گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ در سالهای اخیر، یکی از مهمترین چالشهای دانشگاهیان و فارغالتحصیلان، استفاده دانش در صنعت بوده است و از طرفی، همواره موضوع اشتغال از مهمترین مسائل اقتصادی کشور بوده و هست و این امر، هر روز پررنگ تر و نگران کننده تر می شود.
از آن جایی که جمعیت دانشجویی کشور نزدیک به چهار میلیون نفر تخمین زده شده است، ضرورت توجه به اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان بیش از پیش خودنمایی می کند و باید برای آن حرکت هایی را انجام داد.
نمایشگاه کار، یکی از آن حرکت هایی است که پیش بینی می شود در زمینه ایجاد فضای کسب و کار برای فارغ التحصیلان و استفاده از تجربیات آنان، کمک کننده باشد.
سومین نمایشگاه کار دو روز پیش در دانشگاه شریف با هدف رویارویی مستقیم صنعت و دانشگاه، معرفی کارفرمایان و کارآفرینان موفق جامعه در قالب شرکت های کارآفرین، معرفی سازمان ها و ادارات مرتبط و نیمهمرتبط با رشتهتحصیلی، شناسایی علایق و استعدادها (خودشناسی شغلی)، آشنایی با انتظارات و مهارت های مورد نیاز کارفرمایان، آشنا شدن دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان با طیف متنوع مهارت های شغلی، امکان جذب نیرو و کارآموز برای شرکت ها، برپایی کارگاه های آموزشی کار و کارآفرینی، گسترش خدمات مشاوره شغلی و استفاده از مشاوران متخصص، ایجاد نشریههای شغلی و بازارکار در محیط داخلی دانشگاه، ایجاد یک محیط دوستانه برای تعامل بیشتر بین فارغ التحصیلان، دانشجویان و شرکت ها، معرفی و بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش ها، تجربه ها و نوآوری های علمی و صنعتی صنایع، ایجاد انگیزه و خودباوری در میان فارغ التحصیلان و آشنایی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آخرین دستاوردهای صنایع افتتاح شد.
اولین نمایشگاه کار در آبان ماه سال 90 برگزار شد که در آن بیش از 20 شرکت خصوصی و دولتی در مجموع بیش از 200 فرصت شغلی را ارائه داده بودند و در مجموع بیش از 6000 فرم استخدام توسط این شرکتها جمعآوری گردید.
دومین نمایشگاه کار نیز در مهر ماه سال 91 با حضور بیش از 30 شرکت دولتی و خصوصی برگزار شد و بیش از 400 فرصت شغلی نیز ارائه گشت و در مجموع بیش از 10 هزار فرم استخدام توسط شرکتها جمعآوری شد.
این نمایشگاه، محلی است برای ارائه فرصت های شغلی شرکت ها با توجه به نیازهایشان؛ بر همین اساس، آن دسته از کسانی که جویای کار هستند، می توانند با مراجعه به این شرکت ها، فرم و رزومه شغلی و تحصیلی خود را ارائه دهند و در رقابت با سایر فارغ التحصیلان، شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.
در این نمایشگاه بیش از 40 شرکت دولتی و خصوصی شرکت کرده بودند که از جمله آنان می توان به شرکت های مپس، یونیور، طرح و پردازش فرارایانه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گروه صنعتی نیوساد، مبین نت، گلرنگ، پیشگامان صنعت طاها، کیاتل، دفتر کار همراه، سهند خودرو، پرتو تماس نوین، حفاری شمال، مپنا، بیپ، آواپزشک، خدمات انفورماتیک، استیل البرز و توسن اشاره کرد.
وزارت کار، بانک تجارت، شرکت زئیم، پردیس اول و شرکت حفاری شمال نیز از حمایت کنندگان این نمایشگاه هستند.
به گفته دبیر این جشنواره، امروزه با استفاده از آموزه های جهانی به وضوح ضرورت دارد اقتصاد و بازار کار کشور توجه ویژه ای به نیروی انسانی داشته باشد تا زمینه برای خلاقیت تولید محصول یا ارائه خدمتی جدید به مردم فراهم گردد و در این مسیر سطح خدمات رسانی به جامعه ارتقا یابد.
یکی از وظایف اصلی بخش ارتباط دانشگاه با صنعت که بهتر است آن را بخش ارتباط دانشگاه با فضای کسب و کار جامعه بنامیم، این است که پروژه ای با هدف ارائه روش های جدید اطلاع رسانی نیازهای محیط های کار و اجتماع به دانشجویان و فارغ التحصیلان تعریف گردد؛ ضمناً لازم است شرایطی فراهم شود تا کارآفرینان کشور شناسایی شده و با استفاده از مدل های پیشنهادی شرایط توسعه فضای کسب و کار را در کشور فراهم کنیم.
از طرفی جذب فارغالتحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در بازار کار منوط به داشتن توانایی ها و ویژگی هایی میباشد که بخشی از آنها باید در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد سود.
به نظر میرسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشتههای تحصیلی موجود در دانشگاه ها با مهارتها و توانایی های مورد نیاز بازار کار، مهمترین عامل موفق نبودن فارغالتحصیلان در کاریابی و اشتغال باشد.
مخاطبان این نمایشگاه دانشجویان، فارغ التحصیلان و دیگر جویندگان کارهای پاره وقت، تمام وقت و پروژه ای هستند که می توانند از فرصتهای احتمالی شغلی در این نمایشگاه بهرهمند شوند.
این نمایشگاه فرصتی برای رویارویی مستقیم صنعت و دانشگاه، معرفی کارفرمایان و کارآفرینان موفق جامعه در قالب شرکت های کارآفرین، معرفی سازمان ها و ادارههای مرتبط و نیمهمرتبط با رشتههای تحصیلی، خودشناسی شغلی، آشنایی با انتظارات و مهارتهای مورد نیاز کارفرمایان و ایجاد یک محیط دوستانه برای تعامل بیشتر میان فارغ التحصیلان، دانشجویان و شرکتها فراهم میکند.
معرفی و بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش ها، تجربه ها و نوآوری های علمی و صنعتی صنایع، ایجاد انگیزه و خودباوری میان فارغ التحصیلان و آشنایی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آخرین دستاوردهای صنایع نیز از دیگر اهداف و محورهای این نمایشگاه است.
حال باید دید با توجه به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین معضل اشتغال در کشور، این گونه نمایشگاه ها که بندرت برگزار می شود، تا چه حد می توانند مفید فایده باشد.