به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، دومین کنگره بین المللی علم و فوتبال 15 و 16 آبان ماه و همزمان با حضور ژوزف سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال در تهران برگزار شد و پایان نامه های برتر فوتبالی در آن ارائه شدند.
ندا قبادی در پایان نامه خود جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد کرج که در همین کنگره ارائه کرده، به مقایسه اثر مشاهده خود و الگوی ماهر بر اجرا و یادگیری مهارت های ساده و پیچیده فوتسال در زمینه رفتار حرکتی پرداخته است.
در چکیده این پایان نامه آمده است: هدف تحقیق حاضر، مقایسه اثر خود الگوسازی و الگوی ماهر بر اکتساب، یادآوری و انتقال مهارت های ساده و پیچیده فوتسال بود. بدین منظور 72 دانشجوی دختر غیرورزشکار با میانگین سن 21 سال، به صورت تصادفی انتخاب و در 6 گروه مهارت ساده با مشاهده الگوی ماهر، مهارت ساده با مشاهده الگوی خود، مهارت ساده بدون مشاهده الگو(کنترل)، مهارت پیچیده با مشاهده الگوی ماهر، مهارت پیچیده با مشاهده الگوی خود و مهارت پیچیده بدون مشاهده الگو(کنترل) تقسیم شدند.
بعد از آموزش، شرکت کننده ها در پیش آزمون شرکت کردند و به مدت 4 جلسه بعد از دریافت الگوی مربوطه(فیلم جلسه قبل خود یا یک بازیکن ماهر) به تمرین مهارت ها پرداختند.
گروه های کنترل بدون الگوسازی تمرین کردند. سپس آزمون اکتساب و یک هفته بعد، آزمون های یادداری و انتقال(با حضور تماشاگر) انجام شد. اجرا به وسیله مقیاس های محقق ساخته سنجش دقت و الگوی حرکت اندازه گیری شد.
نتایج تحلیل کوواریانس سه عاملی (2 مهارت در 3 الگوسازی در 3 آزمون) در سطح معنی داری نشان داد الگوسازی اثری بر دقت اجرای مهارت ساده در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال نداشت.
اما در مهارت پیچیده، فقط در آزمون یادداری دقت اجرای گروه خود الگوسازی بهتر از سایر گروه ها بود.
در رابطه با الگوی حرکت، هم در مهارت ساده و هم در مهارت پیچیده الگوی ماهر اثر بیشتری بر انتقال داشت.
بنابراین، مربیان فوتسال باید نوع الگو را با توجه به هدف و پیچیدگی مهارت انتخاب کنند.
تلاش شما ستودني است. اميدوارم با عنايت خداوند مهربان همچنان پله هاي موفقيت را طي کنيد..