباط ترافیکی حفظ شود و در صورت بروز حادثه سریع رسیدگی شود.
تشکری هاشمی خاطر نشان شد: اگر حمل و نقل عمومی به اندازه کافی باشد و تاکسیها و اتوبوسها در ایستگاهها حاضر باشند، مردم کمتر به خودروهای ناشناس و بدون مجوز مراجعه میکنند. متأسفانه دیده شده که برخی شهروندان بدون بررسی پلاک و وضعیت خودرو، سوار خودروهای شخصی میشوند که باعث بروز مشکلات از جمله نرخ کرایههای غیرمنصفانه، رفتار نامناسب راننده و حوادث میشود.
وی در پایان افزود: در مورد تاکسیهای برخط یا اینترنتی، این مدل به دلیل کمبود حمل و نقل شهری شکل گرفته است. این خدمات مزایایی مثل امکان تعیین راننده از قبل دارند، اما باید تحت نظارت سازمان تاکسیرانی باشند. یعنی رانندگان شناسنامهدار باشند و شرایطشان بررسی شود. اگر شرایط رعایت شود، شهرداری مخالفتی با ادامه کارشان ندارد و در شرایط فعلی حمایت هم میکند، اما ادامه فعالیت غیرقانونی باعث افزایش تخلفات و نارضایتیها خواهد شد.