هشدار دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره دفع غیراصولی داروهای تاریخ‌گذشته
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۴۲۱۷۵۷

هشدار دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره دفع غیراصولی داروهای تاریخ‌گذشته

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی البرز با هشدار نسبت به پیامدهای زیست‌محیطی و بهداشتی دفع نادرست داروهای مصرف‌نشده و تاریخ‌گذشته، گفت: ورود بقایای دارویی به منابع آب و خاک، سلامت انسان و محیط زیست را تهدید کرده و می‌تواند به افزایش مقاومت میکروبی در جامعه منجر شود.
دارو تاریخ گذشته

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی البرز با تأکید بر ضرورت مدیریت صحیح پسماند‌های دارویی، نسبت به پیامد‌های ناشی از دفع غیراصولی دارو‌های مصرف‌نشده و تاریخ‌گذشته هشدار داد و گفت: دور ریختن دارو‌ها همراه با زباله‌های عادی یا تخلیه آنها در فاضلاب، سلامت شهروندان و محیط زیست را با تهدید‌های جدی مواجه می‌کند.

مقصود جعفری‌نیا اظهار کرد: بسیاری از شهروندان بدون اطلاع از پیامد‌های زیست‌محیطی، دارو‌های مصرف‌نشده یا تاریخ‌گذشته را مانند زباله‌های معمولی دور می‌ریزند، در حالی که دارو‌ها به دلیل ترکیبات شیمیایی خود، جزو پسماند‌های ویژه محسوب می‌شوند و باید به شیوه‌ای اصولی دفع شوند.

وی افزود: دارو‌های رهاشده در محل دفن زباله‌ها، از طریق شیرابه به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کنند و به دلیل آنکه بسیاری از این ترکیبات در فرآیند‌های متداول تصفیه آب حذف نمی‌شوند، دوباره وارد چرخه آب شرب خواهند شد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به پیامد‌های رهاسازی آنتی‌بیوتیک‌ها در طبیعت تصریح کرد: انتشار این دارو‌ها در محیط زیست یکی از عوامل مهم افزایش مقاومت میکروبی است؛ پدیده‌ای که می‌تواند اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش داده و درمان بسیاری از عفونت‌های ساده را در آینده با مشکل مواجه کند.

جعفری‌نیا همچنین ریختن دارو‌ها در فاضلاب یا توالت را اقدامی نادرست دانست و گفت: سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری برای حذف بقایای دارویی طراحی نشده‌اند و این مواد پس از ورود به شبکه فاضلاب، به منابع آب‌های سطحی، رودخانه‌ها و حتی آب مورد استفاده در بخش کشاورزی منتقل می‌شوند.

وی با ارائه توصیه‌هایی برای مدیریت صحیح دارو‌های تاریخ‌گذشته در منازل از شهروندان خواست هر شش ماه یک‌بار دارو‌های موجود در منزل را بررسی و اقلام تاریخ‌گذشته را از دارو‌های قابل مصرف جدا کنند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: پیش از دور انداختن بسته‌بندی داروها، اطلاعات شخصی و مشخصات بیمار باید از روی جعبه یا شیشه دارو حذف شود تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی جلوگیری شود.

جعفری‌نیا افزود: شهروندان باید تا حد امکان دارو‌های تاریخ‌گذشته را در بسته‌بندی اصلی نگهداری کرده و برای دفع دارو‌های خاص مانند دارو‌های شیمی‌درمانی یا دارو‌های سمی، با داروساز یا مراکز بهداشت مشورت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که امکان تحویل دارو به مراکز جمع‌آوری وجود نداشته باشد، دارو‌ها باید در کیسه‌ای غیرقابل نفوذ قرار گرفته و با مواد غیرقابل مصرف مانند تفاله قهوه یا سایر پسماند‌های مشابه مخلوط شوند تا امکان استفاده مجدد از آنها از بین برود و سپس در سطل زباله درب‌دار دفع شوند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی البرز با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت پسماند‌های دارویی بخشی از مسئولیت اجتماعی شهروندان است، گفت: نباید اجازه دهیم دارو‌های بلااستفاده به تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها و محیط زیست تبدیل شوند.

جعفری‌نیا در پایان از تلاش دانشگاه علوم پزشکی البرز برای توسعه زیرساخت‌های جمع‌آوری پسماند‌های دارویی با همکاری شهرداری‌ها خبر داد و از شهروندان خواست برای دریافت راهنمایی درباره نحوه دفع دارو‌های خاص، با کارشناسان بهداشت محیط مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت تماس بگیرند.

پربازدیدترین آخرین اخبار