آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۷۸۳۹۶
در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو مطرح شد:

تربیت فرزندان در عصر «جنگ نرم»؛ ضرورت آگاهی متناسب با سن

روانشناس و فعال حوزه کودک و نوجوان هرمزگانی گفت: گروهی از والدین معتقدند فرزندان‌شان نباید هیچ اطلاعی از جنگ و مسائل مشابه داشته باشند، اما به عنوان کسی که سال‌هاست با کودکان و نوجوانان در حوزه روان‌شناسی کار می‌کنم باید بگویم بهترین روش آگاهی‌دهی تدریجی و متناسب با سن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، هانیه هادی نژاد روانشناس و فعال حوزه کودک و نوجوان هرمزگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با اشاره به تفاوت جنگ‌های گذشته و امروز، تأکید کرد: در دوران دفاع مقدس خانواده‌ها ناگهان درگیر یک بحران ناخواسته شدند، شرایطی که اغلب بدون آمادگی قبلی بر آنان تحمیل شد، بسیاری از کودکان و نوجوانان با شنیدن این جمله که «کودکان در جنگ زود بزرگ می‌شوند» وارد فضایی شدند که تصور می‌کردند باید مانند بزرگ‌تر‌ها رفتار کنند.

وی ادامه داد: نوجوانان یازده و دوازده ساله آن زمان بدون اینکه والدین از آنها بخواهند، آماده ثبت‌نام برای اعزام به جبهه می‌شدند، اما امروز الگوی جنگیدن تغییر کرده است؛ جنگ‌ها دیگر صرفاً فیزیکی و نظامی نیستند بلکه نرم‌افزار‌ها موشک‌ها و فضای مجازی میدان‌های نبرد جدید را شکل داده‌اند.

آگاهی تدریجی و متناسب با سن

به گفته این روانشناس، امروز کودکان بیشتر از طریق بازی‌های کامپیوتری، پلی‌استیشن و فضای مجازی با مفهوم جنگ آشنا می‌شوند در حالی‌که ذهن‌شان تصور می‌کند رزمنده کسی است که صرفاً اسلحه در دست دارد و مدام شلیک می‌کند. اما اتفاقات اخیر در سطح منطقه و کشور نگاه کودکان به مفهوم دفاع، وطن‌دوستی و دشمن‌شناسی را نیز تغییر داده است.

هادی‌نژاد با تقسیم خانواده‌ها به سه گروه در مواجهه با بحران‌های جدید، گفت: گروهی از والدین معتقدند فرزندان‌شان نباید هیچ اطلاعی از جنگ و مسائل مشابه داشته باشند، گروهی دیگر بر این باورند که کودک باید همه چیز حتی آمار شهدا و جزئیات حملات را بداند؛ اما به عنوان کسی که سال‌هاست با کودکان و نوجوانان در حوزه روان‌شناسی کار می‌کنم باید بگویم بهترین روش آگاهی‌دهی تدریجی و متناسب با سن است.

آماده برای مسئولیت‌های فردای کشور

وی در ادامه افزود: کودکان سه تا شش‌ساله اصلاً نیازی به ورود به مفاهیم پیچیده جنگ ندارند، در این سنین کافی است به آنها گفته شود که قهرمانان کشورمان در حال کمک برای پیروزی هستند، اما از سنین بالاتر مانند ده یا یازده سالگی می‌توان برخی مسائل را به زبان ساده و درک‌پذیر برایشان باز کرد؛ زیرا بسیاری از این کودکان تجربه بازی‌های جنگی را دارند و با مفاهیم نبرد، سلاح و تاکتیک آشنا‌اند.

این فعال حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد: آموزش تدریجی این مفاهیم کودک امروز را برای مسئولیت‌های فردای کشور آماده می‌کند، نوجوانی که از این سنین با واقعیت‌ها آشنا نشده باشد در آینده نمی‌تواند نقش موثری ایفا کند یا حس تعلق عمیقی نسبت به کشور داشته باشد.

دفاع از هویت ملی

وی با اشاره به اهمیت مسئله فرزندآوری در شرایط کنونی جامعه گفت: تأکید رهبری و دیگر مسئولان بر فرزندآوری تنها به دلیل افزایش جمعیت نیست، بلکه برای ساختن نسلی است که در آینده بتواند از هویت ملی، فرهنگی و سیاسی کشور دفاع کند.

هادی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم خانواده‌ها با نگاهی مسئولانه و همدلانه فرزندانی تربیت کنند که در آینده مایه افتخار و اقتدار ایران اسلامی باشند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار