به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، شبکههای فارسی زبان خارج از کشور هم سعی کردند از جهات گوناگون بر سیر انتخابات تاثیری بگذارند و افکار عمومی مخاطبان خود را به شیوه خود شکل دهند. بیبیسی فارسی هم از این قاعده مستثنی نبود و این رسانه که با کارویژه سیاسی چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم به راه افتاده بود، در این انتخابات هم از اعمال نظر خود غافل نماند.
سید رمضان شجاعی کیاسری، نماینده مجلس نهم و عضو شورای نظارت بر صداوسیما در همین رابطه به تلاش بیبیسی فارسی برای کاهش سطح مشارکت در انتخابات اشاره میکند و در عین حال میگوید که حضور مردم در انتخابات موجب شد خواب آنها تعبیر نشود.
وی که در انتخابات اخیر، در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز عضویت داشت، همچنین میگوید که بیبیسی در این انتخابات به دنبال کسانی بود که نتوانستند مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند.
مشروح گفتوگو با شجاعی کیاسری را در زیر میخوانید:
عملکرد شبکه فارسیزبان بیبیسی را در ایام انتخابات ریاست جمهوری چطور دیدید؟
نتیجه انتخابات باعث شد آنها فهمیدند هرچه بیشتر بر طبل خود بکوبند مردم هم صدای آنها را نشنیده میگیرند و عکس آنها عمل میکنند. در انتخابات اخیر هم همینطور بود، آنها خیلی تلاش کردند که سطح مشارکت را کاهش دهند اما حضور مردم در انتخابات موجب شد خواب آنها تعبیر نشود. البته حالا که مشارکت مردم در انتخابات چشمگیر و خیرهکننده بود اینها طوری صحبت می کنند که گویی داعیهدار رییسجمهور منتخب هستند و میخواهند برای او تعیین تکلیف کنند.
ما امید داریم که با توجه به رفتارهای دوگانه و چندگانه این رسانهها، دولت آنها را از روش و منش خود دور کند و از فشارهایی که از بیرون بر دولت وارد میکنند پرهیز کند. قطعا هم همینطور است و آقای روحانی هم مشهور به این روش هستند و ما امیدواریم با نگاه اعتدالی که دولت شعار آن را سر داده، زمینه روی کار آمدن یک دولت بیحاشیه، کم حاشیه و آرام فراهم شود.
بیبیسی فارسی در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ویژه برنامه ها و برنامه های به خصوصی را درباره انتخابات به راه انداخت، این برنامهها چقدر در جذب مخاطب موثر بوده است؟
به نظر من بیبیسی در ایام انتخابات در جذب مخاطب موفق عمل نکرد زیرا مردم بر خلاف اصرار، نظر و رای آنها در انتخابات شرکت کردند و «نه» بزرگی به آنها گفتند.
من معتقدم رسانه نمیتواند مزدوری کند بلکه رسانه باید واقعیتهای اجتماعی را منعکس کند چون امروز تنها یک رسانه وجود ندارد که بخواهد دیدگاه خود را به متن جامعه تزریق کند. امروز رسانهها باید راه انصاف و واقعگرایی را دنبال کنند و اطلاعات صحیح را به مردم منتقل کنند. در غیر اینصورت مردم اطلاعات مورد نیازشان را از جای دیگری میگیرند.
متاسفانه بیبیسی همچنان روی روش و منش گذشته و قدیمی خود اصرار دارد و میخواهد چیزهایی از پیش تعیین شده و دیکته شده را به مخاطبان خود القا کند در حالی که خودش هم میداند که مشتری و مخاطب ندارد و مخاطبان او عکس نظر این رسانه عمل میکنند.
به نظر شما مهمترین هدفی که بیبیسی در انتخابات دنبال میکرد، چه بود؟
آنها مشتاق بودند انتخابات کمرونق باشد اما با مشارکت مردم در انتخابات نقشه آنها نقش بر آب شد و مردم بر خلاف نظر آنها در انتخابات مشارکت بالایی داشتند.
آیا از نظر دستاندرکاران بیبیسی فارسی تفاوتی داشت که چه کسی به عنوان رییسجمهور در این دوره از انتخابات، انتخاب شود؟
آنها در این انتخابات به دنبال کسانی بودند که در مسیر شورای نگهبان از رقابتها بازماندند و نتوانستند مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند. آنچه مسلم است قطعا نگاه آنها همراهی با مردم ایران نیست.
-آیا عملکرد بیبیسی را در انتخابات شکستخورده میدانید؟
به نظر من حتما روشهای آنها در اطلاعرسانی و به کارگیری حرفهای رسانه در انتخابات نخنما شده و آنها در این انتخابات شکست بزرگی خوردند.
توصیه شما به مسوولان رسانه ملی چیست که از جذب مخاطب به شبکههای خارج از ایران جلوگیری کنند ؟
با توجه به اینکه صداوسیما شیوه مردممدارانهای را در پیش گرفته است، توصیه میکنم دستاندکاران رسانه ملی همچنان مردممحور باشند تا بتوانند نگاه مردمی و افکار عمومی را نمایندگی کنند چراکه صلاح رسانه در همین است که نماینده افکار عمومی باشد.
منبع:تبیان