به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، پایان نامه های دانشجویی غول بسیار بزرگی برای فراغت از تحصیل در این روز های دانشجویی می باشد و دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی شهر شیراز جاهای زیادی را برای تولید پایان نامه سراغ دارند.
این مراکز در بهترین حالت کتابخانه اسناد ملی شهر شیراز که پذیرای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا است، می باشد و در بدترین حالت مراکز کپی بازار انقلاب و چاپ خانه های مرکزی سطح شهر شیراز.
تولید علم در شیراز به جای دانشگاه ها به بازار انقلاب و مراکز کپی انتقال پیدا کرده است
یک دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شیراز در همین رابطه گفت: قطعا پایان نامه های دانشجویی حلقه های مفقوده صعنت و دانشگاه هستند و در مقاطع بالاتر بسیار پرکاربرد تر و اثر گذارترند.
سعید یوسفی تصریح کرد: وظیفه اصلی دانشگاه ها تولید علم است و ماحصل کار علمی دانشجویان در تحصیلات تکمیلی در پایان نامه خلاصه می شود که متاسفانه از این به خوبی استفاده نمی شود.
این دانشجو در ادامه بیان کرد:جای تامل است که تولید علم ما به جای آنکه در محیط دانشگاهی و تحت نظارت اساتید صورت پذیرد، توسط یک عده از افراد سود جو با اهداف اقتصادی در حال انجام است.
یوسفی بیان کرد: سالهای قبل در دانشگاه ها با سطح علمی بالا تعداد محدودی دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد پذیرش قرار می گرفتند و همین امر کیفیت آموزشی و پژوهشی را بالاتر برده و به دانشجو نیز بسیار کمک می نمود، اما اکنون در برخی از دانشگاه ها تعداد پذیرفته شدگان کارشناشی ارشد از تعداد دانشجویان کارشناسی بیشتر است.
وی گفت: پارامترهایی که در پذیرش دانشجو در مراکز مختلف علمی مورد توجه قرار گرفته است به طور قطع نمی تواند کمکی به تولید علم داشته باشد و روز به روز از کیفیت کار کاسته خواهد شد .
این دانشجو در ادامه بیان کرد :آیا به تعداد مراکز آموزش عالی کنونی اساتید پخته و با تجربه وجود داشته و به همان میزان که دانشجو پذیرش می شود ، در پرورش اساتید سعی وتلاش صورت می پذیرد؟
یوسفی گفت:متاسفانه بسیاری از اساتید آنچنان در ارائه پایان نامه های دانشجویی سهل و راحت می گیرند که نتیجه حضور دانشجویان در مراکز کپی و استفاده از پایان نامه های کپی شده است که نتیجه این در همین شیراز، مرکز تولید علم به جای دانشگاه بازار انقلاب و مراکز کپی است.
این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شیراز در پایان بیان کرد: دانشگاه ها بیشتر به ماشین های تولید مدرک تبدیل شده و نمره پایان نامه ابزاری برای سو استفاده اساتید از دانشجویان بوده، به نحوی که اساتید مطالب وپژوهش های خود را به دانشجویان داده و پایان نامه دانشجویان را به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود تلقی می کنند و این کار هیچ کمکی به پیشرفت علمی دانشجو نمی کند.
یکی دیگر از دانشجویان رشته دکترای اخترفیزیک و کیهان شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه دانشگاه ها به اصل پایان نامه اصلا توجهی نمی کنند و فقط به دفاع از پایان نامه اهمیت قائل هستند گفت: متاسفانه به اصل پایان نامه ها اهمیتی داده نمی شود و اگر یک پایان نامه از اول بسم الله تا آخر هم کپی باشد ولی دفاع مورد قبول استاد را داشته باشد می تواند نمره خوبی را بگیرد و از این پل بگذرد.
فاطمه شاکر اضافه کرد: به علت نبود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی این پایان نامه اکثرا به صورت تئوری نوشته می شود و به شیوه ای که دانشگاه های ما در حال حاضر پیش می روند شاید در هر دو الی سه سالی یک پایان نامه کاربردی آن هم با تلاش بسیار مضاعف یک دانشجو نوشته شود که بازهم چون این پایان نامه ها از طرف دانشگاه ها مورد حمایت قرار نمی گیرد راه به جایی نخواهد برد.
وی در پایان ادامه داد: به خاطر اهمیت ندادن دانشگاه ها به موضوعات پایان نامه ها دانشجویان به پایان نامه های بازار انقلابی روی آورده اند و قطعا این به رشد علمی و پیشرفت های علمی دانشگاه ها ضربه خواهد زد.
پیشرفت علم استوار بر پژوهش های بنیادی است
دکتر رنجبر استاد بخش تاریخ دانشگاه شیراز در همین رابطه گفت: اساتید راهنما می توانند نقش محوری در جلوگیری از تکرار و کپی برداری پایان نامه های دانشجویی ایفا کنند.
وی ادامه داد: در حقیقت این اساتید راهنما هستند که آگاهی کامل از میزان پیشرفت فعالیت های پژوهشی دانشجو را داشته ومی توانند از کپی برداری های موجود در فضای کنونی دانشگاه ها جلوگیری کنند.
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شیراز تصریح کرد:در فرآیند کار پژوهشی استاد راهنما و تیم هدایت دانشکده عملا شاهد کار دانشجو بوده و گام به گام با دانشجو حرکت می کنند، مگر در دانشگاه هایی که دانشجو رها شده و در زمان دفاع با یک متن آماده باز می گردد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: متاسفانه بزرگترین مشکلی که در همه دانشگاه ها به چشم می خورد عدم جمع آوری پایان نامه در یک مرکز واحد بوده و همین خلا ایجاد شده، فضا را برای تکرار و کپی برداری فراهم می کند.
وی درادامه با اشاره به اهمیت پژوهش های بنیادی و مفقول ماندن آن در این عرصه گفت: در چند سال اخیر تاکید زیادی بر کابردی و بنیادی بودن پژوهش ها شده است و غیر قابل انکار است که پیشرفت علم، استوار بر پژوهش های بنیادی است.
دکتر رنجبر تاکید کرد: متاسفانه شکل گیری موسسات پژوهشی که در قالب سازمان های دولتی تعریف شده اند خود به نحوی عامل بروز پاره ای از مشکلات را فراهم نموده است ،چرا که دانشگاه محل تولید علم است نه اینکه هر کدام از سازمان ها برای خود یک شعبه پژوهشی ایجاد نموده و در راستای دانشگاه ها حرکت نمایند.
وی در پایان بیان کرد:مهمترین موردی که در پژوهش های کاربردی و بنیادی باید مد نظر قرار داد آن است که ارتباط بین دانشگاه و سازمان های ذی نفع در جهت استفاده از پایان نامه ها بیشتر از زمان کنونی گردد که متاسفانه تا کنون تنها در این مورد حرف هایی زده شده که هیچکدام به مرحله عملیاتی کردن نرسیده است .
نقطه ضعف ما قطعی ارتباط دانشگاه با صنعت جهت تجاری سازی محصول است
ریاست دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز گفت: در مقاطع کاردانی و کارشناسی در پروژه های ساخت و پایان نامه بیش از 75 درصد تولیدات دانشجویی این دانشکده جنبه نوآوری و ابتکار را دارد .
ناصر شمس تصریح کرد: در دیگر دانشگاه ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی تلاش برای رسیدن به مرزهای علم است اما در دانشگاه های فنی وحرفه ای تلاش برای رسیدن به مرزهای تکنولوژی ونمونه های قابل وصول است .
ریاست دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز در ادامه گفت: جای بسی تاسف است که در فضای جامعه با اگهی هایی مبنی برتهیه پایان نامه های کارشناسی ارشد ودکتری مواجه می شویم که در دانشگاه های فنی وحرفه ای سعی برآن است که این معضل به حداقل خود برسد زیرا تلاش می کنیم تا توان تولید دانشجو را بالا بریم.
وی بیان کرد :عمده تولیدات دانشجویی به صعنت معرفی می شوند ولی تنها برای تعداد کمی از آنها اسپانسرهایی پیدا شده و به تولید انبود می رسند .
شمس گفت : بارها نمونه هایی توسط دانشجویان ساخته ،به صنعتگران داخلی معرفی شده و حتی مورد تایید قرار گرفته ،اما در داخل مورد اقبال قرار نگرفته اند و با کمال تاسف باید گفت کمپانی های خارجی آنها را خریداری کرده و به تولید انبوه رسانده اند.
وی در پایان بیان کرد:اصلی ترین نقطه ضعف در پروژه های دانشجویی ساختن کانالی بین دانشگاه ها وصنعت برای تجاری سازی محصولات بوده و تلاش براین است که این خلا نیز هرچه سریعتر پر شود.