حسینیپور گفت: در طرح جایگزینی ورود موتور سیلکتهای برقی به ناوگان شهری ایجاد پایگاههای شارژ رایگان در ایستگاههای مترو در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» حسینیپور مدیر کل کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری فرایند اجرایی ورود موتور سیلکتهای برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران با اشاره به مشخصات این پروژه گفت: این طرح در کنار 30 پروژه دیگر به صورت موازی نظیر خودروهای هیبریدی، نوسازی خوردهای فرسوده، خودورهای دیزلی و اتوبوسهای برقی در حال انجام است.
وی ادامه داد:این طرح یکی از 31 پروژه درحال انجام است اما سوالی که مطرح میشود چرا باید این روند از موتور سیلکتهای آغاز شود و پاسخ این است در سال 92، 44 درصد از روزهای سال را سالم و ناسالم داشتیم فقط سه روز هوای پاک راتجربه کردیم و درماهی نظیر ماه دی ماه39 روز هوای ناسالم داشتیم و این به این معناست که وضعیت از بحران نیز عبور کرده و لازم است تمام وسایل آلاینده توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: موتور سیلکتهای کاربراتوری براساس اندازهگیریهای انجام شده 17 گرم تولید آلودگی میکند در حالی که یک خودرو استاندار یورو دو کمتر از سه گرم تولید آلودگی دارد و این رقم شش تا هشت برابری را نشان میدهد.
مدیر کل کنترل کیفیت هوای تهران افزود: از این میزان مقدار زیادی مربوط به مونوکسید کربن است که جز یکی از موارد سمی است که هر روزه در هوای تهران تنفس میکنیم این طرح در واقع بر پایه سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده که براساس آن در حال بررسی هستیم حتی تردد موتورسیلکتهای بنزینی در محدوده طرح ممنوع شود.
وی ادامه داد: ما درخواستمان به صورت فراخون به شرکتهای اعلام کردهایم و دو نمونه به صورت پایلوت به ما تحویل میدهند و همچنین با وزارت صنعت نیز هماهنگ شده نتایج آزمونها مورد قبول آنها نیز باشد.
حسینیپور در ادامه بیان داشت: شهرداری تهران بخشی از هزینههای جایگزینی را به لیزینگ رایگان پرداخت میکند و بخشی نیز توسط مردم و بخش کمی از طریق اسقاط خودرو پرداخت میشود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این طرح مقرر شده شارژ موتور سیلکتهای برقی به صورت رایگان در پارکینگهای در ایستگاههای مترو انجام شود.
افشین عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه اظهار داشت: این طرح حدود یک سال زمان تحقیقاتی را به خود اختصاص داده و کلیه پیشبینیها برای آن انجام شده از جمله اینکه طول عمر مناسب برای ما بسیار با اهمیت بود.
وی ادامه داد:به لحاظ تنوع باید گفته شود که در آینده نزدیک کشور با تنوع محصول روبهرو خواهد بود و در مورد تبدیل موتور سیکلتهای بنزینی به الکترونیکی اصلا آن را درست نمیدانیم و از آن حمایت نمیکنمی.
وی در خصوص زیرساختهای فراهم شده برای این طرح گفت: نمیتوان اول زیرساختها را تهیه کنیم و بعد شروع کنیم به تولید ابتد تولید صورت گیرد و سپس زیرساختها نیز فراهم شود
وی افزود: میانگین متوسط عبور موتور سیلکتها در روز حدود 70 تا 100 کیلومتر محاسبه شده که بر همین اساس ما نیز در نظر گرفتهایم یک بار شارژ بتواند یک موتور سیکلت را براساس یک روز فعال نگاهدارد.