به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو»، کار ابزاری برای تعالی و بهزیستی و رفع احتیاجات مادی فرد و خانواده است ولی گاهی اوقات تلاش برای تامین رفاه بیشتر خانواده، فرد را از توجه به نیازهای معنوی و آرامش شخصی و خانواده غافل میکند. برای رفع مشکل شما مخاطب گرامی چند راهکار ارائه میدهیم:
خداوند را یاد کنید
1 - مهمترین منبع آرامش برای انسان یاد خدا است که «همانا با یاد خدا دلها آرام میگیرد.» عبادت، یاد خدا را در ما زنده نگه میدارد و آرامش بیشتری به ما میدهد. از طرف دیگر با حمایت خداوند و توکل به او میتوانیم موانع را از سر راهمان برداریم و احساس بهتری در خود ایجاد کنیم.
خودگویی منفی، ممنوع!
2 - بر افکار خود مسلط باشید خیلی اوقات ما خودگوییهای منفی نسبت به خودمان داریم و با غلو و بزرگ بینی به مسائل و مشکلات زندگیمان میاندیشیم. تمرکز ذهن روی موارد منفی و مشکلات زندگی باعث میشود توان و تسلط روحی ما از بین برود. توجه به نکات مثبت و نعمتهایی که در اختیار داریم، خودگویی مثبت، جلوگیری از تلقینات و غلبه افکار منفی میتواند از استرس شما بکاهد.
علت یابی و حل مسئله کنید
با استفاده از مهارتهای حل مسئله سعی کنید راهکارهایی را به کار ببرید که بتوانید شرایط کاری بهتری را برای خودتان فراهم کنید. مثلا بررسی کنید که چه عاملی در محیط کاری باعث فشار روحی شما شده است و برای هر کدام از این عوامل چه راهکارهایی به ذهنتان میرسد، آنها را یادداشت و سعی کنید بهترین راهکار که بیشترین سود و کمترین هزینه را دارد انتخاب کنید.
مسئولیت پذیر باشید اما به اندازه!
گاهی اوقات برخی فشارها و استرسهایی که در محیط کاری تحمل میکنیم به خاطر این است که قدرت نه گفتن را نداریم به این معنی که گاهی مسئولیتهایی بیش از تواناییمان که در حیطه کاری ما نیست یا فرصت کافی برای انجامشان نداریم قبول میکنیم که این عاملی برای استرس و فشار در ما میشود. ازطرف دیگر به خاطر اینکه نمیتوانیم به قدر کافی به آن مسئولیت بپردازیم نتیجه خوبی هم دریافت نمیکنیم و این خود باعث ایجاد احساس نارضایتی و پایین آمدن اعتماد به نفس میشود. در این زمینه توصیه میشود محترمانه و با در نظر گرفتن میزان توانمندیهایتان مسئولیت قبول کنید.
سارقان وقت را بشناسید
استفاده از مهارت مدیریت زمان و برقراری هماهنگی بین کار و دیگر فعالیتهای روزمره زندگی، از عوامل حفظ آرامش فرد است. در روایات دینی ما هم به این مسئله اشاره شده است که زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید؛ بخشی را برای کار و فعالیت، بخشی را برای عبادت، زمانی را برای تفریحات سالم و زمانی را برای استراحت قرار بدهید. حذف هر کدام از این موارد باعث ایجاد ناآرامی در زندگی میشود و به احتیاجات مختلف روحی روانی پاسخ داده نمیشود. خیلی وقتها در برنامه روزانه خود سارقان وقت داریم؛ یعنی به مسائلی میپردازیم که وقت زیادی از ما میگیرند ولی نتیجه مناسبی ندارند. اگر سعی کنیم سارقان وقت را بشناسیم و از زمان خود به درستی استفاده کنیم فرصت کافی برای بودن در کنار خانواده و همدلی و همراهی با آنان و در نتیجه تامین آرامش خود خواهیم داشت.
همسرتان را در جریان وضعیت کاریتان قرار دهید
با توجه به اینکه نگران هستید خانواده از استرسهای شما دچار ناراحتی شوند توصیه میکنم با همسرتان درباره مسائل و شرایط کاریتان صحبت کنید تا برای وی سوء تفاهم ایجاد نشود و علت خستگی و ناراحتی شما را بداند. خیلی وقتها چون همسرتان از علت ناراحتی شما اطلاعی ندارد به گمانه زنیهایی میپردازد که این خود زمینه ایجاد تنش در خانواده را فراهم میکند. ولی اگر همسرتان در جریان قرار بگیرد میتوانید از حمایت و همدلی و همراهی او بهرهمند شوید.
مهارتهای تن آرامی را بیاموزید
مبارزه با هیجانات منفی و کمک گرفتن از تمرینهای تن آرامی و تنفسهای عمیق به هنگام استرس برای به دست آوردن آرامش نیز میتواند کمک کننده باشد.
همچنین انجام ورزش منظم و روزانه و داشتن تغذیه سالم و استراحت کافی کمک میکند که شرایط جسمی بهتری داشته باشید و این سلامت جسمی توانایی بیشتری برای تحمل استرسها فراهم میکند. کسالتهای جسمی، خود زمینه را فراهم میکند تا تاب و توان و تحمل فرد در مقابل موانع کم شود. در پایان چنانچه احساس میکنید اضطراب زیادی دارید به طوری که عملکرد شما دچار اختلال شده، لازم است از روانشناس کمک بگیرید.
منبع: باشگاه خبرنگاران