آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۸۶۳۴۱
مدیرعامل راه‌آهن خبر داد؛

ورود ۱۰۰ دستگاه واگن باری به شبکه ریلی کشور + فیلم

جبارعلی ذاکری گفت: سرمایه‌گذاری قبلی شامل ۶۰۰ دستگاه واگن باری و ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری بود که تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری وارد شبکه ریلی شده است. امیدواریم روند ورود حدود ۴۰ تا ۵۰ واگن در هر ماه ادامه یابد.

ورود ۱۰۰ دستگاه واگن باری به شبکه ریلی کشور + فیلم

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای تفاهمنامه سرمایه‌گذاری ۸۸۰۰ میلیارد تومانی در بخش مسافری ریلی با اشاره به آثار ملموس برگزاری نشست‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی، از ورود نخستین واگن‌های پروژه‌های تفاهم‌نامه‌ای به شبکه ریلی کشور خبر داد.

 

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه قبلی در راه آهن گفت: جلسه قبل اشاره کردم که در پایان سال عملکرد مجموعه‌ها و شرکت‌هایی که تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند را بررسی خواهیم کرد. امروز خوشحالم که اعلام کنم از سرمایه‌گذاری قبلی که شامل ۶۰۰ دستگاه واگن باری و ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری بود که تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری وارد شبکه ریلی شده است. امیدواریم روند ورود حدود ۴۰ تا ۵۰ واگن در هر ماه ادامه یابد.

 

ذاکری در ادامه از نهایی‌شدن قرارداد با طرف چینی برای تأمین واگن‌های مسافری خبر داد و افزود: در حال حاضر تنها دو موضوع فنی باقی‌مانده که امیدواریم طی یک ماه آینده نهایی شده و مرحله تولید آغاز شود. این موضوع نشانه‌ای از اثرگذاری مثبت جلسات سرمایه‌گذاری در راه‌آهن است.

 

مدیرعامل راه‌آهن همچنین از بهره‌برداری ۱۰۰ دستگاه واگن باری خبر داد و تأکید کرد: رویکرد اصلی راه‌آهن تمرکز بر حمل بار است که به‌عنوان وظیفه اصلی تعریف شده. در این راستا جلسات متعددی نیز داشته‌ایم. اما در بخش مسافری نیز بار‌ها تأکید کرده‌ایم که این حوزه، ویترین راه‌آهن است و باید برای سرمایه‌گذاران جذاب شود.

 

ذاکری با انتقاد از عدم تناسب توسعه خطوط ریلی با توسعه ناوگان گفت: سالانه به‌طور متوسط ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی اضافه می‌شود اما برای تأمین ناوگان اعتباری در نظر گرفته نشده و ناچاریم از قطار‌های خطوط موجود برای پوشش خطوط جدید استفاده کنیم. به نظر می‌رسد در این حوزه نیز باید مانند توسعه خطوط، منابعی از صندوق توسعه یا سایر منابع دولتی تخصیص یابد.

 

 

کد ویدیو

 

 

وی با تأکید بر ادامه سیاست حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی افزود: به‌ دنبال آن هستیم که ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری را از طریق حمایت‌های دولتی وارد شبکه کنیم. همچنین تلاش داریم بهره‌وری را از طریق اصلاح نظام نگهداری و تأمین قطار کامل افزایش دهیم.

 

ذاکری ادامه داد: الگوی مشخصی برای قطار کامل نداشتیم، اما اکنون به‌دنبال آن هستیم که واگن‌های مسافری به‌صورت خودکِشش فعالیت کنند و نیاز به لکوموتیو نداشته باشند. برای واگن‌های موجود نیز تمایل داریم شرکت‌ها لکوموتیو موردنیاز را تأمین کنند. البته در بخش مسافری نمی‌توانیم نرخ‌های مشابه بار برای حق دسترسی و سایر هزینه‌ها دریافت کنیم؛ چرا که در این صورت فعالیت آنها غیراقتصادی خواهد شد.

 

مدیرعامل راه‌آهن درباره دیپلماسی ریلی نیز گفت: سال گذشته در حوزه ترانزیت نتایج ملموسی گرفتیم و امسال نیز پیگیر آن هستیم. در کنار آن راه‌اندازی مجدد قطار‌های بین‌المللی را نیز در برنامه داریم. پس از پنج سال وقفه، مسیر تهران–وان فعال شده و امیدواریم طی دو ماه آینده مسیر تهران–آنکارا نیز فعال شود.

 

وی همچنین به دیگر مسیر‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مقدمات راه‌اندازی مسیر تهران–هرات در ماه جاری فراهم شده و رایزنی‌ها با مرو و دوشنبه نیز آغاز شده است. البته مسائل خاصی نظیر صدور ویزا‌های ویژه برای مسافران قطار وجود دارد که با توجه به محدودیت‌های برخی کشور‌ها در حال پیگیری است.

 

وی با قدردانی از شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و مدیران فعال در توسعه گردشگری ریلی اظهار امیدواری کرد: قطار‌های گردشگری به‌زودی توسعه بیشتری یابد و خدمات بهتر و متنوع‌تری به مردم ارائه شود.

 

کد ویدیو
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار