به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، علی محمد احمدی، عضو کمسیون برنامه و بودجه شب گذشته در گفتگوی تلفنی با برنامه پایش و در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از راه اندازی مرکز نظارت بر تعرفه های بهداشت چیست، گفت: همانطور که می دانید اقدامی که وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت آغاز کرده اقدامی بود که با استقبال رو به رو شد و ای کاش ما در آغاز بحث هدفمندسازی یارنه ها بخشی از منابع مان را به این امر اختصاص می دادیم زیرا هم در بحث کارآمدی و هم در بحث توزیع در امد موثر است.
وی افزود: در واقع شروع بحث تحول سلامت با حرف و حدیث های مختلفی همراه بود، آنهایی که از این طرح استقبال می کنند طبعاً به دنبال این هستند که این طرح استمرار داشته باشد و بتوانند آن طوری که وزارت بهداشت و وزارت رفاه برنامه ریزی کردند ما به اهدافمان در این طرح برسیم.
احمدی گفت: اما واقعیت این است که برای حذف زیر میزی و واقعی کردن تعرفه ها ما با یک بازار روبرو هستیم . این بازار یک طرف عرضه و طرف دیگر تقاضا دارد ، عموما ما در میان مدت و بلند مدت نمی توانیم با رویکردهای دستوری یک بازار را به سامان برسانیم . واقعیت این است که به هر حال بسیاری این عقیده را دارند که یکی از دلایل عرضه پایین تخصص های پزشکی یا حضور پزشکان در مزاکز بهداشتی درمانی تعرفه های پایین و یا به عبارتی غیر واقعی بودن تعرفه هاست .
وی افزود: اگر در یک اقدام سریع با بازنگری در تعرفه ها، تعرفه ها را دو برابر بکنیم به طور طبیعی پزشکان مایل خواهند بود که در مراکز بهداشتی و درمانی حضور بیشتری داشته باشند و در این مراکز مقیم شوند و خدمات خود را به نحو مطلوب ارائه دهند .
این نماینده مجلس گفت: اما واقعیت این است که تا ما به شکل ساختاری درست نکنیم افزایش تعرفه ها جلوی زیرمیزی را نمی گیرد، عرضه این بازار متناسب با طرف تقاضا که عمدتاً تقاضا بی کشش هست و عرضه هم عمدتا دارای محدودیت هایی است . یعنی اینکه بسیاری از نیازهای مردم به مراکز بهداشتی و درمانی چه در حوزه های تخصصی تر باشد و هر چه بیماری های خاص باشد با افزایش قیمت باز هم افزایش تقاضا خواهیم داشت و اگر ما به شکل ساختاری هم طرف عرضه را اصلاح نکنیم عموما افزایش قیمت ها مسکن های مقطعی برای ما خواهند بود.
این نماینده مجلس گفت: ما باید با اصلاح ساختاری شرایطی را فراهم کنیم که از طریق دستور العمل ها و قوانینی که وزارت بهداشت دارد ورود و خروج این بازار را آزاد بکنیم و طرف عرضه بسیاری از پزشکان هستند که اینها عمدتا تخصص دارند . ما مراکز عمده ی ارائه خدماتمان که نیاز به ویژه خدمات پزشکی پیچیده با تکنولوژی بالا بیماری های خاص عمدتا خدماتی که نیاز به تخصص های بلا دارد که متاسفانه در مراکز پزشکی پایتخت یا کلان شهرهای کشور ارائه میشود .
احمدی گفت: تا زمانی که ما متناسب با این حجم تقاضا پزشک نداشته باشیم و بیمارستان های ما مجهز به پزشکان با تخصص های مختلف نباشند لاجرم ما با همان نیروی متخصص موجود تلاش می کنیم که زمان آنها را بین مراکز مختلف توزیع کنیم . طبیعی است که اگر عرضه نیروی کار محدود باشد و تقاضا زیاد ، همین رقابت ساختاری به دلیل انحصار بازار ، سر جای خود هست .
این نماینده مجلس گفت: آنچه که برای این طرح پیش بینی شده برای این طرح از محل هدفمندی یارانه ها چیزی حدود 4800 میلیارد تومان است که حدود 2000 میلیارد تومان آن از ارزش افزود تامین می شود . که اگر مجموع این دو رقم را بگیریم چیزی بیش از 6 هزار میلیارد تومان می شود . در خوشبینانه ترین حالت با این افزایش تعرفه و با تقاضایی که وجود دارد ، چون مواقعی است که ما القای تقاضا را از طرف پزشکان دارین و زمیانی است که ما سیاست هایی را دنبال می کنیم که خود این سیاست اگر یک نظام ارجاع و سخت پشتش نباشد خود به خود میزان تقاضا بالا می رود .
وی در مورد مصارف این طرح گفت: پیش بینی دقیقی از این موضوع نمی توان کرد چون خود دولت هم مبلغ دقیقی اعلام نکرده ولی براورده من نشان می دهد که در بهترین حالت 10 هزار میلیارد تومان است.
احمدی در مورد نحوه تامین اعتبارات این طرح گفت: دولت باید این موضوع را در لایحه ای تقدیم مجلس کند ، ما اعلام کردیم اگر دولت پیشنهاد بدهد این برای سالهای آینده خواهد بود اما واقعیت این است اگر ما در طرف هزینه ها مدیریت هزینه ای نداشته باشیم و بخواهیم به این سبک و سیاق ادامه بدهیم این آغاز این طرح است و در سالهای آینده با مشکل پیچیده ای روبرو می شویم .به نظر من عاقبت هدفمندی یارانه ها در انتظار طرح تحول سلامت است.