به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، افزایش قیمت بلیت سالنهای سینما پس از دو سال به صورت شناور انجام شد بدین مفهوم که افزایش قیمت در سالنهای مدرن، ممتاز و درجه یک و دو متفاوت است اما همانگونه که پیش از این نیز اعلام شده بود قیمت بلیت ۲۰ درصد افزایش یافت که با توجه به افزایش هزینههای نگهداری سالنهای سینما و افزایش قیمت حاملان انرژی افزایش قیمت بلیت سینماها منطقی به نظر میآید زیرا هزینه سینماها باید از طریق گیشه تامین شود؛ اما اگر نگاهی گذرا به تعداد مخاطبین اکرانهای نوروزی داشته باشیم خواهیم دید این مخاطب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
برای اطلاع از چگونگی وضعیت فروش فیلمها در اکران نوروزی به سراغ سینماداران رفتیم تا از وضعیت فروش و اقبال مخاطبین مطلع شویم.
سعیدیپور: کاهش ۱۵ درصدی مخاطب
رضا سعیدی پور مدیر پردیس آزادی درباره ارزیابی خود از اقبال مردم به فیلمهای اکران نوروزی گفت: قیمت بلیت پس از دوسال با افزایش قیمت مواجه شدند که بی تاثیر در اقبال مخاطبین نیست. البته این کاهش مخاطب طبیعی است و به حالت اولیه خود بازمیگردد به عقیده من در اواسط اردیبهشت ماه افت مخاطب به اتمام می رسد.
وی درباره درصد افت کاهش مخاطب گفت: به عقیده من نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ یا ۱۵ سال کاهش مخاطب داشتیم که این افت به وضوح احساس میشود.
مدیر پردیس آزادی در ادامه گفت: امسال به خاطر ایام فاطمیه و چهارشنبه سوری تعطیلاتی در اکران نوروزی پیش آمد که باعث سکته در روند جذب مخاطب شد.
وی در خاتمه اکران نوورزی امسال را با سال گذشته مقایسه کرد و گفت: سطح فیلمهایی که برای نوروز امسال در نظر گرفته شده است با سال گذشته متفاوت است. دو فیلم «معراجیها» و «طبقه حساس» بسیار خوب توانست مخاطب را با خود همراه کند. اما امسال هیچ فیلمی هنوز نتوانسته است آنگونه که این دو فیلم موفق عمل کردند در جذب مخاطب موفق باشد.
رضاخانی: کاهش ۴۰ درصدی مخاطب
مازیار رضاخانی مدیر پردیس ملت هم درباره اقبال مخاطبین به فیلمهای نوروز امسال گفت: قیمت بلیتها امسال افزایش یافت و یکی از عوامل کمتر شدن اقبال مردم شاید قیمت بلیت باشد اما سال گذشته دو فیلم «معراجی ها» و «طبقه حساس» توانست نظر تماشاگر را جلب کند.
«معراجیها» باعث رونق سینماها شد
وی در ادامه گفت: فیلم ده نمکی باعث رونق سالنهای سینما شد و در تهران و شهرستانها باعث شد تا برخی از سالنهای سینما را از رکود نجات دهد.
مدیر پردیس ملت در ادامه به این نکته اشاره کرد: جدای از قیمت بلیتها، فیلمهای مخاطب پسند در اکران نوروزی قرار نگرفتند و کارگردانان نیز به علائق مخاطب توجه ندارند و تولید بر اساس سلیقه مخاطب به مراتب کم شده است.
وی درباره کاهش حضور مخاطب در سالنهای سینما گفت: حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش مخاطب داریم. این میزان کاهش مخاطب کاملا مشهود است به طور مثال سال گذشته در همین ایام ما شبی ۲۰ میلیون تومان فروش داشتیم که این میزان به شبی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.
زند: عدم تبلیغات و تاثیر آن بر کاهش مخاطبین سینما
یوسف زند مدیر پردیس سینمایی زندگی درباره اقبال مخاطبین به اکران فیلمهای نوروزی و حضور در سالنهای سینما گفت: متاسفانه امسال به دلیل هزینههای بالای تبلیغاتی کمتر شاهد تبلیغات محیطی در سطح شهر هستیم و تیزرهای تلویزیونی هم کمتر شده است. تبلیغات در دعوت مردم به سالنهای سینما بسیار موثر است
وی ادامه داد: این نکته را هم باید یادآور شوم که انتخاب فیلمها برای اکران نوروزی مناسب نبود و مردم به این فیلمها آنگونه که شایسته است جذب نشدند. قیمت بلیت سینما در کاهش مخاطب تاثیر چندانی ندارد زیرا قیمت بلیتها به صورت شناور در نظر گرفته شده است و بعد از تعطیلات قیمت سینماهای مدرن ۷۰۰۰ تومان خواهد شد. به نظرم قیمت بلیت تاثیری درکاهش مخاطب نداشته است .
مدیر پردیس زندگی در خاتمه اکران نوروزی امسال را نسبت به سال گذشته مقایسه کرد و گفت: ما پارسال فرودین ماه ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشتیم اما امسال تصور نمی کنم با این وضعیت به سقف ۲۰۰ میلیون تومان فروش برسیم. اما باید به هفته جاری و وضعیت تبلیغات امیدوار باشیم.
بنابراین گزارش، ایران برگر، رخ دیوانه، طعم شیرین خیال، استراحت مطلق و روباه ۵ فیلم اکران اول نوروز سال ۹۴ سینماها هستند. عدم تبلیغات مناسب و گسترده، افزایش قیمت بلیت و انتخاب فیلمهای نوروزی عواملی است که باعث شده است مخاطبین سالن سینما را برای گذراندن بخشی از اوقات فراغت مناسب ندانند این در شرایطی است که سال ۹۳ در اکران نوروزی شاهد گردش مالی خوبی در اکران نوروزی بودیم و فصل بهار با فروش ۱۹ میلیاردی سالنهای سینما روبرو شد. شاید با انتخاب مناسب فیلم ها در اکران دوم عید بتوان شاهد آشتی مخاطبین با سینماها و گردش مالی مناسب در این فصل اکران باشیم.
منبع: فارس