
اجرای ۳۵ پروژه آموزشی در استان گیلان در راستای عدالت آموزشی

به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، نهضت توسعه عدالت آموزشی، حرکتی ملی و راهبردی است که با هدف کاهش شکافهای آموزشی در مناطق مختلف کشور، بهویژه مناطق محروم و کمتر برخوردار، از سوی دولت آغاز شده است.
این نهضت با تأکید بر عدالت فضایی، کیفیتبخشی به زیرساختهای آموزشی و مشارکت مردمی، تلاش دارد تا مدرسهسازی را از یک پروژه عمرانی صرف، به یک جریان اجتماعی و فرهنگی تبدیل کند، در این مسیر، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بهعنوان نهاد متولی، نقش محوری در طراحی، اجرا و نظارت بر پروژههای آموزشی ایفا میکند.
علی دقیق مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان، با ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده در راستای تحقق اهداف نهضت عدالت آموزشی در استان، اظهار کرد: در قالب این نهضت، ۳۵ پروژه آموزشی با ۱۷۰ کلاس درس و زیربنای ۲۳ هزار و ۵۴۰ مترمربع در استان گیلان برنامهریزی شده و بهصورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تأکید بر رصد روزانه روند اجرای پروژهها، این اقدامات را گامی مؤثر در جهت تحول در فضاهای آموزشی استان دانست.
مدیرکل نوسازی مدارس گیلان با اشاره به حمایتهای استاندار و همراهی دستگاههای اجرایی استان، گفت: استان گیلان با استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود و بسیج امکانات، بهطور جدی پیگیر تحقق نگاه متعالی دولت و رئیس جمهور در حوزه عدالت آموزشی است.
وی نهضت عدالت آموزشی را نهتنها یک طرح عمرانی، بلکه یک حرکت ملی و مبتنی بر باور به توان مردم دانست و افزود: مشارکت مردم و گروههای مردمی میتواند زمینهساز توسعه پایدار و تحقق عدالت آموزشی در کشور باشد و خوشبختانه استان گیلان نیز از این ظرفیت مردمی برخوردار است.
دقیق با اشاره به نگاه ویژه دولت به توسعه عدالت آموزشی، بیان کرد: سیاست دولت در تبدیل نهضت عدالت آموزشی به یک گفتمان ملی و جریان اجتماعی، بسیار مؤثر و آیندهساز است، این تحول در مدرسهسازی، بهعنوان میراث فرهنگی دولت وفاق ملی در ذهن جامعه باقی خواهد ماند.
با وجود پیشرفتهای قابلتوجه در اجرای پروژهها، چالشهایی نظیر تأمین منابع مالی پایدار، جذب مشارکتهای مردمی در مناطق کمبرخوردار، و تسریع در روند اجرایی برخی پروژهها همچنان وجود دارد، با این حال، استمرار حمایتهای دولتی، تقویت مشارکت اجتماعی و بهرهگیری از ظرفیت خیرین مدرسهساز میتواند مسیر تحقق کامل عدالت آموزشی را هموارتر سازد.
در افق پیشرو، نهضت عدالت آموزشی میتواند الگویی موفق از همافزایی دولت و ملت در توسعه زیرساختهای فرهنگی کشور باشد؛ الگویی که مدرسه را نهفقط بهعنوان یک ساختمان، بلکه بهعنوان کانونی برای پرورش عدالت، آگاهی و آیندهسازی تعریف میکند.