به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: در حال حاضر بیانضباطی و لجام گسیختگی در رفتارهای ترافیکی شهروندان، دغدغه مشترک مدیریت شهری و شهروندان است و رفتارهای دور از مدنیت توسط گروهی از رانندگان، علاوه بر به بار آوردن حوادث تلخ و ناگوار، وجهه مردم ما را نیز در جهان خدشهدار نموده است.
وی با اعلام اینکه عابران پیاده با توجه به رفتارهای غیر قابل توجیه برخی از رانندگان که حتی در گذرگاههای عابر پیاده نیز شاهد آن هستیم، آسیبپذیرترین عناصر در ترافیک هستند، تأکید کرد: عابران هنگام عبور از گذرگاه عابر پیاده دغدغه و استرس دارند که چگونه خود را از یک طرف خیابان و از لابهلای انبوه وسایل نقلیه چهارچرخ و دوچرخ، به گونهای که با آنها برخورد نکرده و زیر چرخهایشان له نشوند، صحیح و سالم به طرف دیگر خیابان برسانند.
۱۰۰۰ نقطه در تهران هر سال اصلاح هندسی میشود
معاون شهردار تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت تغییر رویکرد فرهنگی در حوزه ترافیک به منظور اصلاح رفتارهای ترافیکی، اظهار کرد: مدیریت شهری برنامه کلان و گستردهای را جهت تصحیح رفتارهای ترافیکی شهروندان در دستور کار خود قرار داده که با پیادهسازی موفق این برنامه، انتظار داریم شاهد تحول اصولی در نگرش و تغییر اساسی در رفتار شهروندان در حوزه فرهنگ ترافیک باشیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه تجهیزات ترافیکی در واقع زبان هدایت رانندگان و عابران در جریان ترافیک به شمار میآید، تصریح کرد: به این منظور ضروری است نسبت به رفع ایرادات زیرساختی و اصلاح تجهیزات ترافیکی اقدام نموده و ضمن تصحیح خطکشیهای شبکه معابر و تکمیل علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای ترافیکی، اشکالات موجود در ِالمانهای ترافیکی را نیز برطرف کنیم.
وی با تأکید بر اینکه هر سال به طور متوسط بالغ بر یکهزار نقطه در تهران مورد اصلاح هندسی قرار میگیرد، اضافه کرد: به منظور ارتقای ایمنی و افزایش آرامش شهروندان، بازسازی و نوسازی ایستگاهها و پایانههای حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دادهایم.
قرار نیست صد در صد شهر را با دوربین کنترل کنیم
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در اجرای سناریوی کلان ارتقای فرهنگ ترافیک، در گام نخست دو منطقه ۶ و ۸ در شرق و مرکز پایتخت به عنوان پایلوت طرح انتخاب شدهاند و آمادهسازی و استاندارسازی آنها را آغاز نمودهایم، اظهار کرد: در صورت موفقیت این طرح در مناطق مذکور، آن را به سایر مناطق تهران تسری داده و در کل شهر اجرا خواهیم نمود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه در سالهای اخیر اقدامات اساسی در جهت هوشمندسازی شبکه معابر شهری صورت گرفته که شاهد آثار و نتایج موفق آنها هستیم، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، آن نیست که با نصب هزاران دوربین نظارتی در نقطه نقطه تهران، صد درصد شهر را به صورت هوشمند کنترل و مدیریت کنیم، بلکه هدف، ارتقای رفتارهای ترافیکی و تثبیت فرهنگ ترافیک است تا مردم هنگام تردد در شهر آرامش و ایمنی را با تمام وجود لمس کنند.
وی با تأکید بر تنوع طرحهای اجرایی در نظر گرفته شده به این منظور در سطح شهر، اضافه کرد: این طرحها را اولویتبندی کردهایم و با پیگیری مجدانه به اجرا در میآوریم و امیدواریم با اجرای موفق آنها، بخشی از مسائل و مشکلات ترافیکی شهر را مرتفع کنیم تا مردم تغییرات مثبت را رؤیت کرده و با این تغییرات همراه شوند.
کنترل میدانی کارهای عملی و تخصصی ضروری است
وی با اشاره به اینکه ِاعمال دقیق قانون، بهبود شبکه معابر شهری، اصلاح تجهیزات ایمنی و توسعه آموزش به شهروندان، میتوانند نظم و انضباط را به شهر باز گرداند، اظهار کرد: اراده مدیریت شهری، انضباطبخشی به ترافیک است و موفقیت این طرح، تحولی اساسی در راستای تحقق این هدف بزرگ به عنوان اقدامی ماندگار است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه مسئولان باید مسائل و مشکلات شهر را با دقت و از نزدیک مورد بررسی قرار داده و با کار کارشناسی در صدد رفع اشکالات بر آیند، تصریح کرد: با نشستن در اتاقهای در بسته و حرف زدن صرف نمیتوان کلان شهری همچون تهران را اداره و مدیریت کرد و برای موفقیت بیشتر کارهای علمی و تخصصی، این گونه کارها را باید به صورت میدانی هم کنترل کرد.
وی با تأکید بر اینکه لازم است مسئولان با حضور میدانی در کوچه پس کوچههای شهر و در مقیاس یک یکم، مسائل و مشکلات شهر و شهروندان را از نزدیک ببینند، اضافه کرد: در این صورت و با درک بدون واسطه وضعیت موجود، میتوان پروژههای شهری را با سرعت و بدون اتلاف وقت پیگیری و اجرا نمود و فراموش نکنیم تا مردم تغییرات اساسی را حس نکرده و احساس نکنند که کار مؤثری صورت گرفته، در کارمان موفق نخواهیم شد.
حجتالاسلام جعفرپور: زیر ساختهای مهندسی پیش نیاز طرحهای اجتماعی و فرهنگی است
دکتر سعید طلوعی شهردار منطقه ۸ در جلسه ارتقای فرهنگ ترافیک که به میزبانی این منطقه برگزار شده بود، گفت: علاوه بر لزوم هوشمندسازی معابر اصلی منطقه، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه در نواحی سه گانه این منطقه نیز به انجام اصلاحات هندسی نیاز دارند.
عظیم بابایی شهردار منطقه ۶ نیز در جلسه دیگری که به این منظور به میزبانی منطقه مذکور برگزار شده بود، تأکید کرد: علاوه بر استفاده کامل از ظرفیت مجموعه مدیریت شهری به منظور ارتقای فرهنگ ترافیک، باید از ظرفیت شورایاریها، مساجد و بسیج نیز استفاده کنیم.
گفتنی است حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با تأکید بر اینکه زیرساختهای فنی و عمرانی، پیشزمینه اجرای طرحهای اجتماعی و فرهنگی محسوب می-شوند، خاطرنشان کرد: هدفگذاریهای فرهنگی و اجتماعی بدون تحقق پیشنیازهای مهندسی محقق نمیشود.