به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی گفت: تصمیم گیری هوشمندانه و خردمندانه در پهنهای چنین گسترده، نیازمند برنامهریزی روشمند و سنجیده در بخشهای گوناگون اقتصادی و اجتماعی است و از این رو، طرحهای ترافیکی را نیز باید در چارچوب برنامههای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، مورد بررسی و تصمیمگیری قرار داد.
وی با اعلام این که سرمایهگذاری در زیرساختهای شهر، رشد اقتصاد شهری را به همراه دارد و در این میان، سیستم حمل و نقل شهری از زیرساختهای اصلی هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص می دهد، تأکید کرد: اتخاذ تصمیمات و برنامهریزی در حوزه حمل و نقل در بسیاری از موارد بر اساس تهاتر بین اهداف گوناگون و حتی به صورت متضاد با یکدیگر انجام میپذیرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که به عنوان نمونه، یک استراتژی در خصوص افزایش سرعت وسایل نقلیه در یک بزرگراه، میتواند افزایش ریسک تصادفات را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: به همین دلیل، ارزیابی اقتصادی هر سیستمی در بهرهبرداری و مدیریت آن و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی آن سیستم، تأثیر به سزایی دارد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینههای وارده بر استفادهکنندگان و بهرهبرداران از مُدهای مختلف حمل و نقلی اهمیت ویژهای دارد، تصریح کرد: به همین دلیل سازمان حمل و نقل و ترافیک، نسبت به اجرای پروژهای مطالعاتی تحت عنوان «تعیین هزینه سفر با استفاده از مُدهای حمل و نقل در تهران» اقدام نمود.
وی با تأکید بر این که در این پژوهش، پس از مشخص نمودن پارامترهای هزینهای در هر یک از مُدهای حمل و نقل به صورت مستقل، روشی مناسب به منظور برآورد هزینههای سفر در این کلانشهر به تفکیک هر مُد ارائه گردیده، اضافه کرد: از آنجا که هزینه سیستمی در هر یک از مُدهای حمل و نقل، بخشی توسط استفادهکننده، بخشی توسط گرداننده سیستم و بخشی نیز توسط جامعه پرداخت میگردد، در هر یک از مُدهای شناسایی شده، پارامترهای هزینهای به تفکیک استفادهکنندگان از سیستم و گردانندگان آن و همچنین هزینههای مربوطه، بررسی گردیده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با استفاده از نتایج به دست آمده و مقایسه میان مُدهای حمل و نقل از دیدگاه تحلیلهای اقتصادی، مُدهای برتر از دیدگاه استفادهکنندگان و گردانندگان سیستم و همچنین کل جامعه تعیین گردیده، اظهار کرد: یکی از اهداف عمده این پژوهش، ارائه راهکارهایی در خصوص سیاستگذاری جهت استفاده از مُدهای برتر حمل و نقلی در تهران است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که راهکارهای مذکور میتواند به تفکیک استفادهکننده و گرداننده سیستم ارائه گردد، به گونهای که هزینههای هر دو گروه قابل تعدیل باشد یا به گونهای سیاستگذاری انجام شود که هزینه کلی تحمیل شده به جامعه کاهش یابد، تصریح کرد: نتایج مقایسه بین مُدهای حمل و نقلی در تهران از نظر هزینه، به راهکارهای بهبود مدیریت تقاضای سفر منجر میشود و میتواند تغییر مقصد یا طول سفر توسط استفادهکنندگان را نیز به دنبال داشته باشد.
وی در پایان با تأکید بر این که از نتایج این پژوهش میتوان در بحث قیمتگذاری نیز استفاده نمود و استفادهکنندگان از سیستم حمل و نقل شهری را به سمت استفاده از سیستمهای کمهزینهتر سوق دارد، خاطرنشان کرد: در مبحث قیمتگذاری میتوان از نتایج تحلیل حساسیت صورت گرفته بر روی مدلهای حمل و نقل استفاده نمود.
گفتنی است این پروژه مطالعاتی که نتایج آن در قالب کتابی تحت عنوان «هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» منتشر شده، اخیراً به عنوان برترین کتاب «جایزه جهانی تهران» معرفی و از سوی شهردار تهران موفق به دریافت لوح تقدیر شد.