آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۸۸۷۱۷
در گفت‌و‌گو با SNN TV مطرح شد:

کاهش ۳.۵ میلیون تردد در گیلان با توسعه خدمات الکترونیک پست

مدیرکل پست گیلان با اشاره به اقدامات گسترده در دیجیتال‌سازی خدمات پستی، از نقش پست در کاهش سفرها، حمایت از تجارت الکترونیک و توسعه دفاتر شهری و روستایی سخن گفت و از آمادگی برای تبدیل گیلان به استان برتر پستی تا پایان سال خبر داد.
کاهش ۳.۵ میلیون تردد در گیلان با توسعه خدمات الکترونیک پست

محمدحسین هوشنگی مدیرکل اداره پست گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مطرح کرد: پست تنها یک نهاد ارسال بسته نیست؛ بلکه پلی میان مردم و حاکمیت است که در شرایط امروز، نقشی فراتر از خدمات سنتی ایفا می‌کند.

مدیرکل پست استان گیلان به تشریح ابعاد این تحول پرداخت و اظهار کرد: مسیر دیجیتال‌سازی در پست گیلان با جدیت دنبال شده و اقدامات متعددی در این راستا انجام شده است. اما باید توجه داشت که خدمات پست صرفاً در دیجیتال کردن خلاصه نمی‌شود. ما در حوزه‌های نیابی، پیشخوانی و بسترهای ارائه خدمات الکترونیکی نیز فعال هستیم، که عمده آن‌ها اکنون معطوف به تجارت الکترونیک است.

وی با تأکید بر اهمیت انعطاف‌پذیری این نهاد نسبت به تغییرات اجتماعی و سلیقه‌ای ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط و ذائقه‌ها در حال تغییر است، پست نیز باید خود را تطبیق دهد. ما در تمام حوزه‌های شهری حضور داریم و در روستاها از طریق دفاتر ICT روستایی فعال هستیم. دفاتر پیشخوان شهری هم به عنوان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کنار ما قرار دارند و در تمام این سطوح، خدمات و توزیع را بر عهده داریم.

هوشنگی با اشاره به ساختار مویرگی پست گفت: این شبکه مویرگی، نه تنها در بخش خدمات، بلکه در توزیع نیز در همه سطوح مدیریت و اجرا دارد. هر خدمتی که پست ارائه می‌دهد می‌تواند از چندین سفر درون‌شهری، برون‌شهری، و حتی بین استانی جلوگیری کند. برای مثال، دفتر پیشخوان ما می‌تواند یک خط تبادل اطلاعات برخط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی ایجاد کند. همچنین خود ما و سامانه‌های‌مان این ارتباط را مدیریت می‌کنند.

او افزود: بخش عمده اقداماتی که شرکت ملی پست در راستای کاهش ترددها انجام داده، در حوزه اقتصاد دیجیتال و خرید و فروش اینترنتی قابل مشاهده است. پست یکی از پیشگامان عرصه تجارت الکترونیک بوده و فضا را برای حضور سایر بازیگران بخش خصوصی باز کرده است.

هوشنگی در ادامه، به اهمیت کدپستی به عنوان یک سرویس احراز هویت مکانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این خدمت به صورت برخط در کل کشور فعال است و هدف از آن این است که اطلاعات دقیق مکانی از خدمت‌گیرنده و خدمت‌دهنده در دسترس باشد تا بتوانند به راحتی یکدیگر را پیدا کنند. این خدمت یک نشانه استاندارد و قابل تبادل میان مردم و دستگاه‌هاست.

او ادامه داد: در کنار خدمات متعارف پستی مثل ارسال بسته و مرسوله، ما مسیر الکترونیکی را نیز فراهم کرده‌ایم. مردم از طریق نرم‌افزارهای بومی می‌توانند درخواست‌های خود را ثبت کنند. یکی از اقدامات کلیدی ما، فعال‌سازی باجه مجازی پست برای فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان است. به این معنا که دیگر نیازی نیست فرد برای ارسال مرسوله به دفتر پست مراجعه کند؛ بلکه همه فرایندها به صورت مجازی انجام می‌شود و این اقدام نقش مهمی در اعتمادسازی و توسعه تجارت الکترونیک داشته است.

مدیرکل پست گیلان تصریح کرد: در بسیاری از موارد، فرایند ارسال به گونه‌ای طراحی شده که فرستنده در همان لحظه می‌تواند موقعیت مرسوله خود را پیگیری کند و بداند که بسته کجاست، چه زمانی ارسال شده و چه زمانی به مقصد می‌رسد. این‌ها همه بخشی از توسعه متناسب با نیاز روز هستند.

او افزود: برای پاسخگویی به نیازهای عمومی، ما دفاتر مهم خود را که در نقاط کلیدی قرار داشتند، مجدداً فعال کردیم. از جمله دفاتر لیسار، حویق، آستارا، خطبه‌سرا، رودبنه لاهیجان که تعطیل بودند اما اکنون به چرخه خدمات بازگشته‌اند. در کنار این دفاتر، بسیاری از دفاتر ICT شهری و روستایی نیز با ما همکاری دارند تا پوشش خدماتی کامل‌تری به مردم ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه «ارسال نهایی بسته همچنان نیازمند مراجعه به واحد پستی است»، گفت: واحدهای پستی را نیز گسترش دادیم تا دسترسی مردم راحت‌تر شود. پست یک سازمان مردم‌نهاد است که شاکله آن بر پایه اعتماد مردم استوار است. ما پست‌چی‌ها با مهر و محبت مردم عجین هستیم و در بحران‌ها نیز این را ثابت کرده‌ایم.

هوشنگی درباره نقش پست در بحران‌ها گفت: در زمان کرونا، حتی زمانی که برخی مردم از لمس میز خودشان می‌ترسیدند، همکاران ما در پست چه در حوزه اجرا و چه توزیع با ایثارگری کامل بسته‌ها را به دست مردم رساندند و نگذاشتند که مردم از خانه خارج شوند.

در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر نیز، همکاران ما در میدان حضور داشتند، خطوط مبادله ما در کل کشور تردد داشتند، و فعالیت روزمره ما متوقف نشد. در سرما و گرما، پست‌چی‌ها در میدان هستند و خدمات‌رسانی هیچ‌گاه قطع نخواهد شد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی و برنامه‌ریزی‌های مربوطه گفت: ما تدابیری داریم که حتی در زمان قطع ارتباطات، باجه‌های پستی ما به صورت آفلاین فعال بمانند. زیرا برخی از مردم نیازهای ضروری برای ارسال و دریافت مرسوله دارند.

مدیرکل پست گیلان گفت: در چهار ماه نخست سال جاری، بالغ بر سه میلیون و پانصد هزار مرسوله در استان جابه‌جا شده که از این تعداد، دو میلیون مرسوله از گیلان به سراسر کشور ارسال و یک میلیون و پانصد هزار مرسوله از سایر استان‌ها به گیلان وارد شده است. این یعنی سه میلیون و پانصد هزار تردد کاهش یافته که به‌معنای صرفه‌جویی در زمان، انرژی، و کاهش آلودگی است.

وی نقش پست در ارتقای آرامش روانی، بهداشت اجتماعی و نظم را بی‌بدیل دانست و اظهار کرد: در همه کشورهای توسعه‌یافته، پست یک بازوی توانمند توسعه است و این ظرفیت باید در کشور ما به‌ویژه در استان گیلان بیش از پیش تقویت شود. خوشبختانه، توجه خوبی به این موضوع شده است.

هوشنگی افزود: ما اکنون یک برنامه عملیاتی منطبق با برنامه هفتم توسعه شبکه ملی پست تا سال ۱۴۰۷ داریم که موضوعات روز را پوشش می‌دهد. اگر حمایت لازم انجام شود، گیلان می‌تواند به الگویی برای پست مدرن، هوشمند و توسعه‌یافته تبدیل شود.

در پایان، او ضمن قدردانی از تلاش بی‌وقفه همکاران خود گفت: امیدواریم همچنان خادمان صادقی برای مردم باشیم. چشم‌انتظار اقدام قاطع شهرداران و دهیاران برای ساماندهی نشانی استاندارد در حوزه شهری و روستایی هستیم. این مسئله نه یک انتخاب، بلکه یک تکلیف است. اگر دنبال دولت الکترونیک و ارائه خدمات برخط به مردم هستیم، باید نشانی استاندارد داشته باشیم.

هوشنگی تأکید کرد: باید در هر نقطه شهر و روستا، ساختمان‌ها دارای پلاک نشانی باشند و هیچ کوچه یا خیابانی فاقد نام نباشد. این از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی است. خوشبختانه با دستور اکید استاندار محترم و پیگیری ریاست‌جمهوری و وزیر ارتباطات، این موضوع در حال پیگیری است و ما امیدواریم تا پایان سال، استان گیلان به عنوان استان برتر پستی کشور معرفی شود.

کد ویدیو
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار