به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، محمد امید از انجام آموزش های فنی و حرفه ای برای 158هزار و 802 نفر از مددجویان مورد حمایت وفرزندان آنان درهشت ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: نتیجه ارزیابی عملکرد برنامه توانمند سازی نشان می دهد افرادی که از دانش فنی ومهارت های حرفه ای بالاتری برخورداربوده اند دراجرای طرح های اشتغال و خودکفایی موفقیت بیشتری داشته اند.
وی دانش فنی و مهارت های حرفه ای را کلید اصلی موفقیت درفعالیت های اقتصادی واجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: بدین منظور کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز آموزش های فنی و حرفه ای را در اولویت برنامه توانمند سازی قرار داده است تا جامعه هدف قادر باشد با تسلط کامل به انجام فعالیت در رشته شغلی مورد علاقه خود بپردازد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به رویکرد توانمندی خانواده های محروم وکم بضاعت به عنوان گامی برای جهش در میدان اقتصادی و نیز اهمیت جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای درسند چشم انداز بیست ساله قانون برنامه پنجم توسعه،تصریح کرد: در رویکرد جدید کمیته امداد سرمایه گذاری از طریق برگزاری آموزش های مبتنی بر اشتغال پایدار و متناسب با بازار کار و پتانسیل موجود دراستان ها با آماده سازی نیروی کار ماهر برای واحد های تولیدی و خدماتی را مورد توجه قرار داده است.
وی یادآورشد: آموزشهای ارائه شده در دو قالب آموزش های بلند مدت به منظور استفاده از خدمات آموزشی سازمان آموزش فنی وحرفه ای و آموزشگاههای بخش خصوصی به منظور اخذ گواهی نامه معتبر آموزشی و استفاده از تسهیلات جهت اجرای طرح های اشتغال و خودکفایی و آموزش های کوتاه مدت به منظور ارائه آموزشهای کارآفرینی و کسب وکار و نیز آموزش های درحین اجرای طرح اشتغال به منظور پایدار سازی و ثبات طرح های اشتغال صورت می پذیرد.
وی به آموزش های استاد- شاگردی به روش نوین اشاره کرد و گفت: هزار و 496نفر از مددجویان و فرزندان مددجوی مورد نیز درهشت ماهه نخست امسال از این آموزش ها بهره مند شده اند.
امید با بیان اینکه این طرح با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با فناوریهای روز و همچنین استمرار و تثبیت مشاغل موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خانگی و سنتی با استفاده از ظرفیت بخش های غیردولتی در توسعه آموزش های مهارتی برای استفاده از ظرفیت های آموزشی محیط کار واقعی اجرا می شود، گفت: کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آمادهسازی شاگرد برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، ارتقای توانمندی های حرفهای معطوف به نیازهای بازار کار، ایجاد انگیزه و ارتقای خودباوری شاگرد با مشاهده محیط کار واقعی ،ایجاد آموزش های مهارتی و روزآمد کردن استانداردهای آموزشی با تحولات فنی بازار کار، حرکت به سمت برقراری عدالت در آموزش های مهارتی در مناطقی که امکان ایجاد مراکز آموزشی مقدور نیست، حرکت به سمت کاهش تصدیگری های دولت و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش های غیردولتی در ارائه آموزش های مهارتی، حفظ و تقویت مشاغل سنتی و صنایع دستی از جمله اهداف این طرح بوده است.