به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو » ؛ نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود به بررسی صلاحیت جعفرمیلیمنفرد برای تصدی پست وزارت علوم،تحقیقات و فناوری پرداختند .
جعفر میلیمنفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در دفاع از برنامهها و عملکرد خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه برنامه من برای وزارت پیش از این تقدیم مجلس شده است و خوشحالم که این برنامه حلقه دیگری از تلاشهای ارزنده همه مسئولانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور را به سوی افقی روشن از علم و فناوری پیش بردند، گفت: هدف اصلی برنامه حرکتی پرشتابتر و همهجانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی با نشاط با ثبات، آرام، بدون تنش و به دور از حاشیهها و معیارهای غیر علمی است.
به گفته وی، برنامه تدوینی ارائه شده برای وزارت علوم بر مبنای علم در خدمت توسعه و پیشرفت، علم در خدمت اقتدار و سرآمد ملی و علم در خدمت گفتمان اعتدال تهیه شده است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد:کوشش خواهم کرد وزارت در این راه با برطرف ساختن گامبهگام چالشها و مشکلات کنونی و نیز راه دستیابی دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز فناوری را به پیشرفت بیش از پیش علم و فناوری و رشد معنوی و اخلاقی هموار خواهد کرد و سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم در انجام این مسئولیت دینی و علمی به خوبی ایفا خواهد کرد.
میلیمنفرد با تاکید بر اینکه برنامه من افزون بر کاربست رهنمودهای مقام معظم رهبری برپایه هشت سند بالادستی کشور یعنی قانون اساسی، سند چشم انداز 1404، سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، سند رشد و توسعه فناوری در کشور، قانون برنامه پنجساله پنجم، قانون وزارت، سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است.
به گفته وی، سند دانشگاه اسلامی مصوب شده است و در دانشگاهها با قدرت پیش خواهد رفت. عصر حاضر، عصر اطلاعات است. یعنی تولید دانش محور میشود و صنعت و کشاورزی با کمک فناوری اطلاعات بازسازی و تجارت و بازرگانی جهانی میشود.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش در دفاع از برنامه خود با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیمگیری وی قرار میگیرد و علم همگانی میشود، گفت: ما در شرایطی هستیم که تعداد کل دانشجویان اعم از دولتی و غیر دولتی بالغ بر 4/4 میلیون نفر است و دانشجویان دوران تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری بالغ بر 400 هزار نفر و دانشجویان دوره دکتری تخصصی بالغ بر 45000 نفر است .
میلیمنفرد افزود: در فاصله سالهای 67 تا 72 که در وزارتخانه حضور داشتم، 20 دانشگاه بویژه در شهرستانها ایجاد شد و بسیاری از زیرساختهای اصلی در آن زمان شکل گرفت. من این مسیر را ادامه خواهم داد. پارکهای فناوری و مراکز رشدو توسعه علمی را توسعه خواهم داد ، در حال حاضر 115 مرکز رشد و واحدهای فناوری در این پارکها مستقر است و بالغ بر 2000 واحد دانشبنیان در این مجموعه فعالیت میکنند.
"افزایش شرکتهای دانشبنیان به عنوان راه حل باید مورد توجه قرار گیرد و تعداد این شرکتها به حدود 2000 واحد افزایش یابد. رشد مقالات علمی که زیرساخت آن به فرموده مقام معظم رهبری از 12 سال قبل آغاز شده است، منجر به این شده است که در هفت ماهه اول سال 2012 از این حیث در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم و باید این مسیر را نهادینه کرد".
وی با بیان اینکه در حال حاضر 310 موسسه آموزشی و بالغ بر 340 دانشگاه و 28 مرکز آموزشی زیر نظر دستگاههای علمی فعالیت میکنند، اظهارداشت: همگرایی و همافزایی مابین مراکز دولتی و غیردولتی و هدایت آنها برای تولید دانش کاربردی و شکلدهی نسل جدید دانشگاههاست که از جمله برنامههای اینجانب است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بهرهگیری از نتایج تحقیق و فناوری به مراکز تولیدی و ارتباط دانشگاه با صنعت را از برنامههای خود عنوان و تصریح کرد: ضرورت دیگر در برنامههای من علم در خدمت قدرت ملی است و در زمانه ما علم به سرعت به فناوری و فناوری به سرعت به قدرت تبدیل میشود.
میلیمنفرد افزود: توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نظامی و فرهنگی، فرامرزی، فضایی و سرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران است.
وی نسبت بین علم و گفتمان اعتدال را ضرورت دیگر خود دانست و اضافه کرد: اعتدال امروز ترجمان رأی مردم در 24 خرداد است. گسترش اعتدال و عقلانیت و اخلاق علمی و ثبات مدیریت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان با محیطهای علمی از جمله اهداف اصلی در برنامههای من است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بر همین اساس اضافه کرد: من دنبال نگاه اعتدال و توازن هستم، اعتدال یعنی توازن بین حرف و عمل، اعتماد و کنترل، همکاری و رقابت، وفاق و اختلاف، ثبات و تغییر، استقلال و وابستگی و توازن بین ظرفیتهای محیطی و تلاطم محیطی است و من بر اساس این شرایط و اهداف و در شرایط کنونی قبول مسئولیت کردم، چون اطمینان دارم میشود و میباید کاری کرد.
وی به دیدار حضوری خود با روحانی و درک دغدغههای وی از دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: بنده دغدغههای وی را همانند دغدغههای خود دیدم که در رأس آن توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط می توان دنبال کرد، دانشگاه با نشاط، انسان با نشاط و جامعه با نشاط می سازد و مسیر جهاد علمی را هموار میکند.
وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری دلیل آمدن خود به این وزارتخانه را امید و انتظار جامعه دانشگاهیان دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه محل رشد سیاسی دانشجوست، اما محل جدال احزاب نیست.
میلیمنفرد در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مخالف خود مبنی بر اینکه اگر وزیر شوم از چه فضای فرهنگی - سیاسی و علمی در دانشگاه حمایت خواهم کرد؟ گفت: باید بگویم دانشگاه از نظر من محل پرورش علم ، پرورش منطق و قانونمندی و قانونمداری است. دانشگاه از نظر من محل حضور سلایق مختلف سیاسی در فضایی آرام و قانونمند است و دانشگاه از نظر من به هیچ عنوان در خدمت اغراض سیاسی گروه خاصی نخواهد بود.
وی با اشاره به این مطلب که "دانشگاه را نه به زور می توان سیاسی کرد و نه به زور می توان غیرسیاسی کرد" اظهار داشت: دانشگاه ، دانشگاه است و باید بگذاریم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند. دانشگاه از نظر من محل افکار کلیشهای و مثل هم بودن نیست، بلکه محل افکار و سلایق مختلف است که با هماهنگی و قانونمداری در کنار هم مسیر پیشرفت علمی را محقق می سازد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دانشگاه محل ظهور و بروز ارزش های اسلامی است، افزود: دانشگاه از نظر من محل پایبندی به ارزشهای اسلامی و انقلاب است و دانشگاهی از نظر من مطلوب است که در چارچوب منویات امام و رهبری اداره شود.
میلی منفرد ادامه داد: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مأیوس باشند دور از شأن نظام است، در دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو به هر بهانهای تحقیر شوند در واقع علم تحقیر شده است و این موضوع سبب ناتوانی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه می شود. از نظر من دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.
وی با اشاره به سوابق خود در دوران جنگ تحمیلی به عنوان معاون جنگ دانشگاهها تصریح کرد: من فرزند انقلاب هستم و بزرگترین افتخارم این است که از سال 63 معاون جنگ دانشگاهها بودهام و حضور مستمری در جبهه داشتهام. افتخار میکنم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام دادهام و همیشه بدون شعار در تحقق منویات امام و رهبری کوشیدهام و همیشه دغدغه نظام و رسیدن به اهداف آن را داشتهام.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: عضو هیچ حزب و گروهی نبودهام، اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کردهاند.
میلیمنفرد با بیان اینکه عضویت در نهادهای مدنی را عیب انقلاب، اسلام و نظام نمیدانم و از این که برخی سلایق سیاسی ظرفیتهای انقلاب را با دید محدودی مینگرند، نگرانم، گفت: ظرفیت آن انقلابی که من و امثال من در آن بودهایم و آن نظامی که از دل این انقلاب برآمد، کوچک و تنگ نبود که برخی از دوستان این دید را دارند.
وی افزود: من با افتخار میگویم فرزند انقلاب و خدمتگزار نظام هستم. من 28 سال در دانشگاه که 16 سال آن عضویت در بالاترین و پیچیدهترین وزارت بوده است، جایی برای تردید در خدمت بیمنت به کشور باقی نمیگذارد. یک اخطار، یک برگ تذکر از نهادهای ناظر و مقامات قضایی، امنیتی و سیاسی برای هر گونه تخلف بر خلاف مصالح نظام نداشتهام.
"هر جا بودم با همه گرایشها کار کردم و متعلق به هیچ جناح و هیچ گرایشی نبودم. هم با مدیران چپ کار کردم و هم با مدیران راست و مدیران جدیدی را بر حسب نیاز به نظام معرفی کردم و هر جا بودهام معیار اصلیام تخصص وجامعهنگری علمی بوده است؛ اولویت تعهد و تخصص علمی بوده است. حتی برای سیاسیترین مسئولیتها به دنبال مدیران برجسته علمی بودم و شاهد این مدعا مسئولیت شهید سرافراز و دانشمند اتمی دکتر مجید شهریاری است که در دوره مدیریت من در وزارت علوم مسئول کمیته انضباطی دانشجویان بود، روحش شاد که از دوستان صمیمی من بود".
مطهری(موافق) : میلیمنفرد نقش در فتنه نداشته است
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) طی سخنانی در موافقت با میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: بنده به عنوان موافق وزارت میلی منفرد میخواهم از نگاه مخالفان وزارت وی با نمایندگان صحبت کنم؛ مخالفان ابتدا وی را یک اصلاحطلب تندرو فرض کردند و بعد آثاری را بر این مطلب مترتب کردند، البته ما این حساسیت مخالفان را ارج مینهیم چرا که برای انتخاب وزیر علوم باید حساسیتهای لازم اعمال شود.
وی ادامه داد: اصولگرایان در ارتباط با دانشگاهها معمولا دو نگرانی از ناحیه مدیریت اصلاحطلبان دارند؛ اول تبلیغ سکولاریسم و در نتیجه ایجاد تنش در دانشگاهها و دوم تسامح و تساهل فرهنگی در دانشگاهها و هر دو نگرانی هم بهجا و درست است. چرا که سابقه دوران اصلاحات این مطلب را نشان میدهد. چرا که برخی از اصلاحطلبان تندرو در آن دوره این کارها را انجام میدادند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: همانطور هم اصلاحطلبان دو نگرانی از اصولگرایان در این زمینه دارند، یکی محدود شدن آزادی بیان و بی اعتنایی به حقوق شهروندی به نام دین و اسلام و دوم سختگیریهای فرهنگی و محدود شدن آزادیهای اجتماعی است. بنابراین این نگرانیها طرفینی است، اما مسئله تبلیغ سکولاریسم در دانشگاهها که مخالفان نگران این موضوع هستند، به این معنی که مثلا حکومت دینی با دموکراسی سازکار نیست و این تناقص است و یا مناقشه در حذف ولایت فقیه و ناسازگاری اصل ولایت فقیه با دموکراسی و از این قبیل موضوعات که این مسائل در آن دوره گاهی از سوی تندروها وجود داشت.
مطهری افزود: همچنین در مورد مسئله تسامح و تساهل فرهنگی هم به معنای بیتوجهی به فضای اخلاقی دانشگاهها و مثلا برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی که گاهی توجه لازم به این مسائل نمیشد البته با شناختی که بنده از آقای منفرد دارم هیچ یک از این دو نگرانی موجه نیست.
وی یادآور شد: بنده با حجت الاسلام محسن قمی نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاهها در دورهای که آقای منفرد معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بودند، صحبت داشتم و نظر وی را در مورد آقای منفرد پرسیدم که وی گفت که آقای منفرد شخصیتی مودب، منضبط ، پرکار و متدین است با خانواده متدین و در آن مدت هیچ مشکلی با وی نداشتیم.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: همچنین یکی از روسای فعلی دانشگاهها که از هواداران دولت دهم است و از نظر گرایش سیاسی به جبهه پایداری نزدیک است، یک پیامک برای من فرستاد که در آن پیامک آمده "بنده در سه نوبت دورههای آمادگی و تقویتی کارشناسی ارشد در تیم اجرایی منفرد بودم، نامبرده متدین، بسیار علاقمند به انقلاب اسلامی و مددکار ارتقای ایثارگران و دانشجویان رزمنده بود و تلاش فراوانی برای حضور قانونمند رزمندگان به عمل آورد، خانوادهای متدین دارد، آقای منفرد در بورس کزدن تعداد زیادی از ایثارگران در دوره مسئولیت خود نقش بسیاری داشت، فارغ از اشرافیگری، بسیار آرام و خونسرد است و در عین قاطعیت مدیریت میکند، اهل تحرک و سفر برای پیگیری امور است، تمام بچههای همراه تیم اجرایی وی در آن زمان از رزمندگان متدین بودند که بسیاری از آنها در دولت نهم و دهم مسئولیت داشتند و در آن دوران تلاش بسیاری برای رزمنده و ایثارگر انجام دادند."
مطهری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بنابراین تصویری که عدهای از آقای منفرد ترسیم کردهاند، تصویری درستی نیست چرا که آنها میگویند اگر آقای منفرد وزیر شود تنشهای سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاهها حاکم میشود، اما از نظر من آقای منفرد یک حزب اللهی معتدل و روشن بین است.
وی در پاسخ به ایرادات گرفته شده از سوی مخالفین وزیرپیشنهادی علوم گفت: مخالفین آقای منفرد با عنوان مخالفت میگویند که وی در دوره مدیریت خود افراد مسئلهدار و اصلاحطلبان تندرو را بورسیه کردهاند در حالی که ما تحقیق کردیم و مشخص شد که در آن دوران بسیاری از افراد متدین و حزب الهی و اصولگرا بورسیه شدهاند که یکی از آنها آقای توکلی است و یکی دیگر از آنها رئیس بسیج اساتید فعلی است و در نتیجه این حرف درست نیست.
مطهری ادامه داد: مسئله دیگر تندرو بودن و نقش وی در حوادث 18 تیر 78 است. برخی میگویند منفرد در آن زمان میان دانشجویان معترض رفت و آمد داشته است که بدیهی است که این کار به اقتضای سمت وی بوده است و اگر امروز هم چنین اتفاقی در یکی از خوابگاههای دانشجویی رخ دهدو اعتراض و شورش برپا شود، آیا معاونت دانشجویی وزارت علوم نباید با دانشجویان صحبت کند و تلاش کند تا این موضوع را کنترل و مدیریت کند؟ بنابراین آقای منفرد در آن دوران به وظیفه خود عمل کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: گزارش شورای عالی امنیت ملی و دستگاههای امنیتی حاکی از نقش موثر وی در حل و فصل آن وقایع دارد و شبیه کاری است که آقای نجفی انجام داده و باید از آنها تشکر کنیم، اما متاسفانه این موارد را یک نقطه منفی میدانیم. البته طبیعاً اتفاقاتی در هر دوره می افتد و ممکن است که برخی مسئولان رده پایین نظام هم خطاهایی انجام دهند و ما باید کاری کنیم تا آسیبدیدگان جذب مخالفین انقلاب و منافقین نشوند. این طور نیست که بگوییم در نظام اسلامی هیچ خطایی انجام نمیشود همانطور که در دوره پیغمبر اسلام هم ازاین خطاها رخ داد.
مطهری در ادامه تاکید کرد: مهم نوع برخوردی است که با این مسائل داریم. میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال 88 نداشته و واقعا محل نزاع این است که اگر کسی پس از اعلام نظر شورای نگهبان و پس از خطبههای نماز جمعه رهبر معظم انقلاب، همچنان بر اعتراضات خیابانی پافشاری کرده باشد، قطعا ما او را فتنهگر میدانیم، اما بیش از این را قبول نداریم و میگوییم اینکه اگر کسی اعتراضی به نتیجه انتخابات داشته و یا از جلوی در ستاد آقای موسوی رد شده است، بگوییم فتنهگر است، این را قبول نداریم و براین اساس نه تنها آقای منفرد بلکه هیچ کدام از وزرای پیشنهادی هیچ نقش منفی نداشته است.
وی با اشاره به بحث بازداشت وزیر پیشنهادی علوم در سال 88 خاطرنشان کرد: این مسئلهای است که خود آقای منفرد در جلساتی که با نمایندگان داشته توضیح داده و من هم در جریان این موضوع هستم و آقای نجفقلی حبیبی هم که رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه است، همان زمان این موضوع را برای ما توضیح داد و گفت که ما طبق معمول جلسات ماهانه و یا هفتگی داشتیم و پس از برگزاری جلسه یک دفعه آمدند و همه ما 60-70 نفری که در آن جلسه دورهای خود بودیم، بردند و بعداً هم از ما عذرخواهی کردند و به ما شام دادند و برگشتیم، لذا این موضوع به گونهای نبوده که شخص آقای منفرد بازداشت شده باشد و یا اتهامی داشته باشد، بلکه طرف مقابل مقصر بود.
نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال 88 نداشته است، گفت: ایجاد اولین معاونت جنگ در دانشگاهها، برگزاری 4 دوره تقویتی و امتحان سراسری، پرکاری، فراجناحی بودن از جمله فعالیتهای مثبت آقای میلی منفرد در معاونت وزارت علوم بوده است.
وی با اشاره به انتخاب میلی منفرد از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: از 8 نفر از کسانی که خودشان در معرض وزارتخانه بودند، نظرخواهی شد که چه کسی برای وزارت علوم بهتر است که همه این افراد آقای میلی منفرد را برای وزارت علوم پیشنهاد کردهاند. همچنین براساس بررسی مرکز پژوهشهای مجلس از 88 بند تکالیف وزارت علوم در برنامه پنجم ، بیش از 90 درصد در برنامههای ارایه شده منفرد پیشبینی شده است و یکی از برنامههایی است که انطباق کامل با اسناد بالا دستی دارد.
مطهری در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما در آستانه بازگشایی دانشگاهها هستیم و باید هر چه سریعتر تکلیف وزارت علوم مشخص شود. همچنین دانشگاههای ما امروزه نیازمند مدیریتی فردی مانند آقای منفرد است و با توجه به آسیبهای که در چند سال اخیر در دانشگاه ما پدید آمد، نیاز به یک مدیریت خلاق و جدی داریم تا این مشکلات را پیگیر و رفع کند.
بشیری(مخالف): میلیمنفرد در تحصن دانشگاه امیر کبیر حضور داشت
فرهاد بشیری نماینده پاکدشت با بیان اینکه حدود 14 مورد از موارد اساسی که برای وزارت علوم مدنظر است، در برنامه وزارت علوم وجود ندارد، گفت: تدوین و توسعه ارتقای علوم انسانی، سیاستهای مالی در حمایت از پژوهشهای توازن محور که در سالهای گذشته باعث پیشرفت علمی ایران و رسیدن ایران به رتبه 16 علمی جهان شده است، در برنامههای میلیمنفرد وجود ندارد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: ما امروز برای وزارت علوم شخصی را میخواهیم که علاوه بر کارآمدی بتواند ماشین تولید علمی کشور را در جهت مناسبی سوق دهد و برای رسیدن به آن نیازمند سیاستهایی از قبیل تامین و پرداخت هزینه ثبت اختراعات در حمایت از مخترعان، برقراری بیمه اجتماعی و بیمه سلامت نخبگان با توجه به نیازهای آنها برای آرامش در حین تحقیق هستیم که متاسفانه این موارد نیز در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود ندارد.
بشیری با بیان اینکه طبق سندچشمانداز باید دانشگاههایی در مناطق آزاد تجاری تاسیس شود، گفت: اما این مسئله در برنامه وی وجود ندارد و این در حالی است که نیازمند توسعه اقتصادی هستیم، اما زمینههای رسیدن به آن در برنامههای وزارت علوم وجود ندارد.
وی عدم توجه به کرسیهای آزاداندیشی را یکی دیگر از نقاط ضعف برنامه میلیمنفرد دانست و گفت: قشر جوان را باید به سمت حقیقت سوق داد و کرسیهای آزاداندیشی بستر این مسئله را در دانشگاهها فراهم میکند، اما در برنامه وزیر علوم پیشنهادی این مورد وجود ندارد.
نماینده مردم پاکدشت با اشاره به بخشی از برنامه میلیمنفرد گفت: در صفحه 14 بند 28 برنامه میلیمنفرد مطالبی در خصوص احزاب، انجمنها و تشکلها عنوان شده است که طی آن این تشکلها آزاد هستند، ملت خونداده و اسیرداده از صبح به من زنگ زدند و تقاضا داشتند که اجازه ندهید دانشگاهها اتاق جنگ شوند. زیرا دانشگاه محل تحصیل است و اتاق جنگ نیست و ما یادمان نرفته است روزهایی که دانشگاه تهران اتاق جنگ شد و چادرهایی توسط معترضان مقابل آن نصب شده بود و ضدانقلاب از جوانان ما سوءاستفاده میکرد و فیلمش را برای دنیا مخابره میکرد.
بشیری با بیان اینکه در انتخابات سال 88 میلیمنفرد برنامهها و مسائلی را دارد که در خصوص آنها توضیح دهد، گفت: آقای روحانی نسبت به فتنه آگاهی تمام دارند و در آن زمان به شدت در این زمینه موضع گرفتند و مردم آن را اقدامی نجیبانه میدانند، اما آقای میلیمنفرد در سال 88 خودش نقش محوری در تحصن دانشگاه امیرکبیر داشت و در هدایت دانشجویان در زمینه ایجاد التهاب در دانشگاه فعال بود که البته فیلم آن نیز موجود است.
وی با بیان اینکه همین مسائل باعث بازداشت میلیمنفرد شد، اظهار داشت: آقای مطهری مطالبی را در خصوص بازداشت وی مطرح کرد که باید گفت وی در زمان فتنه هرگز کوچکترین موضعگیری نکردند و بازداشت وی با وساطت آقای حجتالاسلام محمدیان رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها برطرف شد.
نماینده مردم پاکدشت با بیان اینکه میلیمنفرد شخصیت رقیقی دارد، گفت: یکی از ویژگیهای مهم مدیر این است که بتواند بحران و مسائل را با مهارت مدیریت کند، اما از سوابق آقای میلیمنفرد بر میآید که وی گرایش مدیریتیشان بیشتر سیاسی است و صبغه سیاسی وی از صبغه علمی او پیش میگیرد در حالی که رهبر انقلاب در توصیه خودشان در زمینه معرفی وزیر علوم اعلام کردند مدیر صالحی باید در این زمینه انتخاب شود که بتواند ماشین علمی کشور را به سمت جلو حرکت دهد.
بشیری در پایان خطاب به مطهری گفت:گرد یتیمی هنوز از چهره شما پاک نشده است و توطئه دشمنان امثال مطهری را از ما گرفته است و باید فکری به حال آنها کنیم.
پزشکیان(موافق) : برخی مباحث درباره میلیمنفرد آب به آسیاب دشمن میریزد
مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در موافقت با برنامههای جعفر میلیمنفرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در انتخابات ریاستجمهوری حماسه سیاسی خلق شد، ما نیز باید کمک کنیم تا حماسه دیگری خلق شود.
وی ادامه داد: زنده کردن خاطرات گذشته جز آب به آسیاب دشمن ریختن فایده دیگری ندارد. حضرت علی (ع) در وصیتنامه خود به حسنین (ع) و همه کسانی که مسئولیت به دستشان میرسد، میفرماید که "تقوا پیشه کنید و نظم داشته باشید."
نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: بیایید اختلافات گذشته را کنار بگذاریم و آن را جمع کنیم، دیگر بس است. گروه، جناح و دسته من، بتی است که آن را خودمان ساختهایم و باید این بت را بشکنیم.
پزشکیان تصریح کرد: بنده معتقدم که همه ما اشتباه کردهایم، نباید بگوییم که فقط یک طرف اشتباه کرده است. همه ما باید اشتباهاتمان را بپذیریم. باید مقابل هجمه دشمنان بایستیم، این کار ما در مجلس "نبش قبر" است.
تعدادی از نمایندگان هنگام سخنان پزشکیان اعتراض کرده و پزشکیان در پاسخ به آنها گفت: ما که ادعای ولایتمداری میکنیم، رهبری به ما میگوید در مقابل کسی که اینجا حرف میزند، باید سکوت کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: این حرفهایی که در مورد میلیمنفرد مطرح میشود، جز ایجاد اختلاف و آب به آسیاب دشمن ریختن نتیجه دیگری ندارد. میلیمنفرد میگوید من کاری نکردم اما تعدادی به زور به او میگویند که تو این کار را کردهای.
وزیر بهداشت دولت اصلاحات در ادامه افزود: بنده معتقدم کسی که مدیریت بلد است و ساختارها را میداند، امکان ندارد که با حرف کاری کند که حدود 100 معاون وزیر جو دانشگاه را به هم بریزد.
پزشکیان تاکید کرد: نباید بگوییم که چون شما فتنهگر هستید، شما را قبول نمیکنیم. اگر قرار باشد که هر اتفاقی در جامعه میافتد، به مسئول ارشد مرتبط شود، درست نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که بر اتحاد و انسجام بین مردم و مسئولان تاکید میکنند، اشاره کرد و افزود: ما وظیفه داریم که جلوی هر سخنی که باعث اختلاف میشود را بگیریم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم کشور را درست اداره کنیم، باید بدانیم که کشور را همگان درست میکنند، نه گروهها، دستهها و جناحها.
فیاضی(مخالف) :خطر بروز سکولاریسم علمی در برنامههای میلیمنفرد مشهود است
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد که در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت علوم سخن میگفت با بیان اینکه مخالفت با برنامه وزرا یک معیار است گفت: 52 محور در برنامه آقای میلیمنفرد برای توسعه آموزش عالی تعیین شده است که باید با احترام به شخصیت ایشان، گفت که این برنامه اشکالات اساسی دارد.
وی با بیان اینکه دغدغههای دینی و ارزشهای الهی و معنوی در برنامههای میلیمنفرد مشاهده نمیشود به اظهارات علی مطهری اشاره کرد و گفت: ما هم همان جمله آقای مطهری را قبول داریم که میگوید باید دغدغه سکولاریسم را در دانشگاهها داشته باشیم، گمان ما همان گمان است چرا که برنامه آقای میلیمنفرد منجر به بروز سکولاریسم علمی خواهد شد.
فیاضی برنامه وزیر پیشنهادی علوم را آغاز یک انحراف در حوزه علمی و دانشگاهی کشور دانست و تصریح کرد: دانشگاه مبدأ تحولات است و دانشگاهی که میخواهد مبدأ تحولات بزرگ باشد نباید مبدأ انحراف باشد.
وی با بیان اینکه برنامههای میلیمنفرد موجب احساس خطر است افزود: آقای میلیمنفرد باید بداند که برنامههایش را برای یک نظام و کشور اسلامی و انقلابی مینویسد نه اینکه طوری برنامه بنویسد که ما در محورهای مهم آن اشکالات اساسی داشته باشیم.
دهقان(مخالف):التهاب آفرینی و آشوب در دوران مدیریت میلیمنفرد مشهود است
محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (پنجشنبه) در سخنانی در مخالفت با جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهارداشت: ما باید در افق 1404 به رتبه اول علمی منطقه دست یابیم که این امر مستلزم رویکرد علمی متولیان وزارت علوم و ایجاد آرامش در دانشگاههاست.
وی با بیان اینکه ما در محیطهای دانشجویی دغدغهها و نگرانیهایی داریم، گفت: محیطهایی که در آنها جوانان به سر میبرند، تندرویهای سیاسی و التهابهای اجتماعی وجود دارد، باید بدانیم اگر فشارهای اقتصادی با التهابهای سیاسی آمیخته شود، این موضوع برای ما قابل برای نظام بد است، ما سالهاست آقای میلی منفرد را از نزدیک میشناسیم، از سال 76 که آقای میلی منفرد معاون دانشجویی وزیر علوم بودند، با وی تعامل و جلساتی داشتیم، آقای میلی منفرد از لحاظ علمی شخصیت خوب، با وقار و متین است اما او مدتی مدیر بود و ما به سابقه وی مراجعه میکنیم.
نماینده مخالف برنامههای پیشنهادی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آقای میلی منفرد یک زمانی مسئولیت سیاسی ترین معاونت وزارت علوم را بر عهده داشت، در آن زمان اتفاقاتی افتاده است، قبل از آنکه آقای میلی منفرد و تیم همراه وی بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعان نظام و انقلاب بود، با آمدن این تیم و شخصیت آقای میلیمنفرد، به تدریج عناصر افراطی و بی اعتماد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ کردند و نیروهای معتدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.
به گفته وی در بین دفاتر تحکیم وحدت، افراطی ترین و تندروترین دفتر تحکیم، انجمن آن زمان امیر کبیر بود؛ آقای میلی منفرد علناً و رسما از آن انجمن حمایت میکردند؛ آقای میلی منفرد، آقای علی افشاری را میشناسند. آقای علی افشاری دبیر انجمن بود، آقای علی افشاری و انجمن آن زمان و برخی عناصر تندرو در آن زمان تحت حمایت آقای میلی منفرد بودند و در عین حال 9 ترم مشروطی داشتند و از دانشگاه اخراج نمیشدند، این افراد در دانشگاه امیرکبیر که زیرمجموعه آقای میلی منفرد بودند در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما آقای میلی منفرد در وزارتخانه خودشان رأساً بدون اینکه حتی محکومت آنها را در کمیته انضباطی بزند، حکم دانشگاه را لغو کرد.
دهقان بر همین اساس تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاد، جریان سیاسی که در آن زمان حاکم بود، احزابی که حاکم بودند با برنامه از آن جریانها حمایت میکردند.
وی ادامه داد: آنها برنامه داشتند که تئوری فشار از پایین و چانهزنی از بالا را پیگیری کنند، اوج این برنامه را در 18 تیرماه سال 78 مشاهده کردیم در 18 تیر 78 اتفاقات و مسائلی که رخ داد خودش بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این نماینده مجلس افزود: وزیر علوم که آن زمانی باید منشأ آرامش میبود ولی رفت استعفا داد و بنزین بر شعله التهابات ریخت البته خیلی ها آن زمان مقصر هستند، بنده در این زمینه قضاوت نمیکنم و فرصتی هم وجود ندارد که موضوع را باز کنیم اما عناصر که در زیر مجموعه معاونت دانشجویی آن زمان حضورر داشتند، باید بررسی کنیم که چه نقشی ایفا کردند.
«5 روز کشور دچار التهاب شد، منافقین سوء استفاده کردند، آشوبهای خیابانی به پا کردند و متاسفانه عناصری که در آن زمان در وزارت علوم حاکم بودند، نه تنها به پایان دادن به این مسائل کمکی نمیکردند بلکه به این به این التهابات میافزودند از این موضوع عبور میکنم بالاخره چون فشار از پایین و چانهزنی از بالا اثر خودش را گذاشت.»
دهقان تاکید کرد انتظار داشتیم بعد از اینکه این اتفاقات رخ داد، عبرت میشد، آقای علی افشاری را در آن زمان، آقای میلی منفرد میشناخت، به عنوان یک استاد، به عنوان یک معاون وزیر، آیا نمیتوانستند امثال آقای علیافشاری را به گونهای مدیریت کنند که در این کشور بمانند؟ در این فضای وطن تنفس کنند نه اینکه این افراد تنفس در فضای وطن را کنار بگذارند و خودشان را وابسته به لجنزار سرویسهای سیاسی و رسانهای بیگانه کنند.
وی در ادامه گفت: کاش آنها را در همین کشور نگه میداشتید، کاش برخی مدیرانتان را نگه میداشتید که دچار افراط نشوند و بعد سرنوشتشان و گذرشان به زندانها نیفتد اما شما نتوانستید این کار را انجام دهید و اگر خدایی ناکرده آنان شما را اداره میکردند که ...، اگر شما آنان را اداره میکردید این اتفاقات رخ نمیداد اما بعد از اتفاقات 88 طبیعتاً انتظار این بود که شما بعنوان قائم مقام وزیر و سرپرست وزارتخانه بودید، بعد از آن انتخابات جنابعالی در تحصنها شرکت کردید که فیلم آن موجود است.
وی خاطرنشان کرد: 150 دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال 88 برگزار نشود، آنها آمدند تحصن کردند و شما رفتید و فیلم آن موجود است، بعضی از اخبار رسمی میگوید که جنابعالی در آن زمان حمایت میکردید از اینکه امتحانات تعطیل شوند.
دهقان گفت: ما از سوابق مدیریتی آقای میلی منفرد التهاب آفرینی، آشوب و درگیریهای دانشجویی و فضای نا آرام را در دوران مدیریتش شاهد بودیم.
کارخانهای (مخالف):علوم انسانی جایگاهی در برنامههای میلی منفرد ندارد
ابراهیم کارخانهای نماینده مردم همدان در مجلس، در جلسه علنی امروز بهارستان در مخالفت با رای اعتماد به جعفر میلیمنفرد وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم به عنوان مغز افزار نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح است، گفت: اگر وزارتخانههای راه و شهرسازی، نفت و جهاد کشاورزی با آب و خاک سرزمینمان سروکار دارد، وزارت علوم با قلبهای تپنده هزاران نخبه جوان سروکار دارد.
وی افزود: وزارت علوم یک وزارتخانه مادر تخصصی است که نیروی انسانی کشور در این وزارتخانه تربیت میشود و لذا چشم طمع دشمنان بیش ازهر وزارتخانه دیگری مورد توجه این وزارتخانه است و باید به این وزارتخانه عظیم و کلیدی توجه کنیم.
نماینده مردم همدان با تاکید بر اینکه علت مخالفت استکبار جهانی با ایران شتاب پرافتخار علمی در کشور است، گفت: امروز پرچم عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در دانشگاهها به اهتزاز در آمده و باید در رابطه با این وزارتخانه کمال دقت و بصیرت صورت گیرد.
کارخانهای تاکید کرد: اگر برنامههای پیشنهادی آقای میلی منفرد را بررسی کنیم، میبینیم که برنامه پیشنهادی وی بیشتر به یک متن توصیفی - علمی شبیه است تا یک برنامه راهبردی و متن بسیار کلی تنظیم شده تا اینکه یک برنامه مشخص و راهبرد عملیاتی باشد.
وی خاطر نشان کرد: واقعا این برنامه عملیاتی نیست و من خط به خط آن را مطالعه کردم. برنامه پیشنهادی یک وزیر باید دارای راهکار و راهبرد عملیاتی باشد در حالی که این برنامه این گونه نیست.
نماینده مرم همدان ادامه داد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با جایگاه علوم انسانی و علی رغم اینکه یک ماده از سیاست های کلی برنامه پنجم به تحول علوم انسانی اختصاص دارد، در برنامه آقای میلی منفرد هیچ اشاره به تحول در علوم انسانی نشده است.در این برنامه همچنین اشارهای به نقشه جامع علمی کشور نشده است.
کارخانهای با بیان اینکه مواردی در برنامه های میلی منفرد وجود دارد که هیچ ربطی به برنامه پنجم توسعه ندارد، اظهار داشت: در برنامه میلی منفرد در دو مورد به بحث مدیریت دانشگاهی و تشکیل هستههای عملیاتی برای تعیین مدیریت دانشگاهها اشاره شده در حالی که این مسئله در 30 سال گذشته نیز مطرح بوده و به معنای تضعیف مدیریت و اقتدار در دانشگاهها است، لذا این برنامه دارای نکات ضعف عملیاتی است. همچنین در این برنامه مسئله ورود پژوهش و فناوری به عرصه صنعت و ارتباط دانشگاه با صنعت وجود ندارد.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در ابتدای برنامه میلی منفرد مطرح شده که وی دارای 87 مقاله است در حالی که در خلاصه آخر برنامه به 250 مقاله اشاره شده است. سوال این است که کدام درست است؟ همچنین در ابتدای برنامه به 36 پایان نامه کارشناسی ارشد اشاره شده در حالی که در پایان برنامه 100 مورد وجود دارد ما بر روی این موارد بحث داریم.