به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام سیداحمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت «منشور اجرایی حج 92» را اعلام کرد.
*ساختار کاروانها تغییر کرده و به دو و سه اتوبوسی تبدیل شده اند. این کار باعث تسهیل امور و نظم سازمان عملیات حج میشود.
*تغییر صورت گرفته در ساختار حج 92 موجب افزایش تعداد کاروانها و در نتیجه ورود نیروهای جدید و تازه نفس در بدنه سازمان عملیاتی حج شده است.
*لزوم بالا بودن «سطح علمی» مدیران کاروانها در کنار شاخص توانمندی بر انجام کار. هنگامی که زائران و اعضای کاروانها دارای سطوح بالای علمی و تحصیلی هستند، طبیعتا این امر برای مدیر کاروان ضرورت عینی مییابد.
*در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و گام نهادن در مسیر خلق حماسه اقتصادی حدود یکهزار نفر از عوامل اجرایی حج را تعدیل و کاهش دادیم که این امر باعث صرفه جویی در هزینهها و کاهش قیمت تمام شده حج تمتع شد.
*لزوم رعایت مقررات و ضوابط و بهره جستن از روشها و مدیریت علمی و اجتناب از کارهای پراکنده و هیاتی.
*رعایت سلسله مراتب در راستای حفظ نظم و انسجام مجموعه سازمان دهنده حج. مدیران باید جزئیات امور را به مسئولان بالاتر گزارش دهند و بدون هماهنگی کارهایی خارج از مقررات و ضوابط ابلاغی انجام نشود. هرکس در این کشور به نظام ولایی باور دارد، باید سلسله مراتب سازمانی را نیز رعایت کند.
کسی حق ندارد، حمل یا جابهجایی چیزی را بر زائر یا مدیران کاروانها تحمیل کند. طبق بخشنامه مدیران استانها نیز باید در جریان کارها قرار گیرند و با سازمان هماهنگ باشند.
*تا آنجا که میتوانید مجموعه را کم و چابکتر کنید تا در کنار آن ظرفیت جدید برای مردم ایجاد شود.
*امسال با توجه به مفاد قرار داد حج تمتع 92، احتمالا جمعیت زائران ما بیشتر از سال گذشته باشد. این دستاورد میتواند جمعیت ودیعه گذاران سالهای گذشته را کاهش دهد.
*لزوم شناخت و آشنایی با وظایف خود و عوامل تحت پوشش مطابق دستورالعملهای ابلاغی اداره امور کارگزاران. اگر مدیری وظایف خود را نداند در عرصه کار نیز موفق نخواهد بود.
*لزوم تشکیل جلسات توجیهی در راستای ایجاد ارتباط و انسجام بیشتر و یافتن راهکارهای موثر برای رفع مشکلات.
*مدیران کاروانها خط مقدم سازمان در عرصه خدمات رسانی به زائران هستند.
*توجیه زائران و اطلاع رسانی به مردم در پیشبرد و انسجام کارها بسیار موثر است و باعث کاهش مشکلات و بروز آنها میشود.
*شرکت منظم در جلسات و نشستهای توجیهی با مدیران مجموعه یا ستاد
*لزوم آشنایی مدیران کاروانها و مجموعهها با زبان عربی. مدیرانی که تکلم به زبان عربی را بهدرستی بلد باشند یقینا در کارها نیز موفقترند.
*داشتن برنامه برای همه مدیران ضرورتی اجتناب ناپذیر میباشد. یک مدیر باید ذهن خود را برای حل مشکل بکار ببندد. در قاموس مدیران حج نباید کارنشدنی وجود داشته باشد. خود را تسلیم مشکلات نکنید. به ما مسئولیت سپرده شده تا مشکل را حل کنیم. مدیریت لحظه برای شما بسیار مهم است.
*مدیران باید از همه لیاقتها و شاخصهای یک مدیر موفق برخوردار باشند.
*لزوم تعامل با نیروهای ستادی و روحانیون. البته نیروهای ستادی باید در خدمت مدیران کاروانها و کمک کار آنها باشند.
*مدیران کاروانها باید همیشه در دسترس، آماده کار و تلاش باشند.
*لزوم دریافت «رونوشت قرار داد هتل محل استقرار» و مطالعه مفاد آن. این امر در اطلاع مدیر کاروان و مجموعه از میزان مطالبات زائران از دست اندرکاران هتلها موثر خواهد بود و از ضایع شدن حقوق زائران جلوگیری میکند. واحد اسکان موظف به در اختیار گذاشتن نسخه ای از قرارداد هتل به مدیران میباشند.
*نکاتی را که در راستای تسهیل امور روزمره زائران موثر میدانید پیشنهاد و عملیاتی کنید.
*بررسی دقیق تاسیسات، تهویه و بالابرهای ساختمان محل استقرار و کسب اطلاعات کامل پیرامون امکانات و نواقص هتلها *لزوم تکریم حجاج ایرانی در راستای تحقق شعار «زائر محوری».
*برگزاری جلسات مشترک مدیران کاروانها و مجموعهها با هدف هماهنگی و همگرایی بیشتر.
*تفکیک وظایف و تکالیف میان مدیران مجموعه و کاروان. البته این امر به معنای شانه خالی کردن افراد از کارها نیست چون بنای کار ما بر رفع مشکل است.
*لزوم همکاری همه بخشها و بسیج امکانات و ظرفیتها در ایام تشریق. زیرا بار اساسی حج در روزهای تشریق و تشرف حجاج به مشاعر است.